10 דברים שצריך לדעת לפני שמתקינים בר מים

במשרד הבריאות טוענים אמנם שאין סיבה שלא לשתות מים מהברז, וגם רופאי שיניים ממליצים על כך בשל הפלואור שיש בהם, ובכל זאת - ההיצע הרחב של החברות המתקינות בר מים בבית מעיד על הביקוש הגדול למים מסוננים

המלחמה האמיתית בשוק פתרונות המים הביתיים מתנהלת בין שתי זירות עיקריות: כדי המים המינרליים, וברי מים שונים המפעילים מטהרים לסינון מי הברז הביתיים. הענף כולו, על פי נתוני "דן אנד ברדסטריט", מגלגל כ-350 מיליון שקל בשנה - כשהטיעונים לכאן ולכאן רבים בדבר איכות המים, נוחות השימוש ועוד. אבל בניגוד לזירה הראשונה, שבה מעטות השחקניות (מי עדן מובילה ונביעות בעקבותיה), בכל הנוגע לרכישת בר מים ביתי התחרות גדולה יותר: שחקנית אחת, "תמי 4", בולטת אולי במיוחד - אך לצדה פועלות חברות נוספות לצד לא מעט ספקי משנה ואף "חאפרים" הפועלים בתחום.

מה חשוב לצרכן הישראלי? תלוי את מי שואלים: סקר שערכה בחודש שעבר חברת הסקרים TNS טלסקר עבור מי עדן, מגלה כי בראש ובראשונה, מכריזים הצרכנים, חשובה להם איכות המים. 57% מן הנשאלים בסקר על הגורם המרכזי בבחירת פתרון מים קבוע לבית ציינו זאת כגורם המרכזי בשיקולי הבחירה. לאחריו הנוחות (15%), המחיר (13%) ולבסוף העיצוב (2%).

אלא שבפועל, יש מי שטוען, המצב נראה קצת אחרת. "למרות ההכרזות, נראה כי המחיר הוא השיקול הקריטי ביותר עבור הצרכנים", טוען גורם בענף, "וגם לעיצוב יש היום חלק מרכזי יותר בבחירת המוצר". גם איציק אלימלך, מנכ"ל חברת "מעיינות", מסכים עם הקביעה: "הלקוחות הישראלים בכלל לא טורחים לברר מראש מה רמת הסינון במכשירים השונים. מעניינת אותם אחזקת המכשיר, למראה החיצוני יש חשיבות מסוימת - אבל בשביל 50 שקל פחות הם מוכנים לפעמים לקחת מוצר מוצלח פחות או לבחור בספק לא ידוע".

הרבה פרמטרים צריכים להילקח בחשבון לפני בחירה בבר מים (מתקן חיצוני למים חמים וקרים, ולא התקן תת-כיורי נסתר) המתאים לצרכים ולתקציב. "גלובס" מונה את החשובים שבהם:

1. איכות: חפשו תו תקן

סננים מסוגים שונים קיימים היום בשוק: כך למשל סנן פחם, הסופח כימיקלים ומרחיק ריחות וטעמי לוואי, סנן בקטריאלי, סנן מכאני המסנן חלקיקים מוצקים כמו חול, חלודה ואבן וגם נורת יו.וי להשמדת חיידקים באמצעות קרינה אולטרה-סגולית. כל המערכות לטיהור מים כוללות בין שניים לארבעה סננים, וכדאי לברר מראש באיזו שיטה נעשה הסינון ומהם התקנים בהם הוא עובד.

היתרון של מים מסוננים על פני מינרליים, למשל, הוא בהימצאות הפלואור שקיים בישראל במי הברז. חסרונם הוא בסינון חלקי - מכיוון שמדובר בכל זאת במי ברז, אין ערובה לאיכות המים והצנרת המקומית ומידת השפעתם גם על המים המסוננים.

