עו"ד צלרמאיר, פרקליטם של אילי ההון: "לנכדים שלנו כבר לא תהיה מדינה - ולא בגלל הערבים"

"ראש הממשלה הבא לא יחזיק יותר משנה ואז יהיו שוב בחירות - וכך זה יימשך עד סוף המדינה" ; "היציאה מהמשבר הפיננסי קרובה. בעלי המזומנים יחפשו ויקבלו מחירי שחיטה. יהיו ניצנים בין מארס למאי 2009, ואז זה יתפוס כמו אש בשדה קוצים" ; "זאת מדינה מטומטמת שרצה להציל כל מי שעושה נזק. לא חובה להציל את קרנות הביטוח והפנסיה"

עו"ד מיקי צלרמאיר, שבישל ותפר בשנים האחרונות כמה מעיסקאות הענק במשק, ביניהן אייפקס-תנובה ואייפקס-בזק, שובר שתיקה ארוכה בראיון ראשון ובלעדי ל"גלובס" ויורה לכל הכיוונים: "יש הרס טוטאלי בכל מערכות השלטון. ראש הממשלה הבא לא יחזיק יותר משנה, ואז יהיו שוב בחירות, וזה יימשך כך עד שלא תהייה לנו מדינה".

"אני חושש שלנכדיי כבר לא תהיה מדינה. לא בגלל מדינות ערב, אלא בגלל היהודים. משנה לשנה הבחירות שלנו נעשות יותר עלובות, המנהיגים מתחלפים יותר מהר, ורמת הפוליטיקאים כל הזמן יורדת. אנחנו רק יורדים ויורדים. כמה עוד אפשר לרדת? כשאתה מסתכל על חברה שיורדת למטה כל שנה, אתה יודע מה יהיה בסופה".

את נבואת הזעם הזו מספק עו"ד מיקי צלרמאיר, ראש משרד עוה"ד צלרמאיר-פילוסוף ומהדיל-מייקרים המובילים בישראל, שניצח בשנה האחרונה על עסקאות בשווי של יותר ממיליארד וחצי דולר - בהן עסקת הענק תנובה-אייפקס - אך עד עתה נמנע בקנאות מחשיפה.

בראיון נדיר, ראשון ובלעדי שהתפרסם אתמול (ב') בערב במדור "דין וחשבון" ב"גלובס", פותח צלרמאיר את הפה, ומנסה לפקוח למקבלי ההחלטות במדינה את העיניים. פחות מחודשיים לפני הבחירות לראשות הממשלה, הוא חוזה שחורות למדינה, שלהערכתו, הפסימית להכאיב, לא תזכה לחגוג 100 שנות קיום. ועל ההתמודדות שלה עם המשבר- אין מה לדבר בכלל.

צלרמאיר: "אם ייבחרו ציפי לבני או אהוד ברק, לא יהיו שוב בחירות עוד שנה-שנה וחצי? אני מוכן להבטיח שיהיו. זה קורה כל הזמן, וגם אחרי הבחירות הבאות יקרה מה שקרה עכשיו. ראש הממשלה הבא לא יחזיק יותר משנה, 18 חודש לכל היותר, ואז יהיו עוד פעם בחירות, וזה יימשך כך עד שלא תהיה לנו מדינה. לאף אחד מהמועמדים אין בשורה חדשה, רק סחורה משומשת".

- אינך מגזים מעט?

"בכלל לא. הדבר שהכי מפחיד ומדאיג אותי במדינה הוא הירידה בכושר ההחלטה והביצוע של הדרג המבצע. מכיוון שאיש לא מקבל החלטות ולא מבצע, אין משרד אחד בישראל שמתפקד. לא חינוך, לא בריאות, לא מערכת המשפט, לא תשתיות, שום דבר. בכל המערכות יש הרס טוטאלי".

גם את המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, שנותרו לאסוף את השברים שמותירים הפוליטיקאים בשטח, מעלה צלרמאיר על מוקד. "משטרת ישראל היא מוסד כושל לחלוטין, שלא מבטיח את ביטחון האזרח, לא נותן תשובה לשום בעיה ולא מתפקד. אני מבין שיש להם המון בעיות של תקציב וכוח-אדם, אך לא ייתכן שיגיעו למצב של חוסר תפקוד מוחלט. ולפרקליטות יש את הבעיה הכי גדולה - בעיה של אובדן שכל ישר. אין להם שכל ישר ולא שיקול דעת עם אחריות ציבורית, עם מחשבה קדימה".

הדוגמה שמספק צלרמאיר להמחשת דבריו היא הודעתו האחרונה של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, שלפיה החליט להעמיד לדין את ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפרשת "ראשונטורס", בכפוף לשימוע. "הודעת מזוז שהוא שוקל בחיוב להגיש טיוטת כתב אישום נגד ראש הממשלה היא פשוט ביזיון. מה זה צריך להיות? קודם כול, מה איכפת לך לחכות 70 יום, מה קרה. עכשיו צריך להכניס עוד מהומה במערכת? בשביל מה פתחת את הפה, מה ההודעה הזו באה לתת לך?

