משתתפי סקר "הכסף הגדול" של "גלובס" לשנת 2009 מאמינים שהשווקים כבר קרובים לתחתית ועומדים לתקן חלקית את הנפילות שספגו בשנת 2008

30 בתי ההשקעות המובילים מאמינים כי בשנה הבאה השווקים עומדים לתקן, לפחות חלקית, את הירידות מ-2008, אך לכלכלה הריאלית עוד נכונו זמנים קשים ; מה הם חושבים על הריבית, על האינפלציה ועל הדולר, מהן המניות המומלצות בעיניהם להשקעה ומאילו עדיף עדיין להתרחק

ההיסטוריה מוכיחה כי השווקים הפיננסיים משנים כיוון במהירות גבוהה יותר מאשר המשק הריאלי. ואכן, בורסות העולם, נאמנות לניסיון העבר, נפלו בשנה החולפת בחדות עוד לפני שהתחיל המיתון. האם הן גם יתאוששו לפני הכלכלה?

ובכן, שנה לאחר תחילת המפולת בשווקים, משתתפי סקר "הכסף הגדול" של "גלובס" לשנת 2009 שוב מצביעים בעד ההיסטוריה. משתתפי הסקר מאמינים שהשווקים כבר קרובים לתחתית, ועומדים לתקן חלקית את הנפילות שספגו בשנת 2008, אך מנגד הם מאמינים כי בזירת המאקרו השנה הקרובה צפויה להיות קשה למדי.

בסקר "הכסף הגדול" השתתפו השנה 33 בתי ההשקעות המובילים בשוק ההון, שהעריכו כיצד תיראה השנה הבאה בשוק המקומי, מה הם אפיקי ההשקעה המומלצים ומה הן המניות המומלצות, ואף העריכו את היקף החדלות הפירעון (דיפולט) הצפוי באיגרות החוב הקונצרניות.

מאפיין מרכזי של תוצאות הסקר הפעם הוא סטיית התקן הגדולה בתשובות המשתתפים במרבית השאלות. כך לדוגמא, לשאלה באיזו רמה יסיים מדד המעו"ף את השנה התקבלה קשת של תשובות, החל ב-420 נקודות ועד 950.

עם זאת, סביב נושא אפיק ההשקעה המומלץ לשנה הבאה היה קונצנזוס: האג"ח הקונצרניות נבחרו לאפיק המועדף ברוב של 54% מהמשתתפים.

אז מה צפוי בשנה הבאה, איפה כדאי לשים את הכסף, וממה כדאי עדיין לשמור מרחק? התשובות לפניכם.

עליות קלות בבורסה

מממצאי הסקר עולה כי בשנת 2009, יעלה מדד המעו"ף לרמה של כ-736 נקודות. כיום, כשלפנינו עוד ארבעה ימי מסחר בלבד עד סוף השנה, עומד המעו"ף על 632, כך שמדובר על עלייה של 16%. נזכיר כי בשנה שעברה, חזו משתתפי הסקר כי המעו"ף יעלה ב-3% בלבד, כך שהתחזית השנה אופטימית יותר.

כאמור, טווח התשובות לשאלה זו היה רחב למדי, אך ראוי לציין כי 88% ממשתתפי הסקר מאמינים כי מדד המעו"ף יעלה, ורק 12% מאמינים כי ימשיך לרדת גם בשנה הבאה. עם זאת, הפעילים בשוק ההון הישראלי מאמינים, כי למרות נפילות השערים החדות, התיקון הצפוי בשנה הבאה יהיה סולידי, וכי המדד עדיין יהיה רחוק בכ-40% מרמת השיא שלו שנקבעה בדצמבר אשתקד.

גם בנוגע לגזרה הגלובלית מספקים בתי ההשקעות תחזית מתונה, לפיה מדד הנאסד"ק יעלה ב-7% לרמה של 1,629 נקודות. נציין כי מנקודת השפל כבר הספיק הנאסד"ק לעלות השנה ב-16%. כלומר, משתתפי הסקר מאמינים כי התיקון הצפוי בשנה הבאה יהיה סולידי, ואת רובו כבר עברנו בשבועות האחרונים.

פסימיות במאקרו

אם בשווקים הפיננסיים עוד נשמרה אופטימיות זהירה, הרי שבזירת המאקרו היא אינה קיימת. בתי ההשקעות צופים צמיחה מינורית של המשק הישראלי, והתחזיות הן לצמיחה בקצב של 1%, נמוך אף מתחזית בנק ישראל העומדת על 1.5%. בפרמטר זה בלטה השונות בתשובות: הפסימיים סיפקו גם תחזיות קיצוניות של צמיחה שלילית של עד 1%-, ואילו האופטימיים סיפקו תחזית צמיחה של 2.5%.