במשרד הבריאות מעולם לא התלהבו מפתרונות המים הנוספים: "מי הברז בישראל טובים לשתייה ואין צורך בשימוש במכשירים ביתיים לטיהור מים", טוענים במשרד. "אם למרות זאת מישהו מתקין מכשיר ביתי, משרד הבריאות ממליץ לקנות מכשיר בעל תו תקן ישראלי המאושר על ידי מכון התקנים ולהקפיד על כל הוראות היצרן ביחס לתחזוקה, החלפת מסננים וכו'. יש לזכור שהמכשירים הביתיים נסמכים על הספקת מי ברז טובים לשתייה, לכן בכל אירוע חריג אין המכשיר פוטר את הצרכן מלמלא אחר הוראות משרד הבריאות (כגון הוראת הרתחה)".

אישור המכשירים והפיקוח עליהם הוא של מכון התקנים הישראלי. מאחר שהתקן 1505 הוכרז כרשמי חל איסור על ייצור, מכירה וייבוא של מכשירים שאינם עומדים בתקן; רשימה של מטהרי מים מאושרים לשימוש מופיעה באתר המכון, והפיקוח והאכיפה בנושאים אלה הם של המשרד התמ"ת. יש לשים לב שחלק מהחברות מציגות כאסמכתא רק את תקן 900, הנוגע לבטיחות מכשירי חשמל לשימוש ביתי - ולאו דווקא לאיכות המים, כך שלא כל התהדרות בתו תקן ישראלי עונה על הדרישות במלואן.

2. התקנה

את הרכבת מערכת מטהרי המים מומלץ להשאיר למתקין המקצועי, גם אם במקרים מסוימים ניתן לחסוך בעלותה ולהתקין עצמאית את הבר. החיבורים להזנת המים, לחשמל ולביוב אינם בהכרח פשוטים - והתקנה לא נכונה יכולה גם לפגום באחריות.

3. עלות וקלות תחזוקה

אחזקת בר מים כרוכה לרוב בהחלפת סנן אחת לתקופה - לרוב שנה - ולפעמים, של חלקים נוספים כמו נורה אולטרה-סגולית. כדאי לוודא מראש מה מחירם של החלפים ובאיזו תדירות יש לרכשם; וכן לוודא שההחלפה פשוטה ויכולה להיעשות לבד (או לחלופין, מה מחירו של טכנאי שירות שיעשה את המלאכה).

4. אחריות

לרוב ניתנת למתקן אחריות של שנה, לעתים ניתן להאריך אותה בתשלום נוסף. "שני דברים גורמים לרוב לתקלות בפעילות הבר", אומר אלימלך: "לחץ מים גבוה במיוחד בדירה, שפוגע במצוף (פעמים רבות אפשר להוסיף בתשלום מקטין לחץ), והצטברות אבן במערכת החימום". כדאי, לפיכך, לבדוק היטב מה כוללת אותה אחריות - ובעיקר מה היא אינה כוללת.

5. ויסות טמפרטורה

בשוק קיימים מכשירים המחממים או מקררים את המים לטמפרטורה קבועה מראש, וכאלו בהם ניתן לווסת את הטמפרטורה. באלו הראשונים, לרוב, לא ניתן להגיע להרתחה מלאה של המים אלא רק לכמה טמפרטורות פחות. יתרונות הוויסות גדלים אם לוקחים בחשבון את העונות המתחלפות (ומידת הקירור הנדרשת למים בהתאם), שימוש של ילדים לשתייה חמה-אך-לא-מדי וכד'. הפער לרוב ניכר במחיר המכשיר, וכדאי להחליט מראש עד כמה חשוב הוויסות לשימוש הביתי.

6. מכני או דיגיטלי?

