חגיגת סוף השנה של מדיגייד: נרכשת על-ידי ענקית המכשור הרפואי האמריקנית סט ג'וד תמורת 300 מיליון דולר

משבר? כנראה לא אצל מדיגייד ; החברה, שפיתחה מוצר לניווט תוך גופי, הוקמה כספין-אוף של אלביט ויצאה לדרך בעזרת ויטהלייף וללא עזרת שאר הקרנות ; למדיגייד היו הסכמי שיתוף פעולה עם מדטרוניק, סימנס, פיליפס ובוסטון סיינטיפיק, שאף שמרה על אופציה לרכוש אותה ; בסוף הייתה זו סט ג'וד ששמה עליה את הכסף ובאמצעותה נכנסה לפעילות בישראל

לפני שנה בדיוק, רגע לפני שנגמרה שנת 2007, נודע ל"גלובס" על האקזיט הגדול של חברת XIV, שנרכשה על-ידי יבמ תמורת 300 מיליון דולר. והנה, חלפה שנה, ולמרות עננת המשבר המעיקה, נושבת באוויר תחושה של פלאש-בק - רגע לפני שנגמרת 2008, שוב מגיעה רכישה גדולה של חברת טכנולוגיה ישראלית, אפילו הסכום דומה ואגב, גם עכשיו, כמו במקרה של XIV, רוב הקרנות הישראליות נשארו מחוץ לחגיגה. הפעם מדובר בחברת הסטארט-אפ הישראלית MediGuide, שנרכשת ב-300 מיליון דולר במזומן בידי ענקית המכשור הרפואי St. Jude Medical.

במסגרת העסקה, הרוכשת לקחה על עצמה את ההתחייבויות של מדיגייד בהיקף של 13 מיליון דולר, כך שלמעשה לבעלי המניות של מדיגייד יועברו 287 מיליון דולר במזומן. הסכום ישולם בשני שלבים - 140 מיליון דולר בעת החתימה וסכום דומה בעוד שנה. הפעילות של החברה הישראלית צפויה להישאר בישראל גם לאחר הרכישה.

את מדיגייד הקימו בשנת 2000 עוזי אייכלר וגרא סטרומר כספין-אוף מאלביט מערכות יחד עם קרן ההון סיכון הישראלית ויטהלייף. החברה גייסה מיום הקמתה ועד היום כ-45 מיליון דולר משורה מצומצמת יחסית של משקיעים.

ל"גלובס" נודע כי המו"מ לרכישה, שהתקיים בחסות המשבר הכלכלי העולמי, היה קצר ובמסגרתו סט ג'וד נעזרה בשירותיהם של בנקאי Bank of America.

מדיגייד, מצידה, לא נעזרה בשירותי בנקאים. עו"ד יונתן אלטמן ודניאל מרכוס, ממחלקת ההייטק במשרד עמית, פולק, מטלון, ייצגו את מדיגייד בעסקה. בארה"ב ייצגו אותם מוריסון פורסטר.

מדיגייד מפתחת טכנולוגיה ומוצרים לניווט ומעקב (Navigation and Tracking) תוך גופי בפולשנות מזערית, המיועדת לשימוש בטיפולים וצינתורים קרדיולוגיים. המערכת מורכבת מחיישנים הנמצאים על גבי קטטר או צנתר המוחדרים לגוף והאיכון נעשה על בסיס המרחק של החיישנים מכמה מקורות של קרינה מגנטית, בדיוק של חלקי מילימטר.

המידע מהחיישנים משולב בצילום הדמיה של פנים גוף האדם, באופן דומה לזה שבו פועל מידע האיכון בטכנולוגיית GPS (מיקומו של המכשיר לעומת הלוויינים). מאחר שבצנתור או פעילות פולשנית אחרת, גוף האדם גם משתנה, המכשיר מודד את הסימנים הביולוגיים מהגוף - נשימה, EKG וכדומה - ומתקן את התמונה בהתאם.

