המתחרה הרוסית של כי"ל דורשת העלאה במחירי האשלג בחוזה מול הסינים

BPC דורשת להעלות את מחיר טון אשלג ב-200 דולר בחוזה לשנה הבאה, המהווה בנצ'מרק לחוזים שיבואו אחריו ; אם החוזה ייחתם סביב רמת מחירים זו, מדובר בבשורה מצוינת לשוק האשלג הסובל כעת מחולשה

למרות ההאטה בשוק האשלג, יצרנית האשלג הרוסית BPC, המתחרה בכי"ל עדיין אופטימית לגבי המחירים בשוק. בימים אלה מתקיים משא ומתן בין BPC למפיצים הסינים, בנוגע לחוזה האשלג לשנה הבאה. התאגיד הרוסי דורש כי מחיר טון אשלג בחוזה יהיה גבוה ב-200 דולר לעומת השנה שעברה, כלומר הוא אמור לעמוד על כ-800 דולר לטון.

חוזה זה מהווה בנצ'מרק לחוזים הבאים בשנה הקרובה, ולכן אם הוא ייחתם סביב רמת המחירים זו, הרי שמדובר בבשורה מצוינת לשוק האשלג, הסובל לאחרונה מחולשה. על הרקע הזה נהנתה אתמול (ד') כי"ל, שתחום ההכנסות המרכזי שלה הוא ייצור אשלג, מעליות, והמניה טיפסה במהלך יום המסחר ב-5%.

ככל הנראה, המתחרה הרוסית מרשה לעצמה לדרוש מחירים גבוהים, לאור מצבם של הסינים. בשנה שעברה התמהמהו הסינים בחתימה על חוזה האשלג, בניסיון ללחוץ את המחירים כלפי מטה. בסופו של דבר, בעקבות העלייה במחיר האשלג, צעד זה התברר כטעות. הסינים נאלצו להיכנע לרמות המחירים הגבוהות ולהסתפק בכמות אשלג קטנה יותר מכפי שרצו, בשל העלייה בביקושים.

כעת הסינים יודעים כי לא יוכלו להתמהמה, ושעליהם להשיג את מלוא כמות האשלג הרצויה, אחרת ימצאו עצמם בבעיה. זאת מכיוון שמלאי האשלג שלהם מהשנה החולפת נמוך למדי.

מנגד, הסינים יכולים לנצל את החולשה בשוק האשלג ולנסות ללחוץ את המחיר בהסכם כלפי מטה. ההאטה במגזר האשלג מגיעה לאחר תקופת גאות, במהלכה קפצו המחירים פי חמש בתוך פחות משלוש שנים.

הביקוש הגבוה לאשלג גרם למפיצים השונים להצטייד בכמויות גדולות. אולם, מאז החרפת המשבר בספטמבר האחרון החלו חקלאים רבים "להוריד פרופיל' והפחיתו את צריכת הדשנים, בין היתר בשל הידוק קווי האשראי מהבנקים. הדבר הביא לגידול במלאי האשלג, ולטווח הקצר נראה כי מכירותיו צפויות לקטון.

יצרני האשלג השונים כבר הודיעו על כוונתם להפחית את היקפי הייצור, ובכך להקטין את ההיצע. כתוצאה מכך, היצרנים מקווים שיצליחו למנוע את שחיקת מחירי האשלג.

אולם מחברת כי"ל, בניהולו של עקיבא מוזס, לא צפויה הודעה על הפחתת ייצור. בזכות האקלים היבש המאפיין את אזור מפעלי ים המלח, יכולה החברה לייצר ולאגור מלאים ללא הגבלת זמן. כך, החברה תהיה מוכנה כאשר הביקוש לאשלג יגדל שוב, כשם שעשתה ב-2006 רגע לפני השתוללות מחירי האשלג.