קנסות בסך 750 אלף שקל הוטלו בינואר-יוני על מעבירי כספים בגבולות המדינה

במרבית המקרים טענו מפרי הדיווח כי לא היו מודעים לחובת הדיווח ; הקנס הגבוה ביותר היה בסך 200 אלף שקל, והוטל על אדם שנתפס במסלול הירוק בנתב"ג כשברשותו 71 אלף דולר שהוסתרו בתוך ספרים ועיתונים

רשות המסים הטילה במהלך המחצית הראשונה של 2008 עיצומים כספיים בהיקף כולל של כ-750 אלף שקל על מעבירי כספים מעל המותר במעברי הגבול, שלא דיווחו על כך.

חובת הדיווח חלה על כל אדם הנכנס לישראל או יוצא ממנה וברשותו למעלה מ-90 אלף שקל. העברת כספים דרך מעברי הגבול היא אחד מדפוסי הפעולה המוכרים ביותר בתחום הלבנת הון, ולכן קיימת חובת דיווח על הכנסת כספים והוצאתם.

במהלך החודשים ינואר-יוני 2008, הטילה ועדת העיצומים של רשות המסים, עיצומים כספיים ב-28 מקרים בהם הועברו סכומי כסף מעבר לסכום המותר, מבלי שדווח על כך.

במרבית המקרים טענו מפרי הדיווח כי לא היו מודעים לחובת הדיווח. מבין ההחלטות, העיצום הכספי הגבוה ביותר היה בגובה 200 אלף שקל, שהוטל על אדם שנתפס במסלול הירוק בנתב"ג, כשברשותו 71 אלף דולר, שהוסתרו בתוך ספרים ועיתונים, וגירסתו לא שכנעה את חברי הוועדה ולא נתמכה בכל מסמך.

נגד מפירי חובת הדיווח ניתן לנקוט אכיפה פלילית או מינהלית. ההליך המינהלי מיועד לאפשר הטלת סנקציה מינהלית, מהירה ואפקטיבית ללא הרשעה בפלילים. זאת, במקרים בהם הוכחה הפרה ברמה העובדתית והוחלט להסתפק בהליך מינהלי של עיצום כספי. מינהל המכס מוסמך להחליט אילו מקרים מתאימים לאכיפה מינהלית.

כיום, מפעילה רשות המסים שתי ועדות להטלת עיצום כספי. הוועדה להטלת עיצום כספי בוחנת האם הופרה חובת דיווח ולאחר מכן מחליטה אם המקרה הרלוונטי מצדיק את הפעלת המנגנון להטלת עיצום כספי.

הוועדה רשאית להטיל קנס עד לסכום מקסימלי של פי חמישה מהסכום שלא דווח עליו. יחד עם זאת, בהתאם לנסיבות העניין או נסיבותיו האישיות של המפר, רשאית הוועדה לחרוג מסכום זה.