מאז הקמתה, מדיגייד חתרה לחתימת הסכמים לשיתוף פעולה עם התאגידים הגדולים בשוק ואכן, כיום היא מחזיקה בהסכמים עם מדטרוניק, סימנס, Eisai היפנית, בוסטון סיינטיפיק ופיליפס. החברה טרם הגיעה למכירות משמעותיות.

יוסי אקרמן, נשיא אלביט מערכות אמר כי "אנו מרוצים מכך שחברה כמו סנט ג'וד מדיקל הכירה בערכה של מדיגייד. אנו מאמינים כי הרכישה מהווה הזדמנות טובה אשר תבטיח את המשך צמיחתה של מדיגייד, ובד בבד תאפשר לאלביט מערכות להתמקד בליבת העסקים שלה".

השנה הטובה של מדיגייד

2008 בוודאי תיזכר כשנה טובה בתולדות החברה. בינואר השנה

מדיגייד חתמה על הסכם שיתוף פעולה למוצרי הניווט התוך גופיים שלה (ה-MPS) עם ענקית המכשור הרפואי מדטרוניק. במסגרת ההסכם, החברות יפתחו יחד מוצרים על בסיס הטכנולוגיה של מדיגייד. בשלב הראשון ייערך פיתוח משותף של המוצר ללא העברת כספים, אך במסגרת ההסכם צוין כי ניתנת אופציה להשקעה עתידית של מדטרוניק, השקעה שעכשיו כנראה כבר לא תהיה נחוצה.

החברה סומנה כמבטיחה כבר מצעדיה הראשונים, ב-2003 היא חתמה על הסכם לפיתוח ומסחור עם ענקית המכשור הרפואי בוסטון סיינטיפיק. במסגרת ההסכם, השקיעה בוסטון בחברה הישראלית בהיקף שלא נמסר, כאשר האחרונה עשתה זאת במסגרת הסכם פיתוח ומסחור שגם כלל זכויות הפצה בלעדיות של מוצרי מדיגייד בעולם וכן אופציה עתידית לרכישתה.

ויטהלייף, שהייתה שותפה להקמת החברה, הייתה מעורבת במדיגייד לעומק. אבי לודומירסקי ממקימיה ושותף בוויטהלייף, שימש סגן נשיא לאסטרטגיה בחברה מיום הקמתה. היזמים הביאו את הטכנולוגיה והתפקיד של ויטהלייף היה בין היתר לסייע בשוק הרפואי, ביצירת שותפויות, בניסויים הקליניים

ובפיתוח המוצר. למעשה לודומירסקי היה בחברה בתפקיד כפול - הוא היה הבוס של המנכ"ל כמשקיע אך גם עבד תחתיו כסגן נשיא.

לודומירסקי סיפר לפני כשלוש שנים בראיון ל"גלובס" כי בוויטהלייף חיפשו טכנולוגיה לניווט תוך גופי. לדבריו, "פנינו לאלביט מערכות וביקשנו לבחון את טכנולוגיה בתחום הניווט. חשבנו שניווט בתנאי שטח קשים יוכל להתאים לניווט תוך גופי, שגם שם צריך הרי להתמצא בחשכה. קיבלנו טכנולוגיה מצוינת ויזמים מעולים שלמרות שלא הגיעו מהעולם הרפואי השתלטו מהר על החומר והפכו מקצוענים בתחום".

היזמים, אייכלר וסטרומר, שגם משמש כמנכ"ל החברה, הגיעו אל התחום הרפואי מהעולם הביטחוני. בראיונות קודמים סיפרו השניים כי הם הביאו את הרעיון להנהלת אלביט, שאמרה להם שאם הם יצליחו למצוא מימון חיצוני, הם יכולים ללכת על זה. ויטהלייף הרימה את הכפפה והחברה יצאה לדרך. אחרי שנים, בהם שימשו בתפקידים בכירים באלביט מערכות, הם נאלצו להכיר עולם חדש של מושגים ושחקנים.

מדיגייד החלה בעבודת הפיתוח ושנה לאחר מכן, שנייה לפני שהיה לה מוצר החברה, היא החליטה לשנות את הכיוון לתחום Medical Position System, מוצרי ניווט תוך גופיים. הבסיס למוצרים שלה היום.

