החשד נגד עו"ד וינרוט בפרשת שוקי ויטה: משידול להפרת אמונים ועד למתן שוחד

כזכור, ויטה חשוד שבהיותו פקיד שומה גוש דן, ערך הסכמי שומה "מיוחדים וחריגים" לנישומים שונים, ובהם ארקדי גאידמק וזאב רוזנשטיין, תוך חריגה מסמכות

פרקליט המדינה, משה לדור, שוקל להעמיד לדין את עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ואת רו"ח זאב פלדמן, בפרשת שוקי ויטה, הממונה המושעה על הכנסות המדינה. לדור מתלבט הן באשר לעצם ההעמדה לדין של השניים והן באשר לסעיפי האישום, שנעים בין שידול להפרת אמונים לבין מתן שוחד.

לדור יכריע בנושא לאחר שהיאחב"ל תסיים לבצע השלמות חקירה ותעביר את סיכום התיק הרשמי, אז גם יוכרע באילו אישומים יועמד ויטה לדין. באחרונה הכריע לדור עקרונית שוויטה יועמד לדין. בפרקליטות נאלצו לקבל הכרעה עקרונית מהירה בנושא, כדי לעמוד בסד הזמנים לו התחייבו בבג"ץ.

כזכור, ויטה חשוד שבהיותו פקיד שומה גוש דן, ערך הסכמי שומה "מיוחדים וחריגים" לנישומים שונים, ובהם ארקדי גאידמק וזאב רוזנשטיין, תוך חריגה מסמכות. זאת, לאחר שנמצאו הסכמי שומה בהם איפשר ויטה לאנשי עסקים לשלם מס בגובה אחוזים בודדים בגין הכנסה של מאות מיליוני דולרים מחו"ל. ויטה, שכיהן כסמנכ"ל בכיר לשומה וביקורת ברשות המסים, נחקר במקור בחשד למירמה והפרת אמונים.

שכ"ט מופחת

המשטרה חקרה כמה עורכי דין ורואי חשבון שייצגו נישומים מול ויטה, ובהם וינרוט ופלדמן. החשד המרכזי הוא שווינרוט, שייצג את ויטה בהליכים משפטיים שונים, גבה ממנו שכר טרחה מופחת בסך 20 אלף שקל בגין שתי ישיבות בבית הדין לעבודה. בתמורה, ויטה הקל בהסכמי שומה של לקוחותיו של וינרוט, שייצג אז את ארקדי גאידמק, מיכאל צ'רנוי ועוד.

וינרוט אמר בעבר שזהו שכר הטרחה שהוא נוהג לגבות משכירים וכן שהוא ייצג את ויטה לפני ואחרי התקופה שוויטה טיפל בלקוחותיו, אך לא היה ניגוד עניינים משום שלא היתה חפיפה בתקופות. כן טען שביקש מרו"ח פלדמן לייצג את לקוחותיו מול ויטה, משום שמשרדו אינו עוסק בענייני שומה ופלדמן קיבל מהם את שכרו. המשטרה הודיעה לווינרוט שלא נפתח לו רישום פלילי בשל החקירה.

אלא שהתיק נגדו לא נסגר ווינרוט אף נחקר שנית באזהרה. במשטרה בחנו חשד שווינרוט ופלדמן המשיכו לייצג את הנישומים במשותף, וכי העברת הייצוג לפלדמן נעשתה רק למראית עין. מנגד, נשמעה העמדה שהשניים פעלו לפי חלוקת העבודה המקובלת בין עורכי דין לרואי חשבון בענייני מיסוי.

גורמים משפטיים אמרו היום כי לא מדובר בחשדות מופרכים וכי בפרקליטות נערכים דיונים הבוחנים האם התגבשו יסודות העבירה, הן ברמה העובדתית והן ברמה המשפטית.

עו"ד וינרוט סירב היום להגיב. בעבר אמר ל"גלובס", שחקירתו באזהרה היתה "ניסיון לעשות סיכול ממוקד בעוה"ד של ויטה". ממשרד המשפטים נמסר: "טרם הסתיים תהליך קבלת ההחלטות בפרשה ולפיכך לא ניתן להתייחס לשאלות הקשורות בה או לזהות מעורבים נוספים".