הממשלה החליטה על מתן תמיכה של 258 מיליון שקל לחקלאים לצד צמצום מכסות המים השפירים

לחקלאים יוקצו 354 מיליון מטר קוב מים שפירים, ובמקביל, לצורך התמודדות עם משבר המים, הם יקבלו תמיכה ממשלתית בגובה 2.7 שקלים לכל קוב שייחסך מרצונם

שר האוצר, רוני בר-און, שר החקלאות, שלום שמחון ושר התשתיות הלאומית, בנימין (פואד)בן אליעזר, החליטו היום (ג') על מתן תמיכה לחקלאים בשנת 2009 בגובה 258 מיליון שקל.

החלטת השרים הינה חלק ממדיניות הממשלה לחסכון במים בשל המשבר במשק המים, והיא ניתנה בהמשך להחלטת מועצת המים על צמצום מכסות המים הניתנות לחקלאים בשנת 2009 בכ-100 מיליון מטר קוב. השרים החליטו כי יש לסייע לחקלאים בעקבות הערכות משרד החקלאות כי צפויה פגיעה בפעילות החקלאית בגין המחסור במים שעלולה להביא לעקירת עשרות אלפי דונם מטעים.

עם ההחרפה הצפויה במשבר משק המים בשנה הקרבה, יוקצו 354 מיליון מטר קוב מים שפירים לחקלאים, ובמקביל, על-פי החלטת השרים, יקבלו החקלאים לצורך התמודדות עם משבר המים, תמיכה ממשלתית בגובה 2.7 שקלים לכל קוב שייחסך מרצונם של החקלאים ו- 2.5 שקלים לכל קוב נוסף שייחסך, במסגרת צמצום המכסות עליהן הוחלט.

סך התקציב שהוקצה לתמיכות בחקלאים יעמוד, כאמור, על כ-258 מיליון שקל. החישוב יעשה על בסיס השימוש בפועל שעשה כל חקלאי בשנה שעברה. הכסף יועבר לחקלאים בהתאם למנגנון שהיה נהוג בשנת 2001 על-ידי רשות המיסים.

השרים אמרו כי התמיכה בחקלאים מהווה נדבך חשוב בהבטחת יישום צמצום מכסות המים לחקלאים, כחלק מההתמודדות עם המשבר במשק המים. הם החליטו להעניק תמריץ לחקלאים על מנת שיוותרו על מכסתם המים מרצון בסכום גבוה מעט מהסכום שיינתן לאלו שיחסכו במסגרת צמצום החובה.

להערכת השרים, במסגרת החיסכון מרצון, ניתן יהיה לעמוד בכ-40% מגובה הצמצום הנדרש, כאשר יתרת הכמות הנדרשת תושג במסגרת הצמצום האדמיניסטרטיבי עליו החליטה מועצת המים.