"מיועץ משפטי לממשלה הייתי מצפה שיהיה לא רק משפטן אלא שתהיה לו גם את התבונה שמצופה מיועץ, שיקול דעת ושכל ישר, ובהודעה הזו לא היה שכל ישר. ההודעה הזאת, זה קשקוש, גן ילדים. וזה לא בגלל שמזוז מטומטם, זה בגלל שאין לו שכל ישר. כל המערכת הזאת מתפקדת בלי טיפת שכל ישר".

מלבד ליווי אייפקס ברכישת השליטה בתנובה, בשווי של 1.025 מיליארד דולר, ייצג צלרמאיר בשנה וחצי האחרונות את חיים סבן, אייפקס ומורי ארקין במימוש אופציה לרכישת 10% נוספים (על ה-30% שהיו להם) בבזק, לרבות בעסקת המימון מול הבנקים, בשווי 1.1 מיליארד שקל.

בנוסף, ייצג את סבן בעסקת מכירת מניותיו בקשת תמורת כ-15 מיליון דולר; את קבוצת גורס ברכישת גילת לוויינים (ובמחלוקות שהתעוררו לאחר חתימת העסקה), בשווי של 475 מיליון דולר; את אהוד בן-ש"ך ברכישת חברת קניאל מצדיק בינו, לפי ערך של 220 מיליון שקל; ואת קרן שמרוק ברכישת חברת אהבה, בשווי 13 מיליון דולר, וברכישת סקיי ויז'ן, בשווי של 17 מיליון דולר. ואז הגיע המשבר העולמי וטרף לו את הקלפים.

- איך המשבר משפיע על העבודה בתחום שלך?

"היו לי 4 עסקאות שהתבשלו בתחילת 2008, שכל אחת מהן הייתה בשווי של יותר ממיליארד וחצי דולר, ועכשיו הן דורכות במקום. הלקוחות אומרים לי 'זה לא מת, אבל כרגע זה לא הזמן'. יש גופים שיושבים עדיין על המון מזומנים, אבל הם חושבים שהשוק ימשיך לרדת והם יכולים לקנות יותר בזול מחר".

צלרמאיר, שכבר חווה כמה משברים כלכליים בימיו, רואה איך השוק הישראלי משתגע בעקבות המשבר הנוכחי, וסופק כפיים בצער. "השוק הגיב בפראות גם לחברות שיש להן תזרים מזומנים מצוין וגם לחברות שבאמת נמצאות בקשיים. לשניהן ניתן בשוק אותו טיפול. לחברות כי"ל, מכתשים-אגן, בזק או טבע מגיע לרדת ככה? זה פשוט טירוף".

- מתי להערכתך ההיסטריה תירגע, ויחזרו לעשות שוב עסקאות?

"בקרוב. אנשים יושבים על מזומנים ולא מרוויחים כסף על המזומנים האלה, ויש להם התחייבויות, למשקיעים אחרים או לעצמם, אז אין להם ברירה, והם יתחילו לעשות עסקאות. הם יחפשו מחירי שחיטה, והם יקבלו. אני מאמין שנראה ניצנים ראשונים בתוך 3-4 חודשים מהיום. לא הרבה, אבל ברבעון הראשון של 2009, בין מארס למאי, יתחילו ניצנים, וכשזה יתפוס זה יתפוס כמו אש בשדה קוצים. יתחילו לרוץ כמו משוגעים. הזיכרון שלנו לקטסטרופות מאוד קצר, ותהליך ההדחקה שלנו מהיר".

- איך אתה שורד את תקופת המשבר והקיפאון במשק?

"אני מנסה ליצור עכשיו חמש עסקאות גדולות, שלכל אחת מהן תהיה השפעה מהותית במשק. ואני אצליח".

- מה אתה חושב על ההתמודדות של המדינה עם המשבר?

"זאת מדינה מטומטמת. כל מי שעושה נזקים שמובילים אותנו למשבר, הממשלה רצה להציל אותו. אין פה שכר ועונש. אנשים שעשו פה טעויות נוראיות, שגרמו לאנשים הפסדים, הדבר היחיד שהם יודעים לעשות היום, זה לפנות ולהגיד לממשלה 'תצילו אותי'. העזרה הזאת צריכה להיות בידיעה שהמדינה עושה משהו שהיא לא צריכה לעשות אותו. זה הבסיס. שקרנות הביטוח וקרנות הפנסיה יסתדרו. לא חובה לרוץ ולהציל אותן. ראשיהם עשו יופי של בוננזות בשנים האחרונות, ולכן לא יכול להיות שכשהם מפסידים הם באים אלינו.

"לאף שר כמעט לא אכפת מה יקרה בעוד שנה או ארבע שנים במדינה, ולכן הוא לא מקבל החלטות. הדבר היחיד שמעניין את השרים היום, ואת כל הגורמים במערכת, זה מה יהיה כתוב עליהם בעיתון. מערכת שאיננה יכולה לקבל החלטות גוועת, מתה, היא לא יכולה להסתגל למציאות המשתנה, בוודאי-ובוודאי לא לטפל במשבר עולמי".