לאן באמת מגיע הכסף שמגייסים שחקני ה-NBA לצדקה?

"סולט לייק טריביון": מקורבים ובני משפחה של השחקנים הם הנהנים העיקריים מאותן פעילויות פילנטרופיות ; רק 44% מ-31 מיליון הדולר שנאספו בין 2005 ל-2007 הגיעו לנזקקים

לא מעט שחקני NBA מתגאים בשנים האחרונות בפעילות הצדקה שהם עושים, במקביל לעבודה השוטפת שלהם כשחקני כדורסל. אלא שמתברר שפעילות הצדקה בחלק גדול מהמקרים לא עד כדי כך תמימה, ונועדה לסדר את בני משפחותיהם של השחקנים עצמם. לפי מחקר של העיתון "סולט לייק טריביון" עולה כי לפחות במקרה של קרנות הצדקה של שחקני ה-NBA, אחוז ניכר מהכספים אינו מתגלגל בסופו של דבר למי שצריך אותם.

העיתון, שבדק 89 קרנות צדקה שאותם הקימו שחקנים מליגת הכדורסל האמריקנית, מצא כי רק 44 סנטים מכל דולר שהכניסו הקרנות הנבדקות בין 2005 ל-2007 הגיעו בסופו של דבר לצדקה. כך שמתוך הכנסה כוללת של 31 מיליון דולר, רק 14 מיליון דולר הגיעו לנזקקים. מדובר בנתון נמוך בהרבה מהמקובל בגופים הפילנטרופים, שמשתדלים להעביר לפחות 65% מההכנסה שלהם לטובת הנזקקים.

על פי ההערכות, למרות שמרבית השחקנים בכל זאת מקימים את קרנות הצדקה מתוך מחווה אמיתית של רצון טוב, הרי שלעתים הסיבות העיקריות בקרב לא מעט שחקנים הן דווקא הבונוס העקיף שיוצא מפעילויות אלו - הקלות מס מהם נהנים השחקנים, שיפור יחסי הציבור לצורך פרסום והשגת חוזי חסות, ומינוי של בני משפחה ומקורבים לניהול הקרנות ועל ידי כך העברת חלק מהכספים שנתרמים לטובת אותם אנשים.

סיבה נוספת לאחוז הנמוך של הכסף שמגיע בסופו של דבר לנזקקים היא אירועי ההתרמה הנוצצים והיקרים יתר על המידה, שממומנים על ידי אותן קרנות.

אגב, לאחרונה הודיע לברון ג'יימס, כוכב קליבלנד קבאלירס, כי הוא מצמצם את כוח האדם בקרן הצדקה שלו, המורכב ממקורביו ואנשי משפחתו, בשל העלויות העצומות אותן הוא נאלץ לשלם להם.

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט