כלכלנים מגיבים ל"עופרת יצוקה": איילת ניר, הכלכלנית הראשית של אי.בי.אי - "ההסלמה תגרור ירידות לאורך זמן"

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] מיכאל שראל: "אם המצב יתפתח למלחמת התשה ממושכת ופגיעה ביישובים והוצאות ביטחוניות גבוהות זה יכול לפגוע הן דרך ההשפעות על התקציב והן דרך ההשפעות הריאליות"

מספר כלכלנים בכירים הגיבו היום (א') לבקשת "גלובס" על השלכות אפשריות של התקיפה בעזה - "עופרת יצוקה" על הכלכלה הישראלית.

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של אי.בי.אי

מסוכן להשליך מתגובת השוק לפרוץ מלחמת לבנון השנייה לאירועים היום, שכן כלכלת ישראל הייתה אז בתנופה, ונראה היה כי את מצב הרוח האופטימי קשה לקלקל, אפילו באמצעות "קולות המלחמה". בשווקים העריכו אז, כי המלחמה צפויה להיות קצרה בזמן ובעלת השלכות מינימאליות על הכלכלה, וזה הביא לתיקון המהיר בשווקים.

"סביר יותר להניח כיום, כי ההסלמה באזור הדרום, בהנחה שלא תהיה אפיזודה של מספר ימים בודדים, כי אם מערכה ארוכה יותר - תגרור על פני זמן ירידה בשווקים הפיננסיים, כאשר בטווח הקצר שוק האג"ח הממשלתי ייהנה מביקוש לנכסים חסרי סיכון. בטווח הארוך יותר, לעומת זאת, כאשר יתבהרו ההשלכות התקציביות סביר כי יבוא הדבר לידי ביטוי גם בירידות בשוק באג"ח הממשלתי".

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה

"העולם בלאו הכי נמצא במיתון וישראל בהאטה. בלאו הכי יש תנודות בשערי הבורסות בעולם ולכן לפעולה לא תהיה השפעה מהותית. אנחנו נראה תנודתיות גבוהה יותר בשער החליפין ובשוק איגרות החוב ולכן בנק ישראל להערכתי יפחית את הריבית ב-0.5% בלבד. גם מבחינה תקציבית אני לא רואה השפעה מהותית כי העלות לא גבוהה והיא נכנסת לסדר היום-יום, אלא אם ניגרר לעימות אזורי. אני צופה את חזרתם לפעילות של המפעלים בדרום בזמן הקרוב".

מיכאל שראל, ראש אגף מחקר בהראל-פיננסים

"תגובת הפעולה תלויה בהתפתחויות. האם זו תהיה פעולה יחסית מהירה ומוצלחת שתסיר את האיום למלחמת התשה ארוכה ולא יהיה צורך בפעולה קרקעית ופינוי יישובים. התגובות של השווקים והכלכלה יכולות להיות חיוביות שכן הן יסירו את חוסר הוודאות ויפחיתו את החששות מהתפתחויות שליליות. אם המצב יתפתח למלחמת התשה ממושכת ופגיעה ביישובים והוצאות ביטחוניות גבוהות זה יכול לפגוע הן דרך ההשפעות על התקציב והן דרך ההשפעות הריאליות".

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

"כל עוד הפעולה מוגדרת בגדר מבצע, השווקים לא צריכים להתרשם יותר מדי לעומק. בסופו של דבר ההיקף והעוצמה הם חסרי תקדים ולכן אנחנו רואים תגובה מיידית שלילית, גם בשוק ההון וגם בשער הדולר במסחר באופציות, אם כי יחסית היא מינורית. כמובן שאם תהיה הסלמה נוספת אנחנו נרגיש את זה היטב בשער הדולר. הפעולה צפויה להשפיע גם על החלטת הריבית מחר, כשאני מניח שתגובה של פיחות חד תצנן את הנגיד בהורדת ריבית של 0.5% בלבד במקום 0.75%-1%".

שמיל קורצמן, מנכ"ל מגדל שוקי הון ניהול תיקים

"אם מדברים על משך פעולה קצר או משך ארוך יותר אך בעצימות נמוכה, שלא משפיעה עדיין על התוצר ולא גורמת להקטנתו, או שעדיין לא גורמת לגידול בתקציב מעבר לסביר, אזי ההשפעה מינורית. מבחינת שער החליפין, אני מעריך שהוא לא יושפע. באג"ח הממשלתי תיתכן עליית תשואות מסוימת, אבל בהינתן המצב הכלכלי, בו אנשים רצים מהלא-בטוח לבטוח, התשואות יורדות ופותחות פער מול האג"ח הקונצרני".