דאגה בארה"ב לחולי סרטן המעי הגס בשל מחסור בתרופה Leucovorin שמייצרות טבע ובדפורד

התרופה Leucovorin שהיא עיבוד של ויטמין B, מהווה רכיב מרכזי בטיפול במחלה הממארת מזה 30 שנה ; יותר מ-140 אלף אמריקנים מאובחנים מידי שנה כלוקים בסרטן המעי הגס

המגזין "פורבס" פירסם כי רופאים בארה"ב חוששים מפני מחסור בתרופה לטיפול בסרטן המעי הגס המיוצרת רק על ידי שתי חברות: חברת טבע הישראלית ומעבדות בדפורד בארה"ב. צופים כי המחסור בתרופה ימנע ממאות חולים את הטיפול הנאות ותעכב את הניסויים בתרופות חדשות.

התרופה Leucovorin שהיא עיבוד של ויטמין B מהווה רכיב מרכזי בטיפול במחלה הממארת מזה 30 שנה לאחר שנמצא כי השימוש בה מקטין פי 3 את הגידולים הסרטניים כאשר נוטלים אותה בשילוב עם תרופה נוספת הנקראת 5FU. תרופות חדשות יותר כגון Erbitux ו-Avastin מעולם לא נבדקו ללא אותן תרופות.

בנובמבר הודיע מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA כי שתי החברות לא יוכלו לספק את הכמות הדרושה, אך מידע מוצק נוסף ביחס למחסור זה לא היה בנמצא. דוברת ה-FDA אמרה כי "בדפורד וטבע שתיהן משחררות כרגע מוצרים, ואנו ממשיכים לעקוב אחר הסיטואציה".

יותר מ-140 אלף אמריקנים מאובחנים מידי שנה כלוקים בסרטן המעי הגס, אך לא ברור כמה מהם מושפעים מהמחסור בתרופה, מאחר ויחסי השימוש בה משתנים, מהמרכז הרפואי באוניברסיטת קליפורניה שבסן פרנסיסקו נמסר כי "החולה הממוצע" לא זוכה לקבל את ה-Leucovorin וכי בפגישה שבועית של ועדת הרופאים מחליטים כיצד לנצל את המלאי הקיים. "זהו מצב רציני ומפחיד למטופלים" אמרה קייט מרפי, דירקטורית בועד לחקר המחלה." ללא התרופה במלאי לחולים פשוט אין אלטרנטיבות טובות". והוסיפה "אין תשובות ב-FDA ואין תשובות מהיצרניות לגבי הסיבות ליצירת המחסור או תוך כמה זמן זה יפתר".

פניות חוזרות ונשנות של "פורבס" לטבע לא נענו, ולחברת האם של מעבדות בדפורד, חברת Boehringer הגרמנית לא הייתה תשובה מיידית.

נציין כי היום זכתה טבע לתחילת סיקור בסיטיגרופ בהמלצת "קניה" וב-JP מורגן בהמלצת "תשואת יתר".