אקזיט שלישי תוך חמישה ימים: הרמוניק האמריקנית רוכשת את סקופוס הישראלית תמורת 86 מיליון דולר

מנכ"ל סקופוס ירון זימלר ל"גלובס": "או שמישהו היה רוכש את סקופוס, או שסקופוס הייתה רוכשת מישהו אחר"

אולי זו אווירת חג המולד הקרב, אולי מדובר בניצול הזדמנויות כאילו אין מחר (כמו שגיל שויד העיד אתמול) ואולי זו פשוט יד המקרה. מה שזה לא יהיה, גשם האקזיטים ששוטף אותנו, הופך בימים האחרונים למבול. CMT מדיקל, חברת הציוד הרפואי, הודיעה ביום חמישי האחרון על רכישתה בידי תאגיד Thales הצרפתי תמורת 31 מיליון דולר. אתמול התבשרנו על רכישת מדיגייד בידי St. Jude Medical האמריקנית תמורת 283 מיליון דולר, והיום הגיע תורה של סקופוס הישראלית, שתעבור בקרוב לידיה של אחת ממתחרותיה.

סקופוס, המפתחת מוצרי רשת להעברת קבצי וידיאו דיגיטלי ונסחרת בנאסד"ק, הודיעה היום על רכישתה בידי הרמוניק (Harmonic) האמריקנית תמורת 86 מיליון דולר במזומן, או 51 מיליון דולר בניכוי קופת המזומנים של סקופוס, נכון להיום ובדילול מלא (34.6 מיליון דולר). לפי מניה, מדובר במחיר של 5.62 דולר, פרמיה מכובדת של 46% על המחיר הנוכחי, אך 20% מתחת למחיר לפיו הונפקה סקופוס לפני כשלוש שנים. לפי הודעת סקופוס, העסקה צפויה להיסגר לקראת סוף הרבעון הראשון של 2009, כשהרמוניק, ממקום מושבה בקליפורניה, קיבלה כבר את הסכמתם של כמחצית מבעלי המניות בסקופוס.

סקופוס, שלא העניקה הרבה נחת לציבור המשקיעים בה במהלך חייה הציבוריים, הוקמה לפני 15 שנה כחלק מחברת תדיראן האגדית, אותה חברת תקשורת שצמחה מתוך קרביו של קונצרן כור. זה האחרון, נזכיר, היה בעל מניות בחברה, עד שלפני כשנתיים, זמן קצר לאחר שנוחי דנקנר רכש את השליטה בכור, מכרה זרוע ההון סיכון של כור את אחזקותיה בחברה לעמיתה הישראלית אופטיבייס , גם היא מהחברות הישראליות הנסחרות בנאסד"ק.

סקופוס מפתחת מוצרי רשת לווידיאו דיגיטלי, ביניהם Video Gateways, מקודדי ומפענחי שידורי וידאו ומוצרי ניהול רשת וידאו. פתרונות החברה תומכים בטלוויזיה דיגיטלית, שידורי טלוויזיה ברזולוציה גבוהה High) Definition) והפצת תכנים שונים. הרמוניק פועלת באותו ענף, ונחשבת לאחת מהמתחרות של סקופוס. הרמוניק, שכבר חיה ובועטת 20 שנה, נסחרת בנאסד"'ק לפי שווי של 541 מיליון דולר.

להרמוניק, אגב, יש קשר ישראלי לא קטן. החברה הוקמה בידי שני ישראלים לשעבר, היא מפעילה כיום מרכז מו"פ בארץ שמעסיק קרוב למאה עובדים, וחלק מבכירי סקופוס היו בעברם בכירים בה.

עם השלמת הרכישה, צפויה הרמוניק לרשום עלויות סינרגיה בין השתיים של 8 עד 10 מיליון דולר, כשהנרכשת הישראלית אמורה להתחיל לתרום לרווחיה (Non GAAP) כבר בשנה הקרובה. ואכן, סקופוס נרכשת רבעון אחד בלבד לאחר שחזרה לרווחיות, לאחר שנתיים רצופות בהן שורתה התחתונה הייתה אדומה. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה באיזון (ועם הכנסות של 16.4 מיליון דולר), בשני היא רשמה רווח סמלי של כ-50 אלף דולר, ואילו את הרבעון השלישי סיימה החברה עם הכנסות של 19.9 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 31%) ורווח נקי של 518 אלף דולר.

*ירון זימלר, מנכ"ל סקופוס, לאור השיפור בתוצאות החברה, עיתוי הרכישה נראה מעט לא מתאים. סקופוס נרכשת, למרות שאותתה כי יש ביכולתה לצמוח לבד.

"הייתי אומר ההיפך. דווקא לאור העובדה שסקופוס עלתה על הגל הנכון, והראתה יכולת צמיחה, יש היגיון בעיתוי הנוכחי של הרכישה. בנוסף, בתחום שבו אנו פועלים יש הרבה מיזוגים ורכישות, ולכן העסקה הזו Makes A Lot Of Sence". זימלר יודע על מה הוא מדבר. בשנה האחרונה, בענף שבו פועלות שתי החברות, קונסולידציה היא שם המשחק. סקופוס, כפי שהיא מציינת תמיד, מתחרה בחברות דוגמת Tandberg - שנרכשה לאחרונה בידי אריקסון תמורת 1.4 מיליארד דולר - כמו גם Scientific Atlanta שנרכשה בידי סיסקו תמורת 6.9 מיליארד דולר - וגם ענקית התקשורת מוטורולה, וכאמור, הרמוניק. "עכשיו אנו יכולים לספר שתמיד היו גישושים בינינו להרמוניק", אומר זימלר.

