חמניות רודפות אחריך

תערוכה חדשה לציון 25 שנה למוזיאון בית ראובן בתל-אביב, עוסקת בדיאלוג עם ואן גוך ויצירותיו, באמצעות עבודותיהם של 38 אמנים ישראלים

בתערוכה "ואן גוך בתל-אביב", שתיפתח הערב (ג') בבית ראובן רובין, ברחוב ביאליק בתל-אביב, מצטלבים כמה סיפורים היסטוריים ונפגשות מספר תקופות באמנות.

נקודת המוצא לתערוכה היא ציור בלתי ידוע של ראובן רובין, "הומאז' לוינסנט", שהתגלה במקרה באוסף פרטי לפני שנים אחדות. בציור, הנראה אינטימי, כפינה בבית, ראובן "מצטט" דיוקן עצמי של ואן גוך, הניצב כתמונה ממסוגרת לצד אגרטל דליות. אוצרות התערוכה, כרמלה רובין, עדנה ארדה ושירה נפתלי, מציינות כי מחוות של אמנים לעמיתיהם ולקודמיהם אינן יוצאות דופן, אך המקרה של ואן גוך הוא "תופעה רחבת היקף ורב-גונית במיוחד".

מה יש בו בואן גוך ומה יש באמנותו שמעורר הזדהות ותגובה מצד אמנים רבים כל-כך, מכל מקום ובני כל הדורות? התערוכה החדשה, שמציינת 25 שנה לבית ראובן רובין, מקבצת 60 עבודות של 38 אמנים ישראלים, ותיקים ועכשוויים, המתייחסים לואן גוך בדרכים ישירות או עקיפות. רשימת האמנים המרשימה כוללת, לצד ראובן רובין, את אביבה אורי, יעקב מישורי, מיכאל סגן כהן, לאה ניקל, רפי לביא, אניסה אשקר, יואב אפרתי, אריה ארוך, ציבי גבע, יאיר גרבוז, משה גרשוני, שריף ואכד, מאיה כהן-לוי, אורי ליפשיץ, עופר ללוש, יהושע נוישטיין, יהודה פורבוכראי, ידיד רובין, רות שלוס, הנרי שלזניאק, אלכס קרמר, פיליפ רנצר, תום שובל, ערן שקין, יגאל תומרקין, ועוד רבים אחרים.

לדברי האוצרות, עצם הצבתן של היצירות יחד מאירה זווית התבוננות לא שגרתית לבחינת הלכי הרוח וחיפושי הדרך של האמנות הישראלית. "היו אמנים שנמשכו אל סיפור חייו ואל המיתוס שנקשר בדמותו ובמותו של האמן הדחוי. היו מי שהושפעו במיוחד מהגעש האקספרסיבי ביצירתו ומלבטיו, שנחשפו במכתביו המפורסמים. אחרים בחרו להגיב לצדדים האסתטיים-צורניים של יצירתו.

"ממרחק השנים הגיבו יוצרים מקומיים גם להיבט הקלישאי והאבסורדי של התופעה של יוצר שסימל יותר מכל את דמות האמן המיוסר, ויצירתו הפכה לסמל יוקרה שובר שיאים בבורסת האמנות", הן כותבות בהסבר לתערוכה. אצל חלקם זו הצבעוניות, אצל אחרים הטכניקה ויש כאלה המדברים ישירות אל "וינסנט", האמן שהפך גם עבור הקהל הרחב לסמל איקוני של "כל אמן". דרך התערוכה, גם הקהל זוכה בהזדמנות לדיאלוג, להזדהות ולראייה רב-שכבתית, מתווכת, מבעד לעיני האמנים השונים.

לדברי האוצרות, דרך היצירות המגוונות ניתן להתבונן גם בשאלות של תפיסת הזהות המקומית, ויחסי מרכז-פריפריה באמנות הישראלית.

התערוכה עצמה, בשמה ובמהותה, היא מעין הומאז' לתערוכת ואן גוך שהתקיימה ב-1963 בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל-אביב ואחר כך בחיפה. "גם כעבור כמעט 50 שנה, ואן גוך איתנו, לא רק באמצעות שניים מציוריו, באוסף מאייר במוזיאון תל-אביב. ניתן לגלות את עקבותיו ביצירה המקומית". *

"ואן גוך בתל-אביב", בית ראובן, ביאליק 14 ת"א, ב', ד'-ו' 10:00-15:00, ג' 10:00-20:00, ש' 11:00-14:00 www.rubinmiseum.org.il