בהתאם לצמיחה הנמוכה, גם תחזית האינפלציה לשנה הבאה נמוכה ועומדת על 0.6%. נציין גם כי כ-30% מהמשתתפים אף מאמינים כי המשק הישראלי יסבול מדפלציה של 1%- בממוצע.

למרות ההאטה הצפויה במשק, מנתוני הסקר עולה כי מגמת הורדת הריבית בישראל מיצתה את עצמה. לפי הנתונים, הריבית בסוף השנה הבאה תעמוד על 2.5%, כלומר תישאר ברמתה הנוכחית. 30% מהמשתתפים העריכו כי היא תישאר ברמתה הנוכחית, ואילו 36% ממשתתפי הסקר מעריכים שהריבית תעלה במהלך השנה לרמה של כ-3% בממוצע.

גם שאר המשתתפים, שהעריכו כי הריבית צפויה לרדת, מעריכים כי ההורדה לא דרמטית כמו בארה"ב, והריבית תגיע ל-2%.

2 מיליארד שקל יימחקו

הנושא החם של השנה הוא ללא ספק שוק איגרות החוב הקונצרניות. אפיק זה סבל ממפולת קשה, ואיגרות חוב רבות, ביניהן של חברות גדולות ומובילות במשק, נסחרות היום בתשואה דו-ספרתית. ישנה לא מעט פאניקה בקרב המשקיעים וחשש מגל של חדלות פירעון בקרב האג"ח השונות.

מממצאי הסקר עולה, כי מחד צפויים בשנה הבאה לא מעט דיפולטים, אך מאידך כי אפיק זה מאוד אטרקטיבי להשקעה.

בתי ההשקעות סבורים כי כ-2.3 מיליארד שקל המהווים יותר מ-10% מהיקף שוק האג"ח הקונצרניות, יגיעו בשנה הבאה לדיפולט ולא ישולמו למשקיעים. מבחינה אבסולוטית, הנתון הזה אינו מעיד על נזק חריף כל כך לציבור, שכן סך נכסי הציבור עומד על מאות מיליארדי שקלים, כך שמדובר בירידה של פחות 1% מסך נכסיהם. ואולם, מבחינת שוק האג"ח הקונצרניות מדובר במכה קשה, שכן דיפולט בהיקף של 10% בתוך שנה הוא אינו נתון טריוויאלי.

בתוך המשבר, מעריכים משתתפי הסקר, קיימת גם הזדמנות. יותר ממחצית מהמשתתפים מאמינים כי האג"ח הקונצרניות הן האפיק המומלץ להשקעה בשנה הבאה. זהו הסעיף בסקר שלגביו ההסכמה הייתה הכי גורפת.

מדד התל-בונד 60 ירד מאז השקתו בפברואר האחרון בקרוב ל-20%. מנתוני הסקר עולה, כי בשנה הבאה הוא דווקא צפוי לעלות ב-11%, והיו גופים שהעריכו כי תשואת התל בונד 60 תגיע גם ליותר מ-20%. למעשה, מלבד משתתף אחד, כל שאר המשתתפים מאמינים כי מדד זה יניב תשואה חיובית בשנה הבאה.

מתעלמים מהמניות ומתמקדים באג"ח

בפער משמעותי מאפיק האג"ח הקונצרניות המומלץ ביותר להשקעה, נמצא אפיק המניות בארץ, עליו המליצו 12% בלבד מהמשתתפים.

בדומה לשוקי העולם, גם המניות בישראל סבלו ממפולת בשנה החולפת, ומדד תל אביב 100 צנח ב-52% מתחילת השנה. עם זאת, נראה כי בתי ההשקעות סבורים כי תיקון חד עדיין לא בפתח, וכי רמת הסיכון גבוהה יחסית, ולכן עדיין נמנעים מלהמליץ באופן חד משמעי על אפיק זה.

אבל למעשה, הנתון המעניין יותר בהקשר של אפיק המניות המקומי, הוא התעלמותם של המשתתפים ממנו. רק 12% ציינו אותו כמומלץ, רק 3% ציינו שהוא אינו מומלץ, ואילו היתר התעלמו ממנו והעדיפו למקד את המלצותיהם בתחום האג"ח.

על רקע הציפיות לאינפלציה נמוכה ואולי אף שלילית, מנתוני הסקר עולה כי האפיק צמוד המדד אינו מומלץ להשקעה, אם כי לא ברוב מוחץ אלא בהמלצה של 18% ממשתתפי הסקר. גם האפיקים הקצרים (שקלי וצמוד) אינם מומלצים במיוחד להשקעה בשנה הבאה.

