חוצפה שלא תתואר: מדג'ניקס מבצעת רה-פרייסינג לאופציות לאחר ניסוי מוצלח

מדג'ניקס, שנסחרת ב-AIM, תעדכן את מחיר המימוש של האופציות לרמה המגלמת דיסקאונט של 20% על המחיר הנוכחי הודיעה לפני חודש על תוצאות טובות בשלב I/II של הניסוי הקליני באחת משתי תרופותיה

אם חשבתם שכבר ראיתם הכול - לפחות בזירת שוק ההון - הרי לכם מקרה שמאפשר מחשבה שנייה.מדג'ניקס , חברת הביופארמה הישראלית היחידה שהונפקה בבורסה המשנית באנגליה (AIM), החליטה ביום רביעי האחרון לעשות מעשה, וליישם תוכנית רה-פרייסינג לאופציות שהעניקה בעבר לבכיריה, כדי "לעודד מימוש שלהן עד סוף חודש ינואר הקרוב, וזאת לאחר שהחברה רשמה תוצאות חיוביות בשלב I/II של הניסויים הקליניים בתרופת ה-Epodure", דברי ההודעה. Epodure היא אחת משתי תרופות עליהן עובדת מדג'ניקס, והיא מיועדת לטיפול באנמיה אצל חולי כליות. השנייה היא Infradure והיא מיועדת לטיפול בצהבת מסוג C.

מניית מדג'ניקס, כמו של הרבה חברות ביופארמה שהונפקו, לא רוותה נחת מאז הפכה לציבורית בנובמבר אשתקד. החברה, שהוקמה לפני כשמונה שנים, גייסה אז 6.6 מיליון דולר לפי מחיר של 10 פני, ועד מהרה המזומנים אזלו והמניה הידרדרה. נכון ליום שישי האחרון, נסחרת מדג'ניקס לפי מחיר של 3.13 פני (מינוס 69% מההנפקה) המגלם שווי של 4.8 מיליון דולר, ירידה של 72% מתחילת השנה. בקופת החברה נותרו 1.7 מיליון דולר. כזכור, לפני כחודש ימים הודיעה החברה על תוצאות טובות בשלב I/II של הניסויים הקליניים, לפיהן השתל שהחדירה תחת עורו של המטופל ייצר את החלבון הרצוי, ולכן היא יכולה להמשיך לשלב הבא שדורש, איך לא, הון נוסף.

לפיכך, באין אפשרות לגייס הון מגורמים חיצוניים (משבר האשראי עדיין חי ובועט), מצאה מדג'ניקס פיתרון די יצירתי - היא תוריד את מחיר המימוש (שגם ככה היה כמעט אפסי) של האופציות שהעניקה בעבר למנהלים בכירים ולדירקטורים - ושנמצאות כיום מחוץ לכסף - מתחת למחיר המניה הנוכחי, וכך תאיץ בהם לממש אותן ולהזרים לקופתה עוד כמה דולרים. "תוכנית הרה-פרייסינג תאפשר לחברה לשפר את מאזנה, וכך גם יגדל ההון הנפרע של המניות, ויקטן מספר האופציות", מסבירה מדג'ניקס בהודעה.

"תוכנית ראויה והוגנת"

ועכשיו למספרים. מחיר המימוש של האופציות (כמחצית מסך האופציות שהוענקו) יירד ל-0.0375 דולר (2.5 פני), כלומר דיסקאונט של 20% (!) על מחיר המניה הנוכחי. בנוסף, עבור כל דולר אחד או 0.667 ליש"ט שתקבל החברה ממחזיקי האופציות, יקבל כל אחד מהם אופציה חדשה ("אופציית בונוס") לרכישת שלוש מניות רגילות לפי מחיר של 0.25 דולר למניה, והיא תהיה תקפה באופן מיידי לשלוש שנים.

