אזיקי הזהב של דמאטק: חתמה הסכם למכירתה בשווי כולל של 77.4 מיליון דולר במזומן

הרוכשת: קבוצת משקיעים בראשות קרן פרייבט אקוויטי אמריקנית ; דמאטק מפתחת טכנולוגיות בקרה ומעקב אלקטרוניות אחר אסירים ; מחיר הרכישה מגלם פרמיה של 51% על מחיר הסגירה ביום שישי ; שנה חדשה נכנסת. נא להתנהג בהתאם

איך שהזמן טס. רק אתמול, במסגרת סיכום השנה במדור "תופסים אירופה", המלצנו לכם לשים לב בשנה הבאה לחברת דמאטק , שעלולה להפוך לרוכשת סדרתית או נרכשת פוטנציאלית. לא עברו להן 24 שעות, שנת 2009 עדיין לא החלה, וכבר מוכיחה לנו חברת הטכנולוגיה הוותיקה כי לא חלמנו בהקיץ. דמאטק, המפתחת טכנולוגיות בקרה ומעקב אלקטרוניות, הודיעה הבוקר על חתימת הסכם למכירתה לקבוצת משקיעים בראשות קרן הפרייבט אקוויטי Francisco Partners וקרן ההון סיכון סקויה.

תמורת המכירה עומדת על 52.9 מיליון ליש"ט (77.6 מיליון דולר) במזומן, והיא מגלמת מחיר מניה של 215 פני, פרמיה של 82% - הרבה יותר ממכובדת - על מחיר המניה בשוק ההון ב-6 באוקטובר, ופרמיה של 72% על המחיר הממוצע בשלושים ימי המסחר שקדמו לתאריך זה.

נכון למחיר הסגירה של המניה ביום שישי האחרון - 142.5 פני - מדובר בפרמיה של 51%, גם היא לא מבוטלת, במיוחד בימים שכאלו. דמאטק, שכבר מתפקדת כחברה ציבורית מזה 13 שנה, לא שהתה ברמת המחירים שלפיה היא נמכרת קרוב לתשע שנים, מאז ימי הבועה העליזים.

דמאטק, אותה מנהל יואב רייזמן (46) מזה עשר שנים, היא אחת החברות הישראליות הראשונות שהונפקו בבורסה המשנית של אנגליה (AIM) עד שעברה להיסחר ב-Main Market (הבורסה הראשית באנגליה), מעבר שהוכיח עצמו כנכון. לפני כארבע שנים מונה ליו"ר החברה יואב שלוש, בעברו נשיא ומנכ"ל סאיטקס, ויחד עם רייזמן, הובילו השניים את דמאטק על הנתיב שהתברר כמוצלח.

כזכור, לפני כחודשיים וחצי דיווחנו כאן לראשונה על מגעים לרכישה שהתנהלו בין דמאטק לרוכשת אחרת - קרן ההשקעות הבריטית LMS קפיטל. לבסוף, המגעים בין שני הצדדים לא הבשילו לכדי עסקה וכאמור, בחר דירקטוריון דמאטק בקרן Francisco. דרך אגב, לא סתם השוותה דמאטק את המחיר לפיו תירכש למחיר המניה בתאריך 6 באוקטובר - זהו אותו תאריך בו פורסמה לראשונה ב"גלובס" הידיעה בדבר המגעים בין החברה לבין קרן LMS.

קרן Francisco Partners היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הגדולות בעולם שמתמקדת בחברות טכנולוגיה. ממקום מושבה בסן פרנסיסקו מנהלת החברה נכסים בשווי של 5 מיליארד דולר, ומשקיעה בחברות מסדר גודל של 30 מיליון דולר עד שני מיליארד דולר. סקויה קפיטל היא אחת מקרנות ההון סיכון הוותיקות בעולם. לפי הודעת דמאטק, גם קרן ההשקעותCavendish Asset Management ורייזמן עצמו יצטרפו לקבוצת המשקיעים. העסקה צפויה להיסגר עד סוף מארס 2009.

"הרוכשת תסייע בתוכנית הצמיחה"

"זו עסקה מסוג Public To Private, כשחברה ציבורית הופכת לפרטית", אומר ל"גלובס" היו"ר, יואב שלוש. "קרן Cavendish מלווה את דמאטק כבר הרבה זמן. מדובר בגורם פרטי בעל טווח השקעה מאוד ארוך, ולכן הקרן רצתה להמשיך ולהיות מושקעת בדמאטק גם אם היא הופכת לפרטית", מוסיף שלוש. לקרן Cavendish יש אחזקה של 14.2%, לרייזמן אחזקה של 3%, ואילו בעלת המניות הגדולה בחברה, קרן הפרייבט אקוויטי הבריטית Inflexion, עם אחזקה של 18.4%.

