קרנות ההשקעה המשותפות לממשלה ולמוסדיים יוצאות לדרך: משרד האוצר יקיים כנס משקיעים ביום ה'

במסגרת קרנות המנוף, תשקיע הממשלה 5 מיליארד שקל במטרה למחזר חובות בשוק האשראי החוץ-בנקאי, בשני שלבים ; המוסדיים שיזכו במכרז ישלשו את הסכום ל-15 מיליארד שקל

כחודש לאחר שהכריז על תוכנית ההתערבות בשוק ההון, משרד האוצר יקיים ביום חמישי הקרוב כנס משקיעים בנושא קרנות מנוף, במטרה לקדם את מהלך יצירת קרנות ההשקעה המשותפות למדינה ולגופים המוסדיים, להן תעמיד המדינה 5 מיליארד שקל במטרה לטפל בשוק האשראי החוץ בנקאי ומחזורו.

בכנס, שיתקיים במגדלי עזריאלי בצהרי יום חמישי, יציגו החשב הכללי - שוקי אורן, הממונה על התקציבים באוצר - רמי בלינקוב, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון - ידין ענתבי, את עקרונות קרנות ההשקעה המשותפות למגזר הפרטי ולמדינה ואת תנאי הסף הנדרשים ממנהלי הקרנות. הקרנות יוקמו בעקבות מכרז שיפרסם החשכ"ל כחודש ושבוע לאחר שהאוצר הודיע על כוונתו להתערב בשוק ההון על רקע לחץ פוליטי וציבורי שהוביל אותו להכרזה על התוכנית. האוצר ייעד אתר מיוחד בנוגע לקרן - http://mof.gov.il/manof.asp.

קרנות ההשקעה הללו אמורות לעסוק במחזור חוב ובניהולו, וישקיעו בחברות ישראליות אשר עיקר פעילותן בישראל והמעסיקות את מרבית עובדיהן בישראל, באמצעות גוף מנהל מתמחה שאינו נמנה על הגופים המוסדיים. התערבות זו נדרשת, לדברי האוצר, מכיוון ש"חוסר היוזמה של המשקיעים המוסדיים והחשש ממצב המשק מהווה כיום חסם בפני הקצאת משאבים אלו (אשראי חוץ בנקאי, ר"ש)".

באוצר מקווים כי בעקבות העמדת סכום של כ-5 מיליארד שקל בהרשאה להתחייב (בשני שלבים: 3 מיליארד שקל בשלב הראשון ו-2 מיליארד שקל בשלב השני לאחר כמה חודשים) לקרנות ימונף הסכום הכולל של הקרנות, לאחר שהגופים המוסדיים שיזכו במכרז בנושא יצטרפו, לסה"כ של כ-15 מיליארד שקל. באוצר מציינים כי מאז פורסמה תוכנית האוצר ישנה היענות רבה מצד המוסדיים. כמו כן, באוצר מצפים שכבר בימים הקרובים יצא השלב הקדם מכרזי על הגופים שינהלו את הקרנות, כאשר הכוונה לצאת עם הקרנות הראשונות - כבר במהלך חודש ינואר.

באוצר מסרו, כי " על מנת לעודד את שוק האשראי, המדינה תיקח על עצמה את מירב הסיכון להפסדי הקרנות (במידה ויהיו), ותתחלק בתשואה במידה ותהיה עם הגופים המוסדיים".