לקראת ההכרעה האם לסווג את ישראל כמדינה מפותחת ביוני: ב-MSCI מוטרדים מהמצב הכלכלי העולמי וממתכונת הסליקה בבורסה בת"א

בחברת המדדים הסינטטים של מורגן סטנלי מציינים כי הסליקה בישראל מבוצעת בפרק זמן קצר מהמקובל במדינות מפותחות ; חיים ישראל ממריל לינץ': "יש פה פשוט עניין של סטנדרטים בינלאומיים שצריך לעמוד בהם"

ב-MSCI מוטרדים מהמצב הכלכלי העולמי וממתכונת הסליקה בבורסה בת"א לקראת ההכרעה האם לסווג את ישראל כמדינה מפותחת ביוני.

ישראל עשויה להיות מסווגת כמדינה מפותחת במטודולוגיית המדדים הסינטטים של MSCI, הלא הוא Morgan Stanley Capital Index. ההחלטה בנוגע לישראל, המסווגת כיום כמדינה מתפתחת, עשויה להתקבל ביוני 2009 - ואם אכן ישראל תסווג כמדינה מפותחת, התהליך יארוך שנה נוספת להתארגנות המשקיעים.

חברת המדדים הסינטטים של מורגן סטנלי ציינים כי הסליקה בישראל מבוצעת בפרק זמן קצר מהמקובל במדינות מפותחות. מחזור הסליקה בבורסה המקומית עומד על T+1, כלומר יום לאחר הפעולה. בשווקים מפותחים אחרים, מציינים שם, הסליקה הנהוגה היא T+2 ואף T+3. בהודעה מטעם MSCI Barra מהספקת כלים תומכי החלטות השקעה, היא מציינת כי "רבים מהמשקיעים מעדיפים "יישור קו" בסוגיה זו. עוד מצוטטת החברה, באומרה כי "הבורסה בתל-אביב מודעת לחשש זה ושוקלת האם לבצע שינויים במחזור הסליקה".

"הסערה בשווקים וחוסר הוודאות הכלכלית פגעו בתהליכי הפיקוח במדינות מסוימות ובתיאבון המשקיעים לשינויים בתהליכי ההשקעה המבוססים", נכתב שם באופן כללי, בהודעה המתייחסת גם לקוריאה (בדומה לישראל, נבחן שדרוג מעמדה למדינה מפותחת) וכווית, קטאר, איחוד האמירויות (לשווקים מתפתחים).

יצוין, כי השדרוג במעמדה של ישראל - אם וככל שיקרה - עשוי להביא דווקא ליציאת הון זר מהמדינה. זאת, משתי סיבות: האחת, ההון הזר המושקע במדינות מפותחות קטן מזה המושקע במדינות מתפתחות; שנית, המשוקלת של ישראל בסל המדינות המפותחות צפוי להיות קטן לאין ערוך ממשקולתה בסל המדינות המתפתחות.

חיים ישראל ממריל לינץ': "יש פה פשוט עניין של סטנדרטים בינלאומיים שצריך לעמוד בהם"

לדברי חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של מריל לינץ' ישראל וסגן מנהל מחקר של השווקים מפותחים בבנק ההשקעות, ב-MSCI Barra היו אמורים להודיע הלילה על מסקנות ביניים בנוגע להעברת ישראל לשווקים מפותחים.

ל"גלובס" הוא אומר כי "בשנה שעברה הם הודיעו ששיקולים גיאו-פוליטיים נטו לא משפיעים על ההחלטה לגבי כל המדינות". לדבריו, ההצטרפות לסיווג כזה או אחר ב-MSCI מתבסס על שלושה קריטוריונים - גיאו-פוליטי (לא רלוונטי יותר, כאמור), כלכלי (ישראל עומדת בכל התנאים הדרושים) והיבטים הקשורים בשוק ההון, מה שכולל בתוכו את ההתייחסות שהוזכרה לאופן הסליקה.

"הסליקה הקצרה שלנו אינה מהווה יתרון ואינה מהווה חיסרון. יש פה פשוט עניין של סטנדרטים בינלאומיים שצריך לעמוד בהם", הוא אומר. "כל הבעיות האלו הן פתירות - טכנולוגיות מידע ורגולציה פה ושם. בגלל זה אני נוטה לחשוב שאנחנו בהחלט נכנס לסיווג הזה, של מדינות מפותחות".

ראש מחלקת המחקר טוען כי השקעה בישראל היא במידה רבה השקעה בטבע, המהווה כמחצית מההשקעה. "ב-MSCI אין משמעות לתיקנון כלפי מטה של המשקולות של מניות גדולות כמו טבע במדדי המסחר המקומיים. ההשקעה שם מבוצעת בעיקר על-פי פרמטרים של שווי שוק, ובנוסף גם שיעור ההון הצף, חלקם של חברות האחזקה במדד המקומי ומידת הבעליות צולבות".

מנתוני מדד ה-MSCI עולה, כי המדד המקומי (MSCI ישראל) הניב תשואה שלילית של 31%- מתחילת 2008, או 47%- מתחילת השנה בנטרול מניית טבע. "זה בעצם הנתון היחידי בו אנו מתקרבים לשווקים המתעוררים, עם תשואה מקבילה של 53%-". MSCI WORLD, המדד העולמי, אגב, ירד במהלך התקופה ב-42%.

לפיכך, מאמין ישראל כי קיימת הסתברות שנעבור לסיווג של מדינה מפותחת ביוני 2009. הוא מזכיר, כי בעבר ניתנה תקופת הסתגלות של חצי שנה לאחר מועד ההחכרזה, אך הוא סבור כי הסיכויים הם רבים יותר לכיוון של הארכת תקופת ההסתגלות לשנה (כלומר, ליוני 2010) מאשר מצב בו במחצית השנה השנייה תיסחר ישראל בשני מדדים - כמדינה מפותחת ומתעוררת במקביל.