הדולר, שכיכב ברשימה בשנה שעברה כאפיק הלא מומלץ, מאבד מהרלוונטיות שלו כאפיק השקעה, זאת על רקע הצניחה החדה בשערו והתנודתיות הגבוהה המאפיינת אותו בשנתיים האחרונות. רק שני גופים המליצו עליו כאפיק השקעה אטרקטיבי והשאר פשוט נמנעו מלהתייחס אליו.

מנתוני הסקר עולה כי הדולר צפוי להתחזק בשנה הבאה, אם כי בשיעורים נמוכים. הדולר צפוי לעמוד בסוף השנה הבאה על רמה של 4.1 שקלים, עלייה של כ-6% מרמתו הנוכחית.

כן לבנקים ולדפנסיביות

מגזר הבנקים החבוט שנפל השנה בעשרות אחוזים, דווקא זוכה להמלצה לשנה הבאה. כמחצית ממשתתפי הסקר מאמינים כי מגזר מניות הבנקים הוא המומלץ ביותר לשנה הבאה.

כשליש מבתי ההשקעות סבורים כי דווקא תחומי התקשורת, הכימיה והמזון הם המומלצים. למעשה, מניתוח נתוני הסקר עולה כי ישנה העדפה מצד אחד למגזר בו פוטנציאל התאוששות המניות הוא הגבוה ביותר לאור הנפילות שספג ומצד שני ישנה המלצה על סקטורים דפנסיביים דוגמת התקשורת, שצפויים להפגין חסינות בפני המיתון הקרב.

השווקים מתעוררים, המגזר הכוכב של שנים קודמות ואף של 2008, לא הופיע השנה כלל בהמלצות, ונראה כי טרנד השקעה זה גווע לעת עתה.

במקביל להמלצה על סקטור מניות הבנקים, ממליצים משתתפי הסקר על מניות ספציפיות, ביניהן מניית בנק לאומי, מניית הפועלים ומניית אפריקה שזכו כל אחת לתמיכה של כ-20% מהמשתתפים. דווקא מניית דיסקונט, שאיבדה בשנה האחרונה כ-60%, ירידה חדה יותר ביחס לשאר מניות הבנקים, עדיין אינה נכנסת לרשימת המומלצות.

מניית בנק הפועלים זוכה להמלצות חמות בסקר זה שלוש שנים, זאת, למרות שהיא רשמה ב-3 השנים האחרונות ביצועים מאכזבים בהשוואה למעו"ף. אולי השנה ההמלצה תהיה מוצדקת.

מניית אפריקה סבלה מצניחה של 90% בשערה בשנה החולפת. למרות שאיגרות החוב של אפריקה עדיין נסחרות בתשואה המעידה על חוסר אמון רב מצד המשקיעים, נראה כי משתתפי הסקר סבורים שמנייתה כבר נמצאת בתחתית וכי סבלה מאובר-שוטינג מוגזם במשבר האחרון.

מניית העם, טבע, זכתה אומנם להמלצות, אם כי מועטות. רק כ-15% מהנשאלים, המליצו עליה, בדומה לשנה שעברה. אלביט מערכות, שהייתה המניה המומלצת ביותר בשנה שעברה, זוכה השנה לתמיכה של 15% מהנשאלים.

להמשיך להתרחק מנדל"ן וביטוח

למרות שהתרסקו בעשרות אחוזים בשנה החולפת, משתתפי "סקר הכסף הגדול" מאמינים כי עדיין כדאי לתפוס מרחק ממניות הנדל"ן והביטוח.

נזכיר, כי כאשר החלה המפולת בתחילת השנה, מניות הנדל"ן כבר הגיעו לשם חבוטות לאחר שנפלו בכ-30%. אולם מהר מאוד התברר כי הירידות עדיין לא קרובות למיצוי, והן נפלו בעוד כמה עשרות אחוזים. נראה כי גם נפילה זו לא מספיקה לדעת משתתפי הסקר, שמעדיפים להמשיך ולהתרחק ממגזר זה.

באשר לחברות הביטוח, הנתון קצת מפתיע. כמו הבנקים, חברות הביטוח שייכות למגזר הפיננסי שספג צניחות חדות בשל חשיפתו למשבר. ואולם בניגוד להמלצה החמה של הבנקים, הרי שבתי ההשקעות צופים לחברות הביטוח עתיד קשה.

החשש של המשקיעים הוא כנראה מהחשיפה הגבוהה של חברות הביטוח לשוק ההון, ההפסדים הכבדים שכבר צברו והאתגרים השונים עימם הן צפויות להתמודד, ביניהם הדרישה להגדלת ההון העצמי בתקופה זו.

מבין מניות חברות הביטוח זוכה כלל ביטוח לכתף קרה במיוחד, וכ-9% מהמשתתפים מאמינים כי עדיף שלא להשקיע במניה זו. שיעור הצבעות דומה מקבלת גם דלק נדל"ן, הסובלת מרמות מינוף גבוהות ומחשיפה גבוהה למשבר הנדל"ן. גם היום, לאחר שאיבדה 90% משוויחה, דלק נדל"ן עדיין אינה מומלצת להשקעה.