מדג'ניקס טורחת לפרט בהודעה מי הם אותם בעלי אופציות שייהנו מהורדת מחיר המימוש, ומה יהיה גודל ההטבה בגינה. כך למשל, הדירקטור לורד ליאונרד סטיינברג, שהוא גם בעל המניות הגדול בחברה, ייהנה מהטבה של כמיליון דולר, בדומה להטבה לה יזכה המנכ"ל, אנדרו פרלמן.

סטיינברג, באופן די לא מפתיע, כבר הודיע לחברה כי יממש חלק מהאופציות במחיר המעודכן ויזרים לחברה 150 אלף דולר. לעומתו, הדח"צים בחברה החליטו שלא לקחת חלק בתוכנית הרה-פרייסינג "מתוך רצון להישאר אובייקטיביים כשהם צריכים להעריך האם מדובר בתוכנית שמיטיבה עם כל בעלי המניות". אובייקטיביים או לא, הדח"צים של מדג'ניקס נתנו די מהר את הסכמתם למהלך, והגיעו למסקנה כי מדובר "בתוכנית ראויה והוגנת", כשהם מתבססים על "דרישות ההון של החברה, מחיר המניה הנוכחי, וחוסר הוודאות באשר ליכולת החברה לגייס הון ממקורות אחרים כתוצאה ממשבר האשראי", נקודה, סוף פסוק.

גם מדג'ניקס צריכה להתאזר בסבלנות

1 להוציא יש מאין. מצד אחד, אנו יכולים להבין לליבה של מדג'ניקס. החברה מלאת תקווה כי אחד מפיתוחיה עומד בפני פריצה, אך היא צריכה עוד קצת כסף כדי להביא אותו לשם. משבר האשראי לא מאפשר לה לגייס הון מגורמים חיצוניים (כי מי הרי ישקיע עכשיו בחברת ביופארמה), ולכן היא מבקשת את עזרת בעלי האופציות. לגיטימי, חוקי ומותר, אך כשמדובר בעזרה שפירושה הורדת מחיר המימוש של האופציות, שהוא גם ככה אפסי, והכנסתן "לתוך הכסף", מדובר במהלך שהוא בבחינת "כשר אבל מסריח".

2 חצי חינם. וכאן אנו מגיעים לצד השני. רה-פרייסינג הוא חלק בלתי נפרד מהווי שוק ההון העולמי. הוא חוקי, אך לא תמיד עושים בו שימוש נכון, והמהלך של מדג'ניקס הוא דוגמה לכך. במקום לחכות שההתפתחויות החיוביות עליהן דיווחה יבואו לידי ביטוי במחיר המניה, החליטה מדג'ניקס כי הן אכן צריכות לבוא לידי ביטוי, ולכן היא תטיב כבר עכשיו עם מנהליה הבכירים וחברי הדירקטוריון ותחלק להם מתנות כמעט בחצי בחינם. במילים אחרות, אם שוק ההון לא בא לקראת בעלי האופציות, החברה תבוא לקראתם, שחלילה וחס לא ייאלצו לחכות ימים רבים בטרם יכנסו האופציות שקיבלו "לתוך הכסף". למעשה, מדג'ניקס הקלה ראש בסבלנות שיש לציבור המשקיעים, ודחפה את בעלי האופציות שלא להתאזר בסבלנות משל עצמם. כמה נוח.

3 לא שמות כספן היכן שפיהן. ולבסוף, המהלך של מדג'ניקס גרם לנו לתהות להיכן נעלמה האמונה של הקרנות הבינלאומיות שהשקיעו בה בתחילת דרכה, ועדיין נמנות על בעלי מניותיה. אם עתיד החברה עומד להיות ורוד, כפי שמציירת אותו הנהלת מדג'ניקס בהודעה, כיצד זה שהן לא מושיטות את ידן לכיס?

4 על זמן שאול. עם או בלי רה-פרייסינג, הפיתרון של מדג'ניקס הוא זמני בלבד. בחלוף הזמן גם המזומנים שתגייס מבעלי האופציות יתנדפו, והחברה שוב תעמוד מול שוקת שבורה. ואז מה? שוב רה-פרייסינג?