IDC ישראל: ב-2009 יפוטרו 13,000 עובדי IT והיי-טק בישראל

מקרב המפתחים יהיו 8,000-10,000 מפוטרים, מקרב ספקי השירותים יפוטרו כ-1,000-2,000 עובדים, ובמחלקות המחשוב בארגונים הגדולים יהיו כ-1,000 מפוטרים נוספים ; עוד בתחזית: ירידה של 1% בשוק ה-IT לכ-5.1 מיליארד דולר

שוק ה-IT בישראל צפוי לרדת עד 1% בשנת 2009 לכ-5.1 מיליארד דולר, לעומת צמיחה של 2.8% בשנת 2008, כך העריכו היום אנשי חברת המחקר IDC ישראל את הצפי קדימה עם תום השנה הנוכחית. התחזיות במקור היו אחרות לגמרי. במאי האחרון לדוגמה ציפו ב-IDC לגידול של קרוב ל-3.5% בהוצאות ה-IT המקומיות השנה, אולם אחרי ספטמבר השתנו הדברים והתחזיות. לגבי השנה הבאה, העריכו IDC במאי כי זו תביא צמיחה של 4% בתחום ה-IT, תחזית שהשתנתה רשמית בנובמבר. בעולם, צופה IDC גידול של כ-2.5% בלבד בשנה הקרובה.

גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל, טען כי למרות האווירה "המצב יישאר תחת שליטה". לדבריו, "מספר רב של שווקים נמצאים בין כה וכה בביקושים מתונים עקב מגמות שאינן קשורות בהתפתחויות הכלכליות, כגון ירידה בביקוש לשרתים כתוצאה מאימוץ מסיבי של וירטואליזציה או שער הדולר ולא בהכרח בגלל הפחתת ההוצאות".

המקום בו תורגש הירידה בהוצאות באופן משמעותי הוא בכוח האדם. ב-IDC העריכו כי כמות כוח האדם בתעשיית ה-IT הישראלית ככלל תרד בכ-7%-8%, לעומת כ-170 אלף עובדים כרגע. כלומר כ-13 אלף מפוטרים בתעשיה כולה במהלך 2009.

הערכה של IDC מביאה בחשבון שלושה סגמנטים: מפתחים, שבהם יהיו 8,000-10,000 מפוטרים, ספקי שירותים שבהם יהיו כ-1,000-2,000 מפוטרים, ובמחלקות המחשוב בארגונים הגדולים בהם נראה כ-1,000 מפוטרים נוספים. לופז טוען כי בשנה הקרובה נראה חלק גדול ממנהלי מערכות המידע הארגוניים מצמצמים את ההוצאות ההוניות ועוברים לטכנולוגיות שמוגדרות כחסכוניות, כגון וירטואליזציה או גישה לתוכנות מרחוק (SaaS).

גם בצד ההון סיכון והסטארט-אפים לא רואים ב-IDC קטסטרופה, אם כי בהחלט שינויים. לדברי דן יכין, מנהל מחקר טכנולוגיות חדשניות, "האופי של האקזיטים השתנה אבל הם לא הפסיקו. להיפך. קורים יותר אקזיטים נומינלית מאשר בעבר, רק בסכומים יותר קטנים. למי שיש כסף זמין, יכול לקנות דילים טובים יותר". מצד ההון סיכון, העולם עתיד להשתנות. יהיה קשה מאוד לגייס קרנות בזמן הקרוב וזה יוביל לשינוי בפעילות הקרנות הנוכחית.

"אם המודל הקלאסי היה ללוות חברה 2-3 סיבובי גיוס, כיום תנאי השוק מכתיבים מציאות אחרת", טוען יכין, "מתחילים לראות הרבה חברות שנרכשות לאחר שהשלימו גיוס ראשון בסכומים נמוכים וזה עתיד להתעצם בשנים הקרובות בלי קשר למצב הכלכלי". יכין מעריך שהמודל הבסיסי של ההון סיכון יישמר, אולם נראה שינויים בתפקיד הקרנות והתחומים. מצד ההזדמנויות, רואים ב-IDC פריחה בטכנולוגיות בתחומי מחשוב הענן, תוכנה כשירות, וירטואליזציה, אבטחת מידע וניהול המידע בכלל. לדברי יכין בשנה הקרובה נראה המשך של גלי רכישות בתחומי הווירטואליזציה ופתרונות ניהול ה-IT.

מצד השקעות ה-Web 2.0, רואים ב-IDC צמצום משמעותי בפעילות ובהשקעות הקרנות בתחום. "צפויה ירידה משמעותית בהיקף הגיוסים המקומי, שתקטין את מספר החברות בתחום הניו-מדיה שיציגו פתרונות חדשים, ובעיקר חברות הפועלות בתחום ה-web 2.0", מעריך אורן רביב, אנליסט מ-IDC, שגם צופה מעבר לרשתות חברתיות נישתיות על חשבון הרשתות הגדולות כדוגמת פייסבוק.