סקר 2008: פה ושם צדקו, אבל אף אחד לא חזה את עוצמת המשבר

בדומה לרוב הפעילים בשוק ההון, גם הגופים שהשתתפו בסקר "הכסף הגדול" של "גלובס" לשנת 2008, לא חזו את עוצמת המשבר והמפולת בשווקים שאירעה השנה. אומנם תחזיות משתתפי הסקר היו שמרניות, אך הן לא היו פסימיות כמו המציאות.

הנתונים מראים כי התחזית הממוצעת לשנת 2008 הייתה שמדד המעו"ף ישמור על יציבות ויעלה בכ-3%. בפועל המציאות הייתה רחוקה למדי, ולראשונה לאחר חמש שנות עליות רצופות, מדד המעו"ף יסיים שנה שלילית עם ירידה של קרוב ל-50%. המשקיעים העריכו כי גם המדדים המובילים בוול-סטריט ישמרו על יציבות ויישארו ללא שינוי. בפועל נפלו המדדים בכ-40%.

באשר לתחום המאקרו, התחזיות היו כבר הרבה יותר קרובות למציאות. אומנם המספרים שונים במקצת אך עומדים פחות או יותר סביב התחזית. תחזית צמיחת המשק עמדה על 4.6%, זאת בעוד בפועל היא צפויה לעמוד על כ-4%.

המשקיעים צדקו גם בנוגע לדולר. הם חזו כי הדולר יעמוד על 4.06 שקלים, בעוד נכון להיום הוא עומד על 3.87, רחוק רק בכ-4% מהתחזית. עם זאת, ספק אם המשקיעים העריכו כי הדולר יגיע לשפל של 3.20 ומשם יתקן באגרסיביות ובמהירות אל עבר רף 4 השקלים.

משתתפי הסקר גם המליצו להתרחק מהדולר. אומנם בסיכום שנתי הדולר נותר ללא שינוי, אך במהלך השנה ספג ירידות חדות והתאפיין בתנודתיות רבה, ולכן ניתן לומר בדיעבד כי הייתה זו המלצה נכונה.

בתחום האינפלציה התחזית כבר הייתה פחות מדויקת, בשל ההתפרצות האינפלציונית שאיפיינה בעיקר את המחצית הראשונה של השנה. בעוד תחזיות האינפלציה עמדו על 2.6%, הרי שבפועל צפויה האינפלציה לשנת 2008 להסתכם בכ-3.4%.

הפספוס המרכזי בתחום המאקרו הוא בסעיף הריבית. המשקיעים העריכו כי בשנת 2008 תעלה הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%. בפועל, חלה הורדה דרסטית של הריבית, על רקע מגמה דומה בעולם וכחלק מטיפול במשבר. במהלך השנה נחתכה הריבית ב-2% לרמתה נמוכה ביותר אי פעם - 2.5%.

השנה החולפת הייתה גרועה למדי כמעט לכל המניות. עם זאת, המלצות הסקר היו נכוכות באופן יחסי. משתתפי הסקר המליצו להתרחק בשנת 2008 מסקטור הנדל"ן והטכנולוגיה. ואכן שני סקטורים אלה הובילו את הירידות בשנה החולפת (ביחד עם מגזר הפיננסים) והתרסקו בעשרות אחוזים.

מנגד, המליצו משתתפי הסקר להתמקד במניות הפארמה. אומנם מניות אלה לא היו חסינות וירדו גם הן במהלך השנה, אך הן נחשבות לדפנסיביות ואיבדו ברוב המקרים אחוזים בודדים בלבד. באשר למניות המומלצות, הרי שקשה לומר שהמניות עליהן הומלץ הסבו נחת למשקיעים. מניית בנק הפועלים, שהומלצה על-ידי משתתפי הסקר, סבלה משנה גרועה כשאיבדה השנה יותר ממחצית מערכה. מניית אלביט מערכות איבדה אומנם שיעור לא מבוטל של 25% משווייה, אך ביחס למדד המעו"ף שאיבד כמחצית מערכו, היא הניבה תוצאות טובות יותר.

הפספוס המרכזי בשורת ההמלצות היה לגבי השווקים המתעוררים. בדומה לשנים האחרונות, הומלץ אפיק זה בטענה כי שווקים אלה יהיו מנוע הצמיחה העולמי. השנה שווקים אלה הובילו בעיקר את הירידות בבורסות ונפלו בעשרות אחוזים, כשמדד ה-MSCI לשווקים מתעוררים השיל 55% מתחילת השנה.

גרף