כמו במכשירים חשמליים שונים, ניתן לרכוש כיום בר מים מכני או דיגיטלי, וכמו במכשירים אחרים - ממכונות כביסה ועד מוצרים אחרים למטבח - לכל אחד מהם יתרונות משלו. בעוד שהמכשירים הדיגיטליים מציעים אפשרויות בקרה ותכנות נרחבות יותר, כמו מצב חיסכון המכניס את המתקן למצב בו עובד בהספקים נמוכים ואינו צורך חשמל לחינם, או טיימר להפעלה מתוזמנת בשעות היממה השונות - הם נחשבים גם עדינים ורגישים יותר, מכילים יותר חלקי חילוף ונוטים להתקלקל בתדירות גבוהה יותר מזו של מכשיר מכאני.

7. בטיחות לילדים

בבית ממוצע שבו מסתובבים גם ילדים, חשוב להקפיד על התקני בטיחות מתאימים בברזים - כאלה שימנעו גישה ישירה למים החמים בפרט. במרבית המוצרים הקיימים כיום בענף נלקח בחשבון הגורם הזה, אך באלו הזולים יותר ייתכן ואין הקפדה יתרה על הפן הבטיחתי.

8. נוחות: הדברים הקטנים

הרבה פרטים קטנים עשויים להשפיע על נוחות השימוש במכשיר: המידות, מקום הכנסת הכוס (האם נוח למלא בקבוק?), אופן הלחיצה (מתמשכת, או שניתן להשאיר את הכפתור לחוץ לפרק זמן כשממלאים כלי גדול?), מדידת מים (כמות של כוס הנוחה לילדים, למשל), ברז למים בטמפרטורת החדר וכן הלאה. כדאי להתרשם מהמכשיר מקרוב ולנסות את השימוש בו, ולא להסתמך רק על פרסומים מרחוק - בעיתונות או באתרי האינטרנט.

9. עיצוב: לא רק כסוף

בניגוד להתקנים תת-כיריים לסינון מים, כאלו המעבירים את המים בברז נפרד, לבר מים יש נוכחות ויזואלית שאי אפשר להתעלם ממנה - כזו שרבים דווקא מבקשים להתהדר בה במטבח הביתי שלהם (על השיש או בהתקן נפרד, בהתאם למימדי המתקן).

כמתבקש, הולכים וצצים כל הזמן דגמים מעוצבים ומגוון רחב יותר של צבעים בהם מוצרים המכשירים (בתוספת תשלום, בחלק מהמקרים) - ונראה כי מכל הקטגוריות שפורטו עד כה, לסעיף הזה השפעה נכבדת על העלות. מתקני הבסיס עשויים לעתים להציע אותו מפרט טכני, במראה מעט מיושן או מונוטוני יותר אך בהפרש ניכר בעלות; לא חסרים כאלו שישימו את מיטב כספם על המילה האחרונה בתחום, לעומת אחרים שיעדיפו להתפשר על מראה לטובת המחיר - הכול, כמובן, עניין של סדרי עדיפויות.

10. מחיר: טווח רחב

ולסעיף החשוב ביותר, כנראה: זה שמשפיע ישירות על המצב בכיס. טווח המחירים כיום נע לרוב מסביבות 1,000 שקל ועד ל-3,500 בקירוב, למכשירים היוקרתיים יותר - בהתאם למפרט ולמראה.

את המכשיר עצמו ניתן פעמים רבות לשדרג ברכישת אביזרים נוספים, כמו פאנל צבעוני, סננים מתקדמים יותר, הוספת מתקן כוסות חד-פעמיות ועוד שלל אביזרים אותם עשויים להציע לכם בחברה. כדאי לקחת בחשבון בעיקר את המשמעויות לטווח ארוך היכן שהן קיימות - כך למשל תחזוקת סננים נוספים, רכישת מלאי כוסות חד-פעמיות לאורך זמן וכן הלאה.

צ'ופרים נוספים יכולים להיות מתקן סודה מובנה, כמו זה שמציעה תמי בר, או למשל מים אורגניים (של חברת "אקווה טל"). גם הם כמובן יתורגמו לעלות גבוהה יותר.

בר מים