ויטהלייף קפצה ראשונה, שאר הקרנות החמיצו שוב

כששני היזמים של מדיגייד רק החלו לגבש את הרעיון וניסו לגייס הון, הם דפקו על דלתות רוב קרנות ההון סיכון המשקיעות בתחום הרפואי. כולן, להוציא את ויטהלייף, נתנו להם תשובה שלילית. בין היתר בגלל שהיזמים היו בלתי מנוסים בתחום הרפואי. היום, יהיו יותר משותף אחד בקהילת אנשי ההון סיכון המקומי שיכוססו ציפורניים בעצבנות ויתחרטו על ההחלטה ההיא, לפני שמונה שנים.

מלבד ויטהלייף, המנוהלת בידי אבי לודומירסקי וג'ף דיקן, השקיעו בחברה לאורך שנות קיומה גם גוף ההשקעות גלובסקום של אליעזר פישמן, המנוהל בידי טל מניפז, וגוף ההשקעות Docor. במשך הזמן הצטרפו כמשקיעים תאגידי הענק בוסטון סיינטיפיק ופיליפס.

על-פי הערכות, חלק המשקיעים בחברה, בעיקר המוקדמים, עומדים להרוויח פי 15-20 על השקעתם המקורית. הישג גדול בכל קנה מידה, בוודאי על רקע ההחזרים שרשמו קרנות הון סיכון בעסקאות מכירה אחרות בשנים האחרונות. לפי הערכות, גם הדילול לאורך השנים היה נמוך ממה שמורגלות חברות היי-טק, שמבצעות מספר סבבי גיוס ופעילות מספר שנים.

לודומירסקי אמר היום, לאחר שנודע דבר הרכישה, כי "כמשקיע מוביל בחברה מיום הקמתה, אנחנו גאים ושמחים. היינו מעורבים במשותף עם הנהלת החברה בכל המהלכים האסטרטגיים במשך שנים והגענו למצב שפירות ההצלחה המשותפת, שלנו כקרן מתמחה בתחום מדעי החיים ושל החברה, מגיעים למצב שבו אחת מהחברות המובילות בעולם רוכשת את מדיגייד".

ויטהלייף מנהלת כיום שתי קרנות בהיקף של 230 מיליון דולר. את ההשקעה במדיגייד היא ביצעה מהקרן הראשונה, שניהלה 50 מיליון דולר, עוד לפני שגיוסה הושלם במלואו. הקרן הראשונה של ויטהלייף היא אחת המוצלחות בשוק הישראלי מבחינת ביצועים, למרות שהיא גויסה ב-2001, עם פרוץ משבר הדוט.קום.

עד היום הקרן נהנתה מעוד שני אקזיטים מוצלחים - מכירת סייטליין לסטריקר ב-150 מיליון דולר ומכירת קולבר לג'ונסון אנד ג'ונסון תמורת 159 מיליון דולר. בפורטפוליו של הקרן מחכות עוד כמה חברות מעניינות, כמו דיפבריז, בטא O2, ארגו מדיקל וטרנספארמה.

גלובסקום מקבוצת פישמן הייתה שותפה של ויטהלייף גם להשקעה בחברת סייטליין. הקבוצה לא מבצעת השקעות חדשות, אך בפורטפוליו שלה אפשר למצוא את סינטק מדיה ו-Cellaris.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"

MediGuide

תחום פעילות: מוצר ניווט תוך גופי

שנת הקמה: 2000

מייסדים: עוזי אייכלר וגרא סטרומר (מנכ"ל)

מספר עובדים: 50

משקיעים: דוקור, DHO, פיליפס, בוסטון סיינטיפיק, אליעזר פישמן, גלובסקום, ויטהלייף, אלביט וקרן בירד

מקור: IVC-Online

St Jude Medical

תחום פעילות: ציוד רפואי למערכת כלי הדם והלב

שנת הקמה: 1976

מנכ"ל: דניאל סטרקס

מספר עובדים: 12,000

שווי שוק: 11.3 מיליארד דולר

הכנסות ב-2007: 3.8 מיליארד דולר

רווחים ב-2007: 559 מיליון דולר