אצלנו זה היה קורה? ממשלת בלגיה מתפטרת על רקע חשדות להשפעה לא כשרה במכירת בנק פורטיס

קבוצת הבנקאות נמכרה לאחר שנקלעה להפסדים בעקבות המשבר הפיננסי ונזקקה לסיוע ממשלתי ; ראש הממשלה, איב לטרם, מכהן בתפקידו רק תשעה חודשים ויש חשש ליציבות הפוליטית בממלכה

הזעזועים במערכת הפוליטית בבלגיה ממשיכים לאחר שהממשלה שם קרסה לפנות בוקר (שבת), בפעם השלישית במהלך השנה האחרונה. אלברט מלך בלגיה נפגש היום להתייעצויות עם מנהיגי המפלגות כדי למצוא פיתרון למשבר.

ראש ממשלת בלגיה, איב לטרם, הגיש את התפטרותו למלך ביום ו', לאחר שבית המשפט העליון הצביע על סימנים לכך שהממשלה ניסתה להשפיע על המהלכים לחילוצו ולמכירתו של הבנק הבלגי-הולנדי פורטיס , שנפגע ממשבר האשראי העולמי. מוקדם יותר הגיש שר האוצר, יו ונדראויצן, את התפטרותו בשל הדברים.

פורטיס, שפנה לסיוע ממשלתי לאחר שהפסדיו במשבר הפיננסי פגעו בנזילותו, זכה לתמיכה מהאוצר הבלגי, ולאחר מכן פורק ונמכר.

המלך אלברט מקיים את ההתייעצויות כדי להחליט האם לקבל את ההתפטרות של לטרם, או לנסות להשפיע על המערכת הפוליטית למנוע זעזועים נוספים. דובר הארמון מסר שהמלך אופטימי ביחס לשיחותיו עם הנציגים של חמש המפלגות שבקואליציה. עם זאת, בכלי התקשורת בבלגיה מעריכים כי קטנים הסיכויים שלטרם ימשיך להוביל את הממשלה.

מפלגות הקואליציה אינן מעוניינות לפרק את הממשלה, ואליו באופוזיציה מקווים שבחירות כעת, לאור החשדות לכאורה בנושא בנק פורטיס והמשבר הכלכלי, יסייעו להן להגיע להישגים משופרים בבחירות חדשות.

לטרם מונה לראש ממשלה רק לפני תשעה חודשים, לאחר שהבחירות במדינה לא הובילו להכרעה ברורה, בעוד הקבוצות השונות של דוברי הצרפתית ודוברי הפלמית מאיימות כל אחת בתורה לפרק את המדינה לאוטונומיות עצמאיות ובמקביל עומדת המערכת הכלכלית במדינה במצב הדומה לזה השורר ברוב המדינות המפותחות, והיא נאלצת לגבש תוכנית חילוץ פיננסית בדומה לשכנותיה.

לטרם ממשיך לדחות את הטענות על התערבות של הממשלה במכירת פורטיס. בית המשפט ציין בפסיקה, כי למרות שלא נמצאו הוכחות לכך, "הרי שהתגלו סימנים המצביעים על אפשרות כזאת". הדברים האלה מונעים ככל הנראה מלטרם להישאר בתפקידו. לטרם אמר שהוא מאמין שוועדת הבדיקה הפרלמנטרית שעוסקת בפרשת פורטיס, תחשוף את האמת ותנקה את ממשלתו מההאשמות לכאורה.