לראשונה מזה 8 שנות קסאמים: פיקוד העורף הורה לסגור מפעלים בשדרות ועוטף עזה

כל המפעלים יישארו סגורים בעקבות פעולת צה"ל עד להודעה חדשה, למעט מפעלים חיוניים בודדים כמו מפעלי מזון

בעקבות פעולת צה"ל בעזה הורה אמש (שבת) פיקוד העורף לראשונה מזה שמונה שנות קסאמים, שלא לפתוח מפעלים ובתי מלאכה בטווח של עד 4.5 ק"מ מן הגבול עם רצועת עזה. משמעות הדבר היא כי כל המפעלים בשדרות ובעוטף עזה יישארו סגורים בעקבות פעולת צה"ל עד להודעה חדשה, זאת למעט מפעלים חיוניים בודדים כמו מפעלי מזון. בטווח שעולה על 4.5 ק"מ, הכולל בין היתר את אזורי התע־שייה באשקלון ובנתיבות, רשאים המפעלים לעבוד כרגיל כל זמן שקיימים אזורים מוגנים בשטחם.

"המשמעות מבחינתנו רעה מאוד, במיוחד משום שמדובר בסוף שנה ויש לנו לקוחות שמחכים לציוד שהזמינו מאתנו", סיפר אמש ל"גלובס" גרשון גולדנברג, הבעלים של מפעל "תעשיות לכיש" הממוקם בשדרות. גולדנברג שמע על הוראת פיקוד העורף מפי "גלובס", והופתע מאוד. "יש לנו הסעות מאורגנות לעובדים, ואני צריך עכשיו להודיע למי שצריך ולבטל אותן. אין לי מילים לתאר עד כמה המצב לא טוב, אבל אנחנו חיים במדינת חוק, ואם זו ההוראה אז צריך לבצע אותה בשלמות ובקפדנות, ולא לסכן אנשים", ציין גולדנברג.

מפעל תעשיות לכיש, שעוסק בפיתוח וייצוא של מכונות וציוד חקלאי, ספג עם השנים נזק כבד מאוד כתוצאה מן המצב הביטחוני הקשה. "הפסדנו הרבה מאוד מיליונים, ובנוסף עשרות עובדים עם ידע חשוב עזבו אותי, קמו והלכו. הוא מספר. בהתאחדות התעשיינים מעריכים כי מאז פגיעת הקסאם הראשון באזור ועד היום, ספגה התעשייה בדרום נזקים של יותר מ-100 מיליון שקל.

הנזקים נגרמו לא רק באופן ישיר כתוצאה מפגיעות קסאמים, אלא גם ואולי בעיקר כתוצאה מעזיבה של עובדים, פגיעה ביכולת הייצור וחשש מצד לקוחות שתורגם לירידה בהזמנות. בהתאחדות התעשיינים פתחו היום (א') מוקד סיוע מיוחד למפעלים באזור, שבו ינסו להעניק מענה בכל הקשור להנחיות פיקוד העורף ולנזקים שיכולים להיגרם כתוצאה מן המצב. מספר הטלפון של המוקד: 08-6466705.