"הפרמיה שקיבלנו ראויה לציון"

*אז מה קרה עכשיו שלא קרה מקודם?

"זה תמיד עניין של עיתוי. כפי שאמרת, סקופוס החלה לצמוח, ואף להרוויח, וזה גם שמצא חן בעיני הרמוניק".

*מצד שני, חברה שמרוויחה היא גם יקרה יותר.

"נכון, ולכן הפרמיה שקיבלנו ראויה לציון".

זימלר, אגב, לא מתעלם מהעובדה כי בימי הראשונים כציבורית, סקופוס לא הצדיקה את הנפקתה בשוק ההון האמריקני. "בשנה הבורסאית הראשונה שלה, סקופוס לא הייתה ממש חברה מוצלחת, אך בשמונת הרבעונים האחרונים הצלחנו להגשים את תחזיותינו, ואף הצגנו תוצאות טובות מהן. גם הרמוניק צמחה יפה בשנים האחרונות, ולאור הקונסולידציה המאפיינת את התחום שבו פועלות השתיים, עיתוי הרכישה לא אמור להפתיע".

*ואולי מלכתחילה היה ברור כי לבד סקופוס לא תוכל לצעוד.

"אני יכול להסכים לכך, עם הערה נוספת משלי. או שמישהו היה רוכש את סקופוס או שסקופוס הייתה רוכשת מישהו אחר. הצמיחה בענף הזה היא לא אורגנית בעיקרה, ותמיד הייתה לנו כוונה לגדול גם באופן לא אורגני, ולכן באיזה שהוא שלב חשבנו לרכוש חלק מהפעילות של אופטיבייס".

וכאן אנו מגיעים לזווית חשובה לא פחות בעסקה הנוכחית. מזה כמעט שנתיים סקופוס ואופטיבייס, שנסחרת כיום לפי שווי של 19 מיליון דולר, משחקות ב"חתול ועכבר". אופטיבייס, כזכור, רכשה את אחזקות כור בחברה, ואז החלה לרכוש מניות במסגרת המסחר השוטף, הגישה מספר הצעות רכש, עד שהגיעה לאחזקתה הנוכחית - 36.6% - שהופך אותה לבעלת המניות הגדולה בחברה. דירקטוריון סקופוס לא ממש התלהב מ"בעל הבית" החדש, לא המליץ לבעלי המניות להיענות להצעות הרכש, אופטיבייס ניסתה להשתלט על דירקטוריון סקופוס - בלא הצלחה - ולבסוף הסכימה למכור את עיקר פעילותה לסקופוס.

בתחילת נובמבר האחרון נרשם עוד פרק בסאגה שיצרו השתיים. סקופוס ביטלה את רכישת פעילות אופטיבייס, והאחרונה טענה כי מדובר "התנהגות שלא בתום לב".

*האם המגעים עם הרמוניק היוו ניסיון להזיז את אופטיבייס הצידה?

זימלר: "ממש לא. שתי העסקאות היו לגמרי בלתי תלויות. הניסיון לרכוש את פעילות אופטיבייס נבע משיקולים עניינים לחלוטין, עד שבנובמבר האחרון השתנו תנאי השוק והעסקה עם אופטיבייס כבר לא התאימה לנו. המגעים הנוכחיים עם הרמוניק החלו רק בנובמבר האחרון".

בשלב זה מצטרף לשיחה משה אייזנברג, סמנכ"ל כספים: "זה לא משנה אם היה קשר או לא. בסוף, דירקטוריון סקופוס שקל באופן עצמאי מה נכון לחברה לעשות".

*מדוע התנגדתם לקשר עם אופטיבייס, החל מרכישת המניות וכלה במושבים בדירקטוריון? זימלר: "זה לא מדויק. היו לנו הרבה מגעים עם אופטיבייס".

*שלבסוף לא באו לידי ביטוי כי העסקה בוטלה.

"נכון, אך לא היינו היחידים. כמות העסקאות שבוטלו לאחרונה היא גבוהה. באותם ימים, העסקה 'עשתה שכל', אך היום היא כבר לא".

*לאופטיבייס אין ייצוג בדירקטוריון סקופוס. אתם צופים תסריט שבו היא תעשה פוטש באסיפת בעלי המניות, ותנסה להכשיל את העסקה?

אייזנברג: "לא, אני לא מאמין".

*קיבלתם את ברכתה לעסקה?

"קיבלנו ברכה של בעלי מניות באופן כללי, ואני לא אפרט מי מהם נתן ומי לא".

בנקודה זו מדגיש אייזנברג כי הכישלון של אופטיבייס לצרף דירקטורים מטעמה לדירקטוריון סקופוס הוא תוצאה של מדיניות החברה מימים ימימה. "דירקטוריון סקופוס תמיד היה מורכב משבעה דירקטורים עצמאיים, וזאת מתוך רצון ליצור דירקטוריון נטול אג'נדות של בעל מניות כזה או אחר, גם כשכור הייתה בעלת מניות לא היה לה ייצוג בדירקטוריון".

*לבסוף, לאור משבר האשראי, עד כמה תסריט של פיטורי עובדים כתוצאה מהמיזוג הוא מציאותי?

אייזנברג: "צריך לחכות ולראות איך החברה הממוזגת תיראה. זה יתברר בחודשים הקרובים".

הרמוניק מעסיקה 658 עובדים ואילו סקופוס מעסיקה 291 עובדים, חלקם במשרדיה הראשיים בראש העין.