מיהן יצרניות הרכב שיירשו את תעשיית הרכב האמריקנית, ואיך יכולים המשקיעים להרוויח מהמצב?

הרושם הוא שהחלופות עבור תעשיית הרכב הגלובלית, כמו גם עבור המשקיעים, יפציעו דווקא במזרח

יותר מ-20 מיליארד דולר - זה הסכום אותו הבטיחו בסוף השבוע האחרון הממשלות בארה"ב ובקנדה, כסיוע לתעשיית הרכב האמריקנית הגוועת. בעקבות הסיוע הנרחב זינקו מניות הרכב האמריקניות הגדולות, ג'נרל מוטורס ופורד במסחר ביום שישי שעבר. מנת החמצן הנוכחית עשויה להספיק בזמן הקרוב, אך הצפי הוא שבטווח הארוך תעשיית הרכב האמריקנית תלך ותגווע, וספק אם היא תמשיך בכלל להתקיים בעוד מספר שנים. הרושם הוא שהחלופות עבור תעשיית הרכב הגלובלית, כמו גם עבור המשקיעים, יפציעו דווקא במזרח.

קריסתו של ענף הרכב האמריקני היא אינה תולדה של המשבר הנוכחי. כבר מספר שנים שהתעשייה הזאת נאלצת להתמודד עם גורמים רבים שמאיימים על עתידה. המיתון בארה"ב, בצד הקושי ההולך וגובר בקבלת אשראי למימון המשך הפעילות, אמנם החריפו את המצב, אך לא יצרו אותו.

עליית מחיר הדלקים, יחד עם עליית מחיר הסחורות ייקרו את עלות ייצור כלי הרכב הכבדים, שנהגו לייצר החברות האמריקניות. עליית מחירי האנרגיה הובילה גם לשינוי בהעדפות הצרכן האמריקני, שכעת כבר לא מחפש את הרכב המאסיבי והגדול ביותר בנמצא, אלא מעוניין ברכב חסכוני בדלק. למרבה הצער, האחרונות שהפנימו את השינוי הזה היו חברות הרכב האמריקניות.

אתגר נוסף שמקשה על החברות האמריקניות הוא ועדי העובדים הדורסניים שיכולים להשבית את התעשייה בכל רגע. עדות טובה לכך קיבלנו לאחרונה, כשאיגוד עובדי המכוניות (UAW) סירב לקיצוץ בשכר כתנאי להבראת החברות. מזרח רחוק חדש

המרוויחות הגדולות מן המשבר הזה הן יצרניות הרכב האסייתיות, שנהנות מיתרונות כמעט מול כל נקודות החולשה של התעשייה האמריקנית. כך, למשל, מיהרו החברות האסייתיות לפתח כלי רכב היברידיים, בנוסף למצאי הקיים של כלי רכב בעלי צריכת דלק מופחתת, בהשוואה למקביליהם האמריקנים.

כוח העבודה הזול באסיה מקנה אף הוא יתרון משמעותי לחברות המקומיות, שבזכות עלויות הייצור המופחתות יכולות לשווק את כלי הרכב שלהן במחירים אטרקטיביים - עניין קריטי בתקופה של ירידה בצריכה ומיתון עולמי.

תעשיית הרכב הבולטת באסיה היא ללא ספק התעשייה היפנית, עם כמה מהמותגים החזקים בעולם כיום: טויוטה, מאזדה והונדה. אך גם כאן לא הכל ורוד. בסקירות שפרסם לאחרונה ברקליס קפיטל, העריכו האנליסטים של הבנק, כי תעשיית הרכב היפנית תספוג מהלומה לא צפויה בעקבות המשבר הפיננסי, כשהמכירות שלהן צפויות לרדת בחדות לגרור אותן לשנה של הפסדים.

ואכן, השבוע הודיעה טויוטה כי לראשונה מזה 71 שנים היא תדווח על הפסד תפעולי בשנה שתסתיים במרץ 2009. ההפסד הזה הוא תוצאה של הירידה במכירות בארה"ב ובאירופה, לצד התחזקות הין היפני. סביר להניח שככל שהמשבר יתארך ויעמיק, כך יתקשו החברות היפניות לנצל את הובלתן בשוק.

השקעה בענף הרכב, אם כן, אינה מומלצת כיום לבעלי לב חלש. לעומת זאת, יתכן שמשקיעים לטווח ארוך יכולים לנצל את ההזדמנויות שנוצרו בסקטור, לאור צניחת מחירי המניות בו.

איפה כדאי לחפש אותן? רמז עבה לכך אפשר לקבל גם מהפרסומים כאן בארץ על פיהם מעצמות הרכב הבאות עומדות להיות סין והודו, שכמה מכלי הרכב שמיוצרים שם, אמורים להגיע גם לישראל. אמנם מרבית מניות חברות הרכב הסיניות נסחרות רק בסין ולמשקיעים הגלובליים אין גישה ישירה אליהן, אך חלק מהמניות הללו נסחרות גם בבורסות של מדינות נוספות, כמו ארה"ב או גרמניה.