בני שריג: "אנשי האוצר הם משרתי ציבור ולא אדוניו, הם צריכים להוביל את המים ל-7 מיליון אזרחים"

בעדותו בפני ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים, אמר מנכ"ל גאון אגרו שדרך הטיפול של המדינה בנושא של הגדלת היצע המים לאזרחיה היא שערורייתית

"התנהלות המדינה והאוצר בנושא התפלת מים גורמת להשמדה שיטתית של כל הירוק במדינה". כך העיד הבוקר (ד') ראש המכון לחקר המים בטכניון, פרופ' רפאל סמייט, בפני ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים בישראל, בראשות סגן נשיא (בדימוס) ביהמ"ש המחוזי נחיפה, פרופ' דן ביין (המשמש כיו"ר), פרופ' יואב כסלו ופרופ' יורם אבנימלך.

סמייט אמר כי התנהלות אנשי משרד האוצר היא שהביאה למשבר המים העמוק בישראל. לדבריו, למרות החלטת הממשלה בנושא הקמת מתקני התפלה, הוקמו במשך השנים מאז רק שני מתקני התפלה, שהיקף ייצורם 130 מיליון מ"ק לשנה - כשליש מההחלטה הממשלתית המקורית. מתקנים אחרים לא הוקמו מסיבות שונות, בעיקר סחבת והערמת קשיים אין-סופיים מכל הכיוונים, בעידוד אנשי האוצר.

השפל הבולט ביותר, לדבריו, היה ההחלטה לתת בידי מקורות את בניית מתקן אשדוד בהיקף של 45 מיליון מ"ק לשנה; המתקן הזה מעולם לא הוקם, והביצוע נדחה שוב ושוב באמתלות שונות, בעיקר על רקע דרישת האוצר להפריט את החברה.

לדברי סמייט, אין הסברה נכונה, ובמקום זאת משקיעים בקמפיינים ראוותניים, כשחלק גדול מהציבור אינו מדבר עברית ואינו מבין על מה הקמפיינים.

לשאלת אבנימלך - מתי הוא מעריך שיהיה פתרון טכנולוגי להתפלת מי קולחין, סמייט השיב שלהערכתו, מתקן הדגמה של התפלת מי קולחין יוכל לצאת לדרך בעוד כשנתיים. "הנושא של התפלת מי קולחין עדיין לא סגור. לחברת מקורות יש פיילוט בשפד"ן, ועדיין חייבים להתגבר על מספר בעיות, כמו סילוק חיידקים ופוספטים". עוד ציין סמייט כי לישראל יש מערך הולכת מים ברמות בינלאומיות, וכי המוביל הארצי מגיע לכל מקום בארץ, והיה צריך לחבר את מתקני ההתפלה לנקודת החיבור הקרובה במוביל הארצי.

"דרך הטיפול של המדינה היא שערורייתית"

בני שריג, מנכ"ל חברת גאון אגרו תעשיות, בעלת השליטה בחברת צינורות המזרח התיכון, המחזיקה ב-21.1% מחברת "דרך הים התפלה", אשר יחד עם שלוש חברות הקימו את מתקן ההתפלה בפלמחים, העיד שדרך הטיפול של המדינה בנושא של הגדלת היצע המים לאזרחיה היא שערורייתית. בעדותו מסר כי פעילות מתקן ההתפלה שלהם החלה ביוני 2007. מאז, מספק המתקן כ-30 מיליון מ"ק בשנה, בהתאם להסכם עם מדינת ישראל, אשר נחתם לתקופה של 24 שנים.

"יש לנו כיום 7 מיליון מ"ק עודף מים זמין שאנחנו יכולים למכור מחר למדינה, אך משום מה אנשי משרד האוצר טרפדו את המו"מ. אנחנו מוכנים להגדיל את היצע המים, אך לא במחיר שירע את מצבנו. מה מקומם אותי? אנשי האוצר הם משרתי ציבור ולא אדוניו, הם צריכים להוביל את המים ל-7 מיליון אזרחים".

המהנדס הראשי של חברת תה"ל, דן המברג, העיד שיותר מפעם אחת הציעה תה"ל לגורמים ממשלתיים להכין תוכנית אב כוללת למשק המים לטווח ארוך ולטווח קצר. "יותר מפעם אחת הצענו, והגורמים הממשלתיים ענו לנו כי הרעיון יפה, ודחו אותו". לדברי המברג, תה"ל הציעה תוכנית שתאפשר לקבל החלטות של מדיניות על בסיס השוואה בין המשמעויות של חלופות שונות. תוכנית זו תקיף הן את ההיבט ההידרולוגי הרב-שנתי, הן מתכונת המלצות ההפקה והתפעול, הן את היקף ההתפלה הדרוש וקצב פיתוחו והן תכניות פיזיות של פיתוח מערכות ההולכה וההפקה.