המעילה בקופת חולים מכבי גדולה משדווח תחילה: נזק של 2.5 מיליון שקל

לפי החשד הכספים הועברו אל חשבונות נוספים מלבד אלה של העובדים החשודים

היקף הנזקים שנגרמו לקופת חולים מכבי בעקבות פרשת המעילה שנחשפה בקופה, נאמד ב-2.5 מיליון שקל ולא ב-1.5 מיליון שקל כפי שדיווחה הקופה בתחילת השבוע. כך עולה מממצאי הביקורת הפנימית שערכה מכבי, ושהגיעו לידי "גלובס".

המעילה בוצעה לפי החשד על-ידי שני עובדים: אילנה ירמק-דמארי, תושבת גבעתיים שעבדה בקופה כמנהלת מדור והייתה אחראית, בין היתר, על התשלומים לספקים ולנותני השירותים; ועל-ידי משה ענתבי מראשל"צ, כלכלן באגף התקציבים של הקופה, שאף היה מועמד לזכות בקידום ולהפוך למנהל הכספים של מחוז הדרום. השניים, שנעצרו בינתיים על-ידי מפלג ההונאה של משטרת ת"א, הסיטו לפי החשד כספים שיועדו לרופאים ולספקים שונים, אל חשבונותיהם האישיים. בסה"כ העבירו השניים אל חשבונותיהם סכום כולל של 1.7 מיליון שקל.

הבדיקה העלתה כי דמארי וענתבי החליפו בשנה האחרונה את חשבון הבנק שאליו מופנית המשכורת האישית שלהם, ככל הנראה כדי למנוע התחקות אחר מעשה המירמה לכאורה.

הוראות פיקטיביות

ואולם, ל"גלובס" נודע כי הבדיקה הפנימית העלתה כי ישנם מספר חשבונות בנק נוספים שאליהם הועברו הכספים, וכעת נבדק הקשר של בעלי החשבונות אל החשודים המרכזיים. ממצא זה מעיד כי פרשת המעילה חמורה יותר מכפי שהוערך בתחילת השבוע.

שיטת המעילה, כפי שמתפרסמת כאן לראשונה, פעלה כך: החשודים הזינו הוראת תשלום פיקטיבית לרופא עצמאי, שאינו פעיל בקופה ושעבד בעבר עבורה. לאחר מכן שונו פרטי חשבון הבנק של הרופא לאחד מחשבונות הבנק של דמארי וענתבי או לחשבון בנק אחר שטרם זוהה. לאחר ביצוע פעולת התשלום, הוזנו פרטי כתובת שגויה בכרטסת הרופא כדי למנוע משלוח אישור ביצוע תשלום לאותו רופא, ואז הוחזרו הנתונים בכרטסת הרופא לקדמותם.

בבדיקה הפנימית הכחיש ענתבי באופן גורף את זהות חשבון הבנק אליו הועברו כספי המעילה, אף שהוצגו לו הנתונים, לפיהם לחשבון זה הועברה בעבר במשך שנים משכורתו. ענתבי העלה "תיאוריית קונספירציה", לפיה אלמוני מנסה להתנכל לו בשל הכוונה לקדמו לתפקיד בכיר יותר. מנגד, דמארי דווקא אישרה כי היא בעלת אחד מהחשבונות, אליהם הועברו כספי הקופה, אולם סירבה לחשוף פרטים בדבר היקף המעילה. השניים הושעו לאלתר מעבודתם בקופה והם מצויים כיום בהליכי פיטורין.

במכבי ביקשו מביהמ"ש לאפשר לקופה למצות את בדיקתה ולהגיש נגד השניים תביעה בסך 2.5 מיליון שקל בתוך 30 יום. במכבי טוענים כי מדובר במעשי הונאה ומירמה חמורים ביותר, ומאשימים את החשודים בהפרת אמון כלפי הקופה וכלפי ציבור מבוטחיה.

ל"גלובס" נודע כי בתקופה האחרונה, לפני התפוצצות הפרשה, לא התאפשר לעובדים זוטרים במכבי לבצע פעולות כספיות פשוטות יחסית אלא באישור מגורם בכיר יותר. הדבר מעיד על בהלה בהנהלה או על משנה זהירות חריג.