נשיא ארגון הבונדס בארה"ב ל"גלובס": "פרשת מיידוף פתחה לפנינו הזדמנויות חדשות"

הארגון, בראשות יהושע מצא פתח בקמפיין פרסום חדש עם המוטו: ישראל מעולם לא שמטה חובות

פרשת ההונאה המסיבית המיוחסת לברנארד מיידוף, ששחקה עוד יותר את אמון הציבור האמריקני במוסדות פיננסיים, דווקא מטיבה עם מאמצי השיווק של ארגון הבונדס בארה"ב ומסוככת עליו מהשפעות ההאטה הכלכלית הגדולה בארה"ב.

אגרות החוב של האוצר הישראלי, שנחשבו מאז ומתמיד אפיק השקעה סולידי, אך לא יותר מדי אטרקטיבי בהשוואה למסלולי השקעה אחרים בשוק האמריקני עם תשואות גבוהות הרבה יותר, נתפסות עתה כחוף מבטחים למשקיעים עצבניים.

בראיון בלעדי ל"גלובס" אומר יהושע מצא, נשיא ומנכ"ל ארגון הבונדס, כי שערוריית מיידוף, שמגבירה את החרדה והבהלה בציבור המשקיעים בארה"ב, פותחת חלון הזדמנויות לבונדס. הארגון החל למנף את דימויו הסולידי כמכשיר שיווקי רב עוצמה.

"הריבית עתה לא חשובה, או פחות חשובה", אומר מצא. "למשקיעים יש דבר אחד בראש: איך להציל את ההון שלהם? היכן להחנות את הכסף עד יעבור זעם? אנחנו מספקים פיתרון בטוח".

המרווח (spread), כלומר פרמיית הסיכון שמוסיפה ישראל לתשואת אגרות החוב שלה בהשוואה לאג"ח של האוצר האמריקני, עומד עתה על 50 נקודות בסיס (חצי אחוז). וכך, התשואה של בונדס מסדרת ג'ובילי לשלוש שנים נעה השבוע סביב 1.04% ולחמש שנים - 1.76%. תשואות אלה הן מהנמוכות ביותר שנרשמו אי פעם. להשוואה ב-1998 היה המרווח 100 נקדות בסיס והתשואה 6% לבונדס לחמש שנים.

התשואות הנוכחיות של הבונדס בארה"ב נמוכות בהרבה מחשבונות מאני מארקט שמציעים בנקים אמריקניים ושמגיעים ל-4%. אך מצא אומר, כי משקיעים חוששים עתה אפילו ממוסדות שעד לפני שנה נחשבו איתנים. ההתמוטטות של ליהמן בראדרס, הההשתלטויות של פדראל ריזרב על בנקים כושלים שמספרם הולך וגדל, ועתה פרשת מיידוף, כל אלה מתחילות להביא משקיעים, רובם יהודיים, אל הבונדס.

מצא אומר, כי ארגון הבונדס עבר השנה בנקל את היעד שהקציב לו משרד האוצר מיליארד דולר. גם היעד לשנה הבאה יהיה מיליארד דולר, אך ארגון הבונדס יצטרך לתפקד ב-2009 באקלים קשה יותר מבחינת גיוסי כספים, כמו כל גוף שמנפיק אג"ח. לדבריו, משקיעים בפוטנציה הפסידו סכומי עתק בבורסה, בהתמוטטויות של מוסדות פיננסיים ומקצתם אצל ברנארד מיידוף. כמויות הכסף הזמין בשוק הצטמצמו.

"הוטל עלינו לגייס שוב מיליארד דולר בעלויות זולות יחסית ואנו צריכים לעשות זאת ע"י מינוף היתרון שלנו, כלומר אפיק בעל רמה גבוהה מאוד של ביטחון", אומר מצא. "מבחינה זו, פרשת מיידוף עוזרת לנו מפני שהיא ערערה את הביטחון העצמי של המשקיעים. בשוק לא נותרו הרבה פרות קדושות, אך על ישראל עדיין סומכים".

על רקע זה השיק הבונדס קמפיין פרסומי חדש שמנצל את החששות ואת אי הוודאות של משקיעים בפוטנציה. במודעה למדיה המודפסת, שהושקה בנובמבר, הרבה לפני שפרצה פרשת מיידוף, נראה תצלום גדול של איזה נבך, שיושב עם הבעה של סימן שאלה, כנראה במאמץ להחליט היכן להשקיע. כותרת המודעה מציעה: "חשוב על הבונדס של ישראל".

מדוע? "ישראל מעולם לא שמטה תשלום של חובות או של הקרן מאז שהנפיקה את איגרות החוב הבינלאומית הראשונות שלה. חברות בינלאומיות לדירוג אשראי ציינו פעמים רבות את הרקורד של ישראל לגבי תשלום חובות, ושלושה מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם מורגן סטנלי, UBS ודויטשה בנק משבחים את הרקורד הזה כמפתח לרווחתה הכלכלית של ישראל".

במודעה אחרת, שהושקה אתמול (ג'), נראה אדם מבוגר, חייכני, לבוש בחליפה ועניבה, שמקרין הצלחה ועושר. "איזה מזל יש לי שאני מושקע בבונדס של ישראל".