ג'קי מצא צפוי לטעון בשימוע מחר: כבר נענשתי על התנהלותי כשהתפטרתי

הערכה: אם תוסר עבירת השוחד מכתב האישום, תתגבש עסקת טיעון בין ג'קי מצא לפרקליטות

מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, צפוי לטעון בשימוע שייערך לו מחר (ה') בפרשת המינויים ברשות המסים, כי הוא למעשה נענש כבר על התנהלותו, בכך שהתפטר מתפקידו כמנהל רשות המסים זמן קצר לאחר שהחלה החקירה. לדברי מקורבים למצא, הפרשה העיבה עליו בהמשך, והקשתה עליו להשתלב בעולם העסקים.

הפרקליטות מבקשת להאשים את מצא בשוחד בשל האופן שבו קיבל את מינויו כמנהל רשות המסים וכן בהפרת אמונים. מטיוטות כתב האישום עולה שמצא הפך לעושה דברם של העסקנים קובי בן-גור ויורם קארשי (אחיה של מנהלת לשכת רה"מ לשעבר שולה זקן), שקידמו את מינויו. השניים צברו כוח והשפעה עצומים ברשות, פעלו למינוי עובדים בכירים וזוטרים, שבתמורה מינו אנשים שהשניים ביקשו. מהראיות עולה שמצא גמל לבן-גור וקארשי על קידום מינויו: הוא פעל לקידום ענייניהם, מינה וקידם עובדים בהתאם לדרישותיהם ותוך התערבות במכרזים והבטיח לפצותם כשלא נענה לדרישותיהם.

גורמים המקורבים לתיק מעריכים כי נקודת הכובד בשימוע, שייערך בפני מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אביה אלף, תהיה שאלת השוחד. פרקליטיו של מצא, עוה"ד דוד ליבאי ונבות תל-צור, יבקשו לשמוט את הקרקע מתחת לעבירת השוחד. ההערכה היא כי אם תוסר עבירת השוחד, יש סיכוי לגיבוש עיסקת טיעון בין הפרקליטות לבין מצא; לעומת זאת, אם הפרקליטות תתעקש על עבירת שוחד, הרי שמצא יבחר לנהל משפט.

גורמים מקורבים לתיק טוענים כי גם אם ההתנהלות המתוארת בתיק, כפי שעולה מחומר הראיות, אינה תקינה - ועל כך אין מחלוקת - הרי שמקומה לא בדין פלילי, אלא לכל היותר במסגרת של דין משמעתי. יותר מכך - לטענת הגורמים, "אם יתמללו שיחות של כל ועדת מינויים שהיא, יגיעו לאותם ממצאים".

נדחה השימוע של יורם קארשי

בתוך כך נודע כי קארשי, הצפוי להיות מואשם בפרשה במתן שוחד, דחה את מועד השימוע שלו, שנקבע למחר לאחר השימוע של מצא. פרקליטו של קארשי, עו"ד איתן מעוז, ביקש לדחות את השימוע, שכן לא רצה לקיימו בתום שמיעה ממושכת של טיעוני מצא, בהנחה כי בנסיבות אלה הפרקליטות לא תוכל להיות קשובה דיו לטיעוניו.