*קרן Francisco Partners היא לא המשקיע היחיד עימו ניהלתם לאחרונה מגעים. בעבר ניהלתם מגעים גם עם קרן LMS הבריטית. אפשר להגיד שבעצם הנחתם את דמאטק על המדף?

שלוש: "זו שאלה מצוינת, אך התשובה היא לא. בשנה האחרונה דמאטק קיבלה מספר פניות מיותר מגורם אחד שהביעו עניין בחברה, ואפשר להגיד שזה היה באופן כמעט רציף. דירקטוריון דמאטק מעולם לא ביקש למכור את החברה והיוזמה הייתה רק של רוכשים פוטנציאליים. בסופו של דבר, כשקיבלנו הצעה מרוכש בינלאומי גדול, בפרמיה שמצד אחד מאפשרת לבעלי המניות לממש את אחזקותיהם, ומצד שני מעניקה תמיכה פיננסית לחברה ומסייעת לה בתוכניות צמיחתה, הבנו שזו הדרך הטובה ביותר לייצר רווח לכל הנוגעים בדבר. ואגב, מתי בפעם האחרונה מניית דמאטק התקרבה למחיר שלפיו היא נרכשת?"

*קבוצת הרוכשים כוללת בעיקר משקיעים פיננסיים. לא היית מעדיף שדמאטק תימכר לרוכש אסטרטגי, דוגמת חברה מתחרה?

"זה נכון שמדובר במשקיעים פיננסיים, אך הם רוצים לתמוך בדמאטק, ולכן, מהבחינה הזו, יכולתה להמשיך כגורם עצמאי ולפתח את עסקיה הוא טוב יותר. אני הצטרפתי לדמאטק לפני כארבע שנים, ויחד עם ההנהלה בנינו תוכנית צמיחה מואצת, שכללה גם השקעות בשיווק - במטרה לחזק גם את הצד השיווקי של החברה מעבר לטכנולוגי - וגם השקעה במיזוגים ורכישות.

"על הרקע זה, ביצעה דמאטק עסקה גדולה בארה"ב לפני כשנתיים (בפועל מדובר בשלוש שנים, מתכוון לרכישת חברת ProTech האמריקנית תמורת 12.5 מיליון דולר במזומן, ט.צ.). במקביל, שינינו את המודל העסקי ממכירות של ציוד לליסינג, וכך ייצרנו נתיב צמיחה מואץ לחברה, שבא לידי ביטוי בהכפלת ההכנסות, הרווח הנקי וגם תזרים המזומנים".

"לפרמיה היה משקל כבד"

ואכן, דמאטק סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הכנסות של 26.3 מיליון דולר, צמיחה שנתית של 29%, ורווח נקי לפני מס של 3.4 מיליון דולר. את 2007 סיימה החברה עם הכנסות של 44.3 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 65%), ורווח נקי לפני מס של 5.2 מיליון דולר. בקופתה נחים מזומנים בשווי של 12.6 מיליון דולר. "האסטרטגיה שלנו הניבה פירות ואפשרה לדמאטק להמשיך לצמוח באותו הכיוון, ולכן כשקבוצת המשקיעים קיבלה החלטה לאפשר לחברה להמשיך ולעבוד כפרטית באותו האופן, הבנו שיש לנו עם מי לדבר".

*ולמרות זאת, ולאור צמיחת החברה גם תחת תנאי השוק הנוכחיים, אולי היה שווה לחכות מעט, לאפשר לדמאטק לצמוח עוד, ולקבל תג מחיר גבוה יותר, אם וכאשר השווקים יתאוששו.

"זו שאלה מצוינת, וכולנו במועצת המנהלים של דמאטק נדרשנו לשאלה הזו, והרבה פעמים. אנחנו אוהבים את החברה ומסכימים עם האנליזה שאנו לא פועלים כרגע מתוך משבר אלא מתוך הצלחה שכולנו גאים בה.

"ואכן, נוצרה דילמה כפי שתיארת, אך לבסוף קיבלנו החלטה, ולפרמיה היה בה משקל כבד. כשמציעים לך פרמיה של 82% מעל מחיר השוק וזו מאפשרת לבעל המניות להנזיל את אחזקותיו, במיוחד כשהמניה עצמה לא ממש סחירה, אז הדרך הנכונה ביותר שאנו יכולים למלא בה את תפקידנו כשליחים של בעלי המניות היא לאפשר להם לממש.

"עם כל הרצון שלנו להמשיך וללוות את דמאטק בנתיב שכרגע נראה מבטיח, הרי אני לא יכול להבטיח לבעלי המניות שתוך חצי שנה עד שנה הם יקבלו את אותו מחיר דרך הבורסה. לכן החלטנו פה אחד להסכים להצעת הרכישה".

דמאטק מעסיקה 270 עובדים, 120 מתוכם במשרדיה שברחוב הברזל בתל-אביב.