סוד האמן הנעלם

בלי סלבריטאים מציירים, ועם אמנים מקומיים צעירים - תערוכת "האמנות הסודית" של בנק לאומי נפתחת זו הפעם השלישית, ובה מוצגות כ-250 עבודות ללא שמות האמנים היוצרים. המארגנים מקווים שהמצב הכלכלי לא יפגע בנכונות המבקרים לרכוש את היצירות הבלתי מזוהות

תערוכת "האמנות הסודית" של בנק לאומי יוצאת לדרך בפעם השלישית, והשנה נראה שהיא מכוונת יותר לתמוך בזירת האמנות המקומית הצעירה. לאומי משקיע כמיליון שקל בתערוכת המכירה, וממשיך לשנות ולכוונן את אופיה, גם בהשפעת הביקורת הציבורית. השנה לראשונה יוצגו בתערוכה עבודות וידיאו-ארט, ואת הקטלוג ניתן לראות גם באינטרנט.

לאחר שבשנים קודמות השתתפו בתערוכה סלבריטאים שהציגו מיצירותיהם, ובשנה הראשונה שולבו בה יצירות "אאוטסיידר ארט" של יוצרים מאוכלוסיות מיוחדות, הפעם מדובר בתערוכת אמנות מובהקת יותר: "99% מהמציגים הם בוגרי אקדמיות לאמנות, 210 אמנים צעירים ועוד 33 ותיקים ומוכרים יותר", מצהירה אסתי דרורי, מבעלי חברת ארטורא, המפיקה ואוצרת את התערוכה.

התערוכה תיפתח ביום ה' (25.12) ותתפרס על-פני שתי קומות בבית הנהלת בנק לאומי ובבית מאני הסמוך, המשמש כגלריה וכמרכז המבקרים של הבנק. "יש אחוז גבוה של צילומים, כשליש מהעבודות הן ציורים, ויש מעט פיסול. בעוד שהתערוכה בכללותה מאוד אקלקטית דווקא בווידיאו, שמופיע לראשונה, השתדלנו להיצמד יותר לנושא, להכניס את הכפר לעיר", אומרת דרורי.

רשימת המשתתפים כוללת בוגרי בתי ספר לאמנות - בצלאל, המדרשה, אבני ואחרים, לצד אמנים פעילים שחלקם כבר הציגו לא מעט בשנים האחרונות. בין האמנים הצעירים יש כאלה שעבודות הגמר שלהם היו מרשימות ביותר, וחלקם אף זכו בפרסים, במלגות ובציונים לשבח.

עם האמנים הוותיקים יותר נמנים, בין היתר, עפרה צימבליסטה, אורי ליפשיץ, אסד עזי, אלכס ליבק, דוד וקשטיין, מוטי מזרחי, יגאל עוזרי, תמר גטר, שחר מרקוס, טלי נבון וג'ניפר בר לב. בין הצעירים שמות מוכרים יותר ופחות, כמו קרן שפילשר, אסי משולם, רועי מרדכי, עטרה קינן, קרן ענבי, עינת עריף גלנטי, טמיר ליכטנברג ודוראר. "השנה פנו אלינו הרבה מאוד אמנים צעירים, ולהבדיל משנים קודמות, הפעם כל אמן מציג רק עבודה אחת. הבנק מפיק את התערוכה, נותן להם במה וחלל תצוגה ופרסום, והתמורה תועבר ישירות לאמנים", אומרת דרורי. מחירי העבודות תומחרו מראש: 2,000, 4,000, 6,000 או 8,000 שקל. ההצעות יוגשו על-ידי הקונים במקום או באתר האינטרנט של התערוכה, ובמקרה של הצעה זהה תינתן זכות ראשונים למי שהציע מוקדם יותר.

רק לאחר התשלום בפועל מקבל הקונה אישור על זהות היוצר של העבודה שרכש. עם זאת, מבחינת "ערך אמנותי", השנה יש בכך פחות הימור, כיוון שמדובר בכל מקרה ביצירות של אמנים ולא של חובבים. דרורי מציינת עוד, כי התערוכה השנה תהיה ממושכת יותר, היא תוצג במשך שבוע, עד יום ו' ה-2.1. בהמשך, יציגו חלק מהאמנים בגלריה שבבית מאני למשך חודשיים.

*תציגו גם עבודות שנמכרו?

"האמנים המציגים - כ-50 יוצרים, נבחרו מראש. אם העבודות שלהם נמכרו, הם יציגו עבודה אחרת. אנחנו מעדיפים למסור את העבודות שנמכרו ישירות לקונים, ולא לדרוש מהם להמתין חודשיים, גם כדי שלא יתחרטו".

*מה היה שיעור ה"חרטה" בעבר?

"היו מקרים שאנשים התלהבו במקום, ובגחמה של רגע התחייבו לקנות ואחר-כך שינו את דעתם או התחילו לספר סיפורים, אני לא יודעת להגיד באיזה סדר גודל. אני רק יכולה לומר שאנחנו פשוט לא הנחנו להם בשנה שעברה. לא היו הרבה כאלה, זו לא תופעה רחבת היקף, וזה קורה גם במכירות פומביות ובהבטחות תרומה. אני מקווה שהמצב הכלכלי השנה לא יגרום ליותר התחרטויות, ואני עוד יותר מקווה שהמצב לא יפגע בנכונות לקנות".

*ובכל זאת, את חוששת ש"המצב" ישפיע?

"אולי ההשפעה העיקרית שניתן לחזות היא ירידה ברמת המחירים שיציעו הקונים. השנה הוספנו רמת מחיר של 6,000 שקל. בשנה שעברה היו הצעות רבות בסביבות 15 ואף 20 אלף שקל, ואחת העבודות, של אמן ותיק, נמכרה ב-52 אלף שקל. בסך הכל נמכרו 60% מהעבודות בשנה שעברה, מעל 120 עבודות".

תערוכת האמנות הסודית קיבלה את שמה בהשראת פרויקט "הגלויה הסודית" של האקדמיה המלכותית לאמנות בלונדון. שם מתקיימת מכירה שנתית של עבודות אמנות בגודל גלויה, והיא כוללת יצירות של סטודנטים ושל בוגרי האקדמיה המפורסמים, ביניהם דמיאן הירסט וטרייסי אמין. ההכנסות ממכירה זו מיועדות למימון מלגות לסטודנטים. בארץ נעשה בשנים האחרונות שימוש רב בפורמט זה. במקרה של בנק לאומי מדובר בעבודות במידות שונות, בדרך-כלל לא קטנות, וכל ההכנסות מהמכירה מיועדות הפעם לאמנים עצמם, ולא לתרומות ולעמותות. *

"האמנות הסודית", בית מאני, בנק לאומי, יהודה הלוי 34 ת"א, 25.12.08-2.01.09. הכניסה חינם