הרתך הרובוטי: חברת אורביטל מכניסה לתחום הרתכות את הרובוטיקה

רתכות היא עבודה מסוכנת ולכן יקרה ; "הרתך עובד עם אש חיה בתוך סבך של מתכת - זה לא מקום לבן אדם להיות בו"

חיתוך של צינורות בגודל תעשייתי וריתוכם לא נראה על-פניו כתחום סבוך. לו היינו מקדישים לכך מחשבה, היינו כנראה מגלים שמדובר בתהליך מאוד מסובך ואף מסוכן. לפעמים הוא כרוך אפילו בסכנת חיים. "הרתך עובד עם אש חיה בתוך סבך של מתכת. זה לא מקום לבן אדם להיות בו", אומר עמי קרוננברג, יזם חברת Orbital Robotics.

"הרתכים הם אנשי מקצוע, אומנים שגם עובדים קשה מאוד. רובם קבלנים עצמאיים שמקבלים משכורות גבוהות, פשוט כי איש אינו רוצה לבצע את העבודה. גם לא כל אחד מצליח - לא ברור איך אחד הוא רתך מעולה ואצל השני זה תמיד יוצא עקום", הוא מסביר. העבודה היא חיונית ומוערכת, אבל גם מסוכנת, שחורה ופיזית.

הקבלנים, מצידם, ממורמרים על המשכורות הגבוהות שדורשים הרתכים ועל זמן ההשבתה של עבודות הבניה עד לביצוע המשימה. כאשר דרוש ריתוך בצינור שכבר נמצא בשימוש, הבעיה מחמירה כי יש להפסיק את הזרימה עד ביצוע הפעולה.

הרעיון ליצור רתך רובוטי עלה בראשו של קרוננברג כבר לפני כעשר שנים, אולם היה אז בלתי אפשרי טכנולוגית. בזמן שעבר חלו שינויים רבים בתחום. מחשבים ומנועים עברו תהליך מואץ של מזעור וגם הייצור של מכונות רובוטיות הפך מהיר וזול משמעותית. "כאשר שבתי לרעיון, הייתי בטוח שבינתיים מישהו כבר פיתח אותו אבל לא, כולם נרדמו בשמירה".

הרובוט עצמו אינו נראה כמו רובוט מהסרטים, אלא כמו קטר של רכבת צעצוע, שנוסע על הקוטר של הצינור ומבצע את החיתוך או הריתוך. הקטר יכול להתחבר לצינור כמו מגנט, ואם הדבר לא מתאפשר בגלל סוג הצינור או העבודה שרוצים לעשות בו, ניתן להסיע את הרובוט על שרשרת המוצמדת לצינור.

"הקרונית הזו עושה מה שאומרים לה. זה הקטע הפשוט", אומר אורי קירי, מנכ"ל החברה. "האתגר הוא להציב אותה בדיוק על נקודת התחלה הנכונה ולתת לה את המידות המדויקות של הצינור ואת המסלול המדויק בו היא צריכה לנוע". זה מאוד פשוט אם רוצים רק לחתוך צינור גדול לשניים בקו ישר, ומוצרים כאלה כבר קיימים בשוק, אבל הרובוט של אורביטל תוכנן לעמוד גם באתגרים גדולים יותר, למשל חיתוך צינור בזווית, חיתוך של עיגול בצד של הצינור שאליו יתחבר צינור אחר וחיתוך של צינור שאינו גלילי לגמרי.

חלק בלתי נפרד מהמערכת של החברה הוא תהליך המדידה והגדרת המסלול לרובוט. המדידה נעשית באמצעות סמן לייזר פשוט, כאשר המערכת מנחה את המודד בדיוק היכן הוא צריך לעמוד ולהיכן לכוון כדי לקבל את כל הנקודות ההכרחיות לגיבוש תמונה תלת-ממדית מלאה. בסופו של התהליך, המערכת מפיקה שרטוט אשר ניתן להשוותו למציאות.

החברה פיתחה שיטת חישוב המאפשרת לייצג בהצלחה גופים צינוריים על-ידי מערך נתונים שאינו תובעני, הן מבחינת מספר הנתונים שצריך המודד להביא והן מבחינת העומס על המערכת המייצרת את המודל התלת-ממדי.

על השרטוט המופק בסוף התהליך, מופיעה הנקודה בה יש להניח את הרובוט. "המדידה בשלב זה היא מדויקת, אבל אם המודד מוטרד, הוא יכול לבקש שהמערכת תבצע קודם סימון של מה שהיא עומדת לעשות, ורק אחר כך תבצע".

כיום קיימת רובוטיקה בחיתוך ועיצוב של צינורות, אך מדובר רק במכונות ענק רובוטיות שממוקמות במפעלים. אם רוצים, למשל, לחתוך חור בצינור ולחבר אליו צינור אחר, נוהגים לגזור החוצה חלק מהצינור ולשלוח אותו למפעל. אחרי התהליך מוחזר הצינור לשטח, שם הוא מחובר בחזרה למקומו. כמובן שהתהליך הזה תובעני בזמן ובעייתי לוגיסטית.

אורביטל בעצם מעוניינת להביא את המכונות הללו לשטח. כך שבעצם הצורך במוצר הוא כפול - הרחקת האדם מן הסביבה המסוכנת וחיסכון בזמן ועלות עבודתו ובו זמנית העברת חלק מהעבודה המתבצעת היום במפעלים אל השטח, תוך חיסכון בתיאומים ובזמן.

נוט-קלינטק

קרוננברג הוא מהנדס מכונות בוגר הטכניון אשר עבד לדבריו "כמעט בכל תחום". בין היתר הוא עבד כמכונאי וכמהנדס במוסכים של BMW וגם ניהל נגריה משלו. במקביל שימש כיועץ לחברות סטארט-אפ בתחום התעשייתי.

בשנת 2000 הצטרף לפרויקט חממת יוזמות העמק. "כשחשבתי האם אני מכיר פרויקטים נוספים המתאימים לחממה - מיידית עלה שוב הרעיון הזה. "לא היה קל למצוא חממה שתאמץ את הפרויקט. רובן השקיעו בתחומים יותר 'נקיים', כמו אקולוגיה ורפואה. רק ביוזמות העמק הבינו את הפוטנציאל". קירי הוא מהנדס מכונות וחומרים מעולם המתכת התעשייה וניהול הפרויקטים.

"ברגע שיש את הצורך, הדברים האחרים נראים פשוטים", אומר קרוננברג. "מערכות שיודעות למדוד ולשרטט את מקום העבודה - יש או ניתן לפתח, טכנולוגיות חיתוך ניידות - יש. היה רק צריך 'מכונת CNC שיכולה לרדת לשטח' וכל הרכיבים האחרים הסתדרו מעצמם".

*נחזור לאותו רתך אומן שמוכן להסתכן בתאונה בתמורה לכסף הגדול שאפשר להשיג בתחום. הוא לא יירתע מכך שלוקחים לו את הפרנסה?

"הרתכים הללו הופכים יותר ויותר נדירים, אבל תמיד יצטרכו אותם, בשביל כמה נקודות לא סטנדרטיות שבהן המכונה לא יכולה לפעול. הלקוח של המוצר יכול להיות הקבלן או הרתך עצמו. אם הרתך רוכש את המכונה, הוא יכול להקל על עבודתו ולמנוע סיכון. אם הקבלן רוכש אותה הוא יכול לחסוך חלק מעבודת הרתך, לקצר תקופות השבתה ולמנוע מקרים של תאונות באתר שלו".