ועדת הכספים אישרה את תוכנית ההאצה; חיים כץ: "שר האוצר מחרטט"

(עדכון) - שר האוצר בר-און הבהיר כי גיבוש התקנות לתהליך החקיקה יתאפשר רק בעוד 3 שבועות ; שרגא ברוש: "אתם מכירים אותי, אני לא נחשב לאיש של האוצר - עכשיו אני הולך להיות בובה של שר האוצר ומבקש ממכם לאשר את התוכנית"

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר (ב') את תוכנית ההאצה של האוצר. במסגרת התוכנית אושרה ערבות מדינה בסכום של עד 6 מיליארד שקל לגיוס הון למערכת הבנקאית לצורכי הרחבת האשראי, ותקנות מס ערך מוסף כהוראת שעה ל-2009 המיועדות להקל על עוסקים נותני שירותים שהמחזור הכספי שלהם השנתי הוא עד 15 מיליון שקל.

בנוסף, אושרה ההרשאה להתחייב לפרויקטים שונים בסך כולל של 21 מיליארד שקל, מתוכם סכום של 5 מיליארד שקל לתוכנית להצלת אגרות החוב הקונצרניות. עם זאת, רשת הביטחון תאושר רק בעוד שלושה שבועות, מכיוון ששר האוצר טרם גיבש את התקנות הדרושות.

אחרי שאתמול החליט ראש הממשלה, אהוד אולמרט, על הפעלה מיידית של רשת ביטחון בניגוד מוחלט לעמדתו של שר האוצר, רוני בר-און, הודיע היום שר האוצר בישיבת ועדת הכספים כי התקנות להשלמת החקיקה יהיו מוכנות רק בעוד 3 שבועות.

בוועדת הכספים של הכנסת בפתח דבריו, אמר שר האוצר, רוני בר-און: "אני מבקש להניח מאחורינו את דיון הוועדה הקודם ואת אירועי השבועיים האחרונים ולהתמקד בצרכי הכלכלה הדחופים בהווה ובתהליכים שאנו מביאים היום לאישור ועדת הכספים".

בר-און הציג את שורת התוכניות שגובשו להאצת המשק. בר-און ציין כי "מדובר בשורה של צעדים חיוניים בתחום הריאלי והפיננסי שמבקשים לפעול כתנועת מלקחיים לחיזוק המשק, חרף תקופת המעבר בה אנו מצויים, לצמצום פגיעת המשבר הכלכלי הגלובלי, ולסיוע לאלפי עסקים ועובדים בישראל".

במשרד האוצר ציינו כי על פי התוכנית יקודמו בתקופה הקרובה, במהירות, שורה של פעילויות מחוללות צמיחה שיסייעו למשק בטווח הזמן המיידי ויאפשרו לו לצאת לצמיחה מואצת לאחר המשבר; במקביל מטפלת התוכנית בכשלי שוק שהתפתחו בשוק האשראי - שמענה מוקדם ומהיר, כפי שהצענו, ימנע את החרפתן בעתיד.

שר האוצר הדגיש כי "מלכתחילה בחרנו באסטרטגיה של תכנית כלכלית דינמית שחלקיה מתעצבים ומתווספים תוך כדי תנועה. החלטנו שלא להמתין כל פעם ל"טוב ביותר", אלא לקדם תוכניות בשלות גם אם ניתן לשכלל ולהוסיף להן נדבכים נוספים - והכל כדי לא לעכב את מה שכבר יכול לצאת לדרך, ולאפשר תיקון ושכלול תוך כדי תנועה. ואכן, במקביל לתוכנית ההאצה שתוצג לכם היום, אנו עמלים על צעדים נוספים שיכול ויתווספו לתוכנית בתקופה הקרובה ומכוונים להעמקת סיוע הממשלה בתחום הריאלי והפיננסי".

בר-און הוסיף כי "חבילת הצעדים גובשה על יסוד ההנחה כי שיעור הצמיחה במשק יהיה נמוך משמעותית מהערכות שקדמו להחרפת המשבר ועל ההנחה כי הגירעון הממשלתי בשנת 2009 צפוי לגדול באופן משמעותי. למרות זאת, וכדי לתת מענה למשק, אנו נוקטים במדיניות אנטי מחזורית מידתית - ממשיכים במתווה הורדות המס, ומרחיבים את ההשקעות בתחומים מחוללי צמיחה; זאת, מבלי להעלות, בשלב זה, מיסים או להקטין את הוצאות הממשלה - ועדיין, מביטים כל העת, על רמת החוב של ישראל, יכולת הגיוס -והימנעות מגיוס נרחב של חוב ממשלתי שיחנוק את הפעילות במשק ומתוך כך שומרים על אחריות פיסקאלית".

על הצד הריאלי של התוכנית אמר בר-און כי "אנו מגדילים את סך ההשקעות במשק של הממשלה ותאגידיה, בתחומים מעודדי צמיחה ותעסוקה - בפרויקטים רחבים וזמינים לביצוע בתחומי התשתית, התחבורה, אנרגיה, בינוי חינוך ומשק המים, במדען הראשי ובשוק העבודה. לשם כך סרקנו שורה של פרוייקטים כדי להוציא לפועל ובאופן מיידי תוכניות זמינה עם תרומה ממשית לפעילות המשק; בדומה - הרחבנו את תקציב המדען הראשי - עד לגובה ההרשאות שהוא יכול לנצל עד לתום שנת הכספים הנוכחית".

