שרי אפריקה יצטרכו להגביר שיתוף הפעולה בניהול מים כדי להלחם ברעב

הסכימו על חיזוק שיתופי הפעולה בחיזוי מזג אוויר ומערכות התראה, במאמצים להקטין את השפעתן של תופעות המדבור, שטפונות, בצורות ועוד

למדינות אפריקה חסרים המשאבים להתמודד לבדן עם שינוי האקלים, ועליהן להיטיב את חלוקת המים ביניהן, על מנת לספק אוכל לאוכלוסייה הגדלה. כך אמרו אתמול (ד') שרי ממשלות אפריקה בוועידה בלוב.

היבשת הענייה ביותר כשלה בנסיונה להאכיל אוכלוסיה הגדלה בקצב מואץ, בשל השקעה לא מספקת, ניהול קלוקל של משקים ותדירות גבוהה יותר של בצורות ושטפונות, מה שמותיר אותה תלויה ביבוא.

ב-2008, העלות של יבוא זה נסקה ל-9.4 מיליארד דולר, לעומת 10.5 מיליארד דולר בשנת 2006, בשל העלייה במחירים. כך לפי נתוני האו"ם. עובדה זו מפעילה לחץ מאסיבי על התקציבים במדינות המסבסדות את המזון המיובא, כדי שיהיה נגיש יותר לאזרחים.

מתוך 36 מדינות המתמודדות עם משבר מזון, 21 הן אפריקניות, ותוכנית המזון העולמית מעריכה שכשישית מאוכלוסיית העולם - כמעט מיליארד בני אדם - רעבים.

הנציגים האפריקניים בכנס בלוב אמרו כי על הממשלות להכפיל את הבטחתן מ-2003 לייחד 10% מהתקציבים הלאומיים למטרות הגדלת התפוקה החקלאית. היות שתדירות הבצורות והשטפונות גלה והולכת, הם קראו גם למערכות השקיה מודרניות יותר, שאוגרות מים ומתעלות אותם לאן ומתי שצריך.

בנוסף, הם הסכימו לחתום על יותר עסקאות באזור, לשיתוף במאגרי מים, כגון נהרות, אגמים ומי-תהום. עוד הסכימו על חיזוק שיתופי הפעולה בחיזוי מזג אוויר ומערכות התראה, במאמצים להקטין את השפעתן של תופעות המדבור, שטפונות, בצורות ועוד.

מנהל ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, ז'אק דיאוף, אמר לנציגים בוועידה "ביחד, עלינו למצוא דרכים קונקרטיות ויעילות לטפל בסוגיית המים באפריקה, ברוח של אחריות משותפת".

השרים החליטו לייסד מערכת מידע לרוחבה של היבשת, שמטרתה לשפר את שיתוף הפעולה בין המדינות בנוגע לתפוקה חקלאית ולמסחר ביניהן.

הנציגים בוועידה הוסיפו שהכישורים והמשאבים הנדרשים להפיכת אפריקה לבלתי תלויה במדינות אחרות - קיימים, אם רק הממשלות תשתפנה פעולה בכל הקשור לניהול המים שלהן.

אוכלוסיית אפריקה, המונה 967 מיליון בני אדם, כש-53% מהם הינם מתחת לגיל 20, צפויה להגיע בשנת 2050 ל-2 מיליארד איש.

[הרשמה לניוזלטר סביבה]