רשות ני"ע נוקטת צעדי זהירות: מנהלי קרנות נאמנות לא יוכלו לקבל שירותי ברוקראז' מבית ההשקעות שלהם

זאת במסגרת מאמצי רשות ני"ע להגביר התחרות בין גופי הברוקראז', ולמנוע ניגוד עניינים בין ניהול כספי לקוחות לפעילות ברוקראז' ; מנהלי הקרנות סבורים כי התקנות יפגעו במשקיעים

רשות ניירות ערך, בראשותו של פרופ' זוהר גושן, לא סומכת כנראה על מנהלי קרנות הנאמנות, ואתמול (ב') הודיעה כי תאסור עליהם לבצע שירותי ברוקראז' דרך חברות קשורות של הקרנות. בהתאם להסדר החדש, מנהלי קרנות יוכלו להתקשר בשירותים לקבלת ברוקראז' בדרך של מכרז, שיהיה מפוקח על-ידי הרשות ויאושר על-ידי דירקטוריון הקרן. כך, למעשה, הרשות אוסרת על מנהל קרן להתקשר עם חברה קשורה שלו, גם אם היא מציעה לו את התנאים הטובים ואת העמלות הנמוכות ביותר.

מקדמים חקיקה

מחלקת ההשקעות ברשות, בניהולו של דודו לביא, מקדמת את הנושא בחקיקה במסגרת תיקון 13. יחד עם זאת, ההסדר החדש אינו צפוי להיכנס לתוקף לפני קיץ 2009, שכן מליאת הכנסת לא תתכנס עד אז.

כיום, החוק קובע כי מנהלי הקרנות רשאים לקבל שירותי ברוקראז' מחברות קשורות, ובלבד שהעמלה שהם משלמים לא תהיה גבוהה מהעמלה שמשלם מנהל קרנות שאינו גוף קשור ואשר פועל בהיקף עסקאות דומה. לצורך העניין, גוף קשור הינו כל חברה אם, אחות או בת, וכן חברות שבשליטת נאמנים לקרנות (כגון יובנק).

הרקע להסדר החדש הוא הצעת חוק שהוגשה מטעם מפלגת ש"ס, בשילוב בדיקות שביצעה הרשות בשנה החולפת, מהן עלה כי חברות הקרנות נוהגות לבצע את פעילות הברוקראז' כמעט רק בגופים קשורים. כמו כן, התברר כי העמלות המשולמות על ידי מנהלי הקרנות לברוקראז' הן גבוהות ולא תחרותיות. עוד הסתבר, כי מלבד דמי הניהול למנהלי הקרנות מקור רווח נוסף, בדמות הפערים המשמעותיים בין העמלות שגובים מנהלי הקרנות מלקוחות לבין העמלות שהם משלמים לבורסה.

לפיכך, הרשות סבורה כי יש מקום להגברת התחרות בין גופי הברוקראז' השונים, וכן למניעת ניגוד העניינים שבין ניהול כספי לקוחות לבין פעילות ברוקראז'. פעילות מכירה וקנייה של ניירות ערך במרבית הקרנות נעשית על חשבון המשקיע, ואינה כלולה בדמי הניהול שהוא משלם. ברוב המקרים, גם בתי השקעות שהם בעלי שירותי ברוקראז' קונים ומוכרים ני"ע דרך חברת הברוקראז' של הבית, כאשר כלל לא בטוח כי הם מקבלים את המחירים והשירות הטובים ביותר.

יתר על כן, ריבוי פקודות קנייה ומכירה מעלה את ההכנסות של פעילות הברוקראז', כך שמנהלי הקרנות עלולים להיות 'עם אצבע קלה מדי על ההדק' בכל הקשור למכירה וקניית ני"ע.

מי באמת מוטב מהתקינה החדשה

יצוין, כי ההסדר החדש לא יחול על קרנות שמחיר הקנייה שלהן שווה למחיר המכירה. בקרנות כאלה, מנהל הקרן מסבסד את עמלות הברוקראז' ולא גובה את העמלות מהלקוחות, ועל כן יוכל להמשיך לעשות כן עם חברות קשורות.

לגבי קרנות אחרות, הרשות צופה כי בעקבות ההסדר החדש ייהנו המשקיעים בהן מעמלות נמוכות יותר. כמו כן, רמת העמלות הנגבות כיום בקרנות מהווה מעין בנצ'מרק לעסקאות אחרות, ובהנחה שההסדר החדש יביא לירידה בעמלות אלו, הרי שגם עסקאות אחרות ייהנו מכך.

ואולם, בקרב מנהלי הקרנות נשמעה היום דעה מעט שונה על ההסדר החדש. "החקיקה הזו לא בהכרח מיטיבה עם העמיתים. זהו ניסיון לחפש את המטבע מתחת לפנס", אמר ל"גלובס" אחד ממנהלי הקרנות הגדולים. "לא רק שלא יהיה שינוי בעמלות, גם ניאלץ לוותר על שירותי מחקר והשתתפות בהפצת ני"ע שמספקות חברות הברוקראז', וזה מה שיפגע בעמיתים", הוסיף.

[לאתר קרנות]