באוצר מציעים השקעה בהון האנושי באמצעות הכשרה והסברה מקצועית על מנת לאפשר ניידות לתחומים בהם יש ביקוש לעובדים. בנוסף, האצת תשתיות, הנהגת מסלול תעסוקה (התומך בעלות ההעסקה למקומות המרחיבים את פעולתם) ופעולות להמשך צמצום מספר העובדים הזרים אמור להגדיל את מספר המועסקים במשק הישראלי.

בצד הפיננסי ציין בראון את הקמת הקרן לעסקים בינוניים והרחבה של הקרן לעסקים קטנים. "העברנו לאישור הוועדה תקנות למעבר לשיטת דיווח על בסיס מזומן ולדיווח דו-חודשי במע"מ ונקל בכך על תזרים המזומנים של אלפי עוסקים; אנו מעמידים חבילת סיוע מימונית ליצואנים ומשחררים אשראי משועבד בהיקפים גדולים של אלה שהתקשרו עם הממשלה או כבולים עם ערבויות מכר דירות במנהל מקרקעי ישראל.

בר-און ציין כי "החלטנו, בצעד יוצא דופן, על העמדת ערבות מדינה בסך 6 מיליארד שקלים לגיוס הון למערכת הבנקאית לצרכי הרחבת אשראי, תוך יצירת תמריצים שיעודדו הוצאת האשראי. חשוב לי להבהיר כאן את עמדתי. חלילה לנו מלבקר מערכות פיננסיות שנוקטות אגב המשבר בעמדה שמרנית מתוך חשש להתפתחויות עתידיות אפשריות. המשבר הנוכחי דווקא מלמד זכות על אותם אלה שהשכילו שלא ללכת שולל אחר מכשירים פיננסיים עתירי סיכון או מתן אשראי זול הנעדר בטוחות ממשיות. דווקא מתוך הכרה במציאות זו - החלטנו להעמיד למערכת הבנקאית ערבויות בהיקפים כה גדולים - כדי לאפשר להן להעמיד אשראי רב יותר לצורכי המשק מבלי לחשוש מפגיעה ביחס ההון לו הן נדרשות.

בר-און סיכם את דבריו ואמר כי "מכל מקום, אסור שמטעמי בחירות, תעצרו את התוכניות שגיבשנו להאצת המשק. בואו נלמד דוגמא מניסיונם של אחרים, גם ארה"ב התמודדה עם המשבר בעיצומה של תקופת בחירות. היא שילמה מחיר כבד על ההתגוששות בבית הנבחרים ובסוף, השכילה להתעלות מעל המחלוקות הבין מפלגתיות ולהעביר תוכנית סיוע למשק. להתמהמהות היה מחיר כבד, הוא פגע באמון המשק והעביר שדר שלילי לשווקים. בואו נחסוך מאיתנו את זה ונדון, נטו, בתוכניות שהצגנו ולא בתוכניות אחרות שאחרי הבחירות תוכלו לקדם.

מפלגת העבודה החליטה להצביע בוועדת הכספים בעד תוכנית ההאצה של שר האוצר, רוני בר-און, מתוך אחריות ממלכתית וחרף הביקורת הקשה על התוכנית, אשר איננה נותנת מענה לגלי הפיטורים. "התוכנית שגיבשו התעשיינים וההסתדרות למניעת פיטורים היא תוכנית מעולה המעניקה תקווה לעשרות אלפי מפוטרים. שר האוצר שוגה קשות כאשר אינו מאמץ את התוכנית ובוחר בתגרנות פוליטית" - נאמר בתגובתה הרשמית של מפלגת העבודה לנעשה הבוקר בישיבת ועדת הכספים.

חיים כץ (ליכוד) אמר: "אתה מחרטט לנו, יושב פה שר האוצר ומחרטט. אנשים מפוטרים ומדממים ואתם לא עושים שום דבר".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים: "אתם מכירים אותי, אני לא נחשב לאיש של האוצר - עכשיו אני הולך להיות בובה של שר האוצר ומבקש ממכם לאשר את התוכנית".

ברוש התריע: "מה שראינו עד עכשיו זו לא תוצאת המשבר - את התוצאות נראה בשנה הבאה. 65 אלף איש יפוטרו. האבטלה רק תצמח - הצמיחה תעמוד על 0.8%. הזעקה שלי היא מהלב, היא אמיתית".

"שר האוצר אמנם מעלה פה תוכנית קטנה מסובכת ומסורבלת אבל היא היחידה שצריך לאשר". "אנחנו מתמזמזים כבר חודש וחצי עם התוכנית הזו וחוסר מנהיגות כלכלית ממדרגה ראשונה".

עיני: "התוכנית לא נותנת מענה לאותם אנשים שעובדים. המכה הגדולה ביותר היא בפריפריה. לא ייפתח מפעל חדש תחת כל אחד שנסגר - זו מכה למדינה. מה שאנחנו רואים היום זה תוצאות משבר הדולר ולא הגיע לפה בכלל משבר שוק ההון".

רם בלינקוב, הממונה על התקציב באוצר, תקף את עיני וברוש ואמר כי "הקמפיין שמנוהל נגד האוצר והפקידות אינו ראוי, לא מכובד ולא מקדם שום דבר".