אונסק"ו מקים קתדרה למאבק במדבור במכונים לחקר המדבר באוניברסיטת בן-גוריון

המדובר בתופעה של ירידת פוריותן של הקרקעות באזורים יבשים, כאשר הגורם לכך הוא שינויי האקלים, אך גם פעילות אנושית

בסיומו של יום הדיונים השני של הכנס הבינלאומי "מדבריות, מדבור ואזורים צחיחים", שנערך בימים אלה במכונים לחקר המדבר באוניברסיטת בן-גוריון, הכריז נציג אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) על כינונה של קתדרה מיוחדת שתקרא The UNESCO chair in combating desertification.

המדובר בתופעה של ירידת פוריותן של הקרקעות באזורים יבשים, כאשר הגורם לכך הוא שינויי האקלים, אך גם פעילות אנושית.

המופקד על הקתדרה יהיה מנהל המכונים לחקר המדבר, פרופ' אביגד וונשק. בטקס ההכרזה ציין נציג אונסק"ו, תומס שאף, שהקתדרה היא ביטוי לחשיבות שמיחסת אונסק"ו לנושא ולתפקיד המרכזי שהמכונים באוניברסיטה ממלאים בתחום זה. שאף קרא למשתתפי הכנס להירתם למאמץ משותף הנדרש למאבק בתופעת המדבור, והדגיש את תקוות הארגון שפעילות זו תתרום גם להגברת שיתוף הפעולה בין מדינות האזור.

קריאה זו באה בהמשך לדיון מיוחד שנערך שעות ספורות קודם בנושא של הגדלת שיתוף הפעולה האזורי, תוך השתתפות פעילה של משלחת ירדנית, שמיצגים מספר אוניברסיטאות בירדן, וכ-15 תלמידי מחקר ירדנים הלומדים לתואר שני בבית הספר הבינלאומי ללימודי מדבר בבן-גוריון. הסטודנטים מירדן הדגישו שלמרות הקשיים שהם נתקלים בהם בחיי היום יום, הם מחויבים לרעיון ולאמונה שפעילותם תתרום בעתיד לחיזוק השלום בין שתי המדינות.

הדיון הסתיים בהחלטה לפעול להידוק הקשרים האישיים בין חוקרים מכל מוסדות המחקר בארץ ובירדן לפעולה משותפת בקידום פרויקטים, הנוגעים לפיתוח מקורות מים וניצול יעיל יותר של המשאבים באזור.

בכנס משתתפים למעלה מ-350 איש מ-55 מדינות והוא לא רק הכנס הבינלאומי הגדול ביותר שנערך בישראל אי פעם בנושאי סביבה, אלא ככל הנראה גם הכינוס האקדמי הבינלאומי הגדול ביותר בנושא מדבור. בין משתתפי הכנס נמצאים כ-100 מומחים אפריקניים, שהגיעו לאירוע על מנת ללמוד מהניסיון הישראלי.