בן אליעזר בישיבת הממשלה: המשבר הקשה במשק המים רק הולך ומחמיר; קורא להידוק החגורות

באגן הכנרת ירדו עד כה כ-100 מ"מ משקעים בלבד, כ-40% מהממוצע הרב שנתי לתקופה זו

"אני מוצא את עצמי שוב מדווח לכם על המשבר הקשה במשק המים, מאחר שלצערי, המצב רק הולך ומחמיר". כך אמר שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אשר עדכן הבוקר (א') בישיבת הממשלה השבועית אודות מצב משק המים, יחד עם מנהל רשות המים, פרופ' אורי שני.

"כפי שיעדכן מנהל הרשות הממשלתית למים וביוב, פרופ' שני, מצב המשקעים אינו מעודד כלל וכלל, ומסתמן כי פנינו לשנה שחונה נוספת שללא צל של ספק תחמיר את מצבנו. אני מנצל את הבימה הזו של ישיבת הממשלה, על מנת לקרוא לאזרחים להמשיך במאמצים לחיסכון. באמצעות הקמפיין שלנו חסכנו כ-100 מלמ"ק מים עד כה, אך זה אינו מספיק. לפנינו שנתיים קשות מאוד לעבור עד שיוקמו מתקני ההתפלה, ובזמן הזה הציבור חייב להדק את החגורה עד כמה שניתן. אנו כממשלה נידרש לקבל החלטות קשות ומהותיות ועל כולנו להיות ערוכים לכך", אמר בן אליעזר.

שני הציג נתונים, על פיהם, נכון להיום, כמעט בכל רחבי הארץ ירדו כמויות משקעים נמוכות משמעותית מהממוצע הרב שנתי לתקופה זו. באגן הכנרת ירדו עד כה כ-100 מ"מ (כ-40% בלבד מהממוצע הרב שנתי לתקופה זו). באגן ההר ירדו עד כה כ-50 מ"מ (כ-40% בלבד מהממוצע הרב שנתי לתקופה זו). באגן החוף ירדו עד כה כ- 120-100 מ"מ (כ- 60%-70% מהממוצע הרב שנתי לתקופה זו). מתחילת דצמבר 2008 הגיעה שפיעת שלושת מקורות נהר הירדן (מעיינות הדן, הבניאס ונחל שניר) לשפל היסטורי.

הסיכויים להשלים גרעון זה ולהגיע לממוצע הרב שנתי בחודשים ינואר-פברואר קטנים מ-20%.

שני ובן אליעזר עדכנו את הממשלה לגבי הצעדים הננקטים כיום -

בהמשך להחלטת הממשלה, לפיה שר התשתיות, באמצעות רשות המים, יפעל להשבת 100 מלמ"ק קולחין בשנת 2009 כך שניתן יהיה להימנע מקיצוץ תפוקות החקלאות בשנה זו, ברשות המים בחנו את הנושא. הבדירה מגלה כי על אף הקצבה בסך 600 מיליון שקל לפיתוח מפעלי השבת קולחים שניתנה במהלך ולקראת סוף 2008, לא ניתן יהיה להוסיף יותר מכ-25 מלמ"ק מי קולחין בשנת 2009. ב-2010 תתווסף כמות של כ-30 מלמ"ק. הכמות הכוללת הלא מנוצלת כיום היא של 80 מלמ"ק. כל הכמות הזו תנוצל להשקיה עד לשנת 2011.

גם אילו ניתן היה להשיב 100 מלמ"ק קולחין בשנת 2009, אין בפתרון האמור כדי למנוע קיצוץ מכסות המים השפירים לחקלאות בשנה זו, שכן מרבית הקולחין מצויים במרכז הארץ ואילו משתמשי המים השפירים נמצאים בפריפריה.

אשר להתפלה - בימים אלו מסתיים הליך המכרז להרחבת מתקני ההתפלה הקיימים. נבחרו הזכיינים, להם יופץ מכרז הקמת מתקן ההתפלה בשורק. ועדת המכרזים המליצה השבוע על מתן פטור ממכרז למקורות ייזום להקמת מתקן התפלה באשדוד.

ולבסוף - צמצום הביקוש: יימשך מסע ההסברה כולל לחיסכון במים במגזר הביתי. תוטל הגבלה על שימוש במים בגינון הציבורי והביתי ובמקרה של בצורת קיצונית תיאסר השקית גינות.

בנוסף, הוקטנה הקצאת המים השפירים לשימוש חקלאי ב-100 מלמ"ק מההקצאה לשנה הנוכחית. לדברי שני, נראה כי הקצאה כה נמוכה של מים להשקיה תגרור עקירה נרחבת של מטעים ופגיעה ברורה בכושר הייצור החקלאי. ללא פיצוי מתאים תהיה פגיעה משמעותית בפרנסת החקלאים וביכולתם להמשיך להתקיים מחקלאות.

[הרשמה לניוזלטר סביבה]