קרנות סרברוס וגבריאל הפסידו 720 מיליון שקל מהשקעתן בלאומי

סרברוס וגבריאל מחזיקות כל אחת 4.83% ממניות לאומי שנרכשו על ידן לאחר שזכו במכרז ההפרטה בנובמבר 2005

הערכות במערכת הבנקאית כי קרן סרברוס האמריקנית צפויה להצטרף לקרן גבריאל ולמכור את אחזקותיה בבנק לאומי . כתוצאה מהשקעה בלאומי הפסידו הקרנות 720 מיליון שקל. סרברוס וגבריאל מחזיקות כל אחת 4.83% ממניות לאומי שנרכשו על ידן לאחר שזכו במכרז ההפרטה בנובמבר 2005. מכירת המניות אינה חייבת אישור של בנק ישראל מאחר ושתי הקרנות מחזיקות בנפרד פחות מ-4.99% ממניות הבנק. כך גם הגורמים שירכשו את המניות אינם מחויבים בקבלת אישור.

סרברוס וגבריאל מוכרות את מניותיהן בהפסד ניכר לאחר שמניית לאומי צנחה מתחילת השנה ב-51%. שער המניה הוא 8.6 שקל כאשר הקרנות רכשו את אחזקותיהן לפני שלוש שנים לפי שער של 17.5 שקל ובתמורה ל-2.47 מיליארד שקל. כיום שוות מניות הקרנות כ-1.2 מיליארד בשקל. בשקלול דיבידנדים שהתקבלו מאז הרכישה הפסידו סרברוס וגבריאל 37% מהשקעתן בלאומי, סכום של 720 מיליון שקל.

גבריאל, בניהולו של עזרא מירקין, הודיעה כי תיאלץ למכור את אחזקותיה בעקבות הפסדי העתק שנגרמו לה מהשקעותיה בקרנות גידור בניהולו של ברני מיידוף. סרברוס מסובכת בהפסדי ענק כתוצאה מהשקעותיה בקרייזלר ובזרוע הפיננסית של ג'נרל מוטורס GMAC.

בעקבות הערכות אלו ירדה מניית לאומי היום בכ-3%, עקב חששות להצפת השוק בסחורה. עם זאת פעילים בשוק ההון טענו כי הם אינם מזהים מכירה מוגברת של מניות לאומי וייתכן כי מדובר בספקולציות בלבד.

בכך מפסיקות סרברוס וגבריאל להיות שחקן בהפרטת לאומי. הקרנות היו קרובות לפני שנה וחצי להשלמת רכישת 20% ממניות הבנק אך לא קיבלו את אישור בנק ישראל לקבלת השליטה בבנק.