הסתיימה שנת 2008 בבורסה: המעו"ף עלה ב-2.1% ובשנה כולה נפל ב-46.2%; וריפון שיוצאת מהמעו"ף צנחה ב-11.9%

גלובס tv לאחר שירד השנה ב-55.9% - מדד הבנקים עלה היום ב-2.5% ; דלק רכב שיוצאת מהמעוף אך נכנסת לת"א 75 עלתה ב-4.9% ; מניית הראל שנכנסת למעו"ף טיפסה ב-6.5% ; בזן בלטה בעלייה של 7.9% ; ממחר - המסחר יסתיים ב-16:30

יום מסחר אופטימי סיכם את אחת השנים הקשות שידעו המשקיעים בהיסטוריה של שוק המניות המקומי, מלבד מדד התל-טק רשמו כל המדדים עליות שערים. מדד הבנקים הוביל כשעלה ב-2.5% וזאת לאחר שבמהלך השנה האחרונה נפל המדד ב-55.9%. מדד המעו"ף עלה היום ב-2.1% ובשנה האחרונה צנח ערכו ב-46.2%. מניית בזן הובילה בו את העליות, עם התחזקות של 7.6%. מנגד משכה את המדד מטה מניית וריפון שעוזבת את המדד עם ירידה של 11.9% מערכה.

לאחר 5 שנים רצופות של עליות בבורסה, המשקיעים איבדו בשנה החולפת 360 מיליארד שקל בשוק המניות והשווי המצרפי של החברות הציבוריות עומד כיום על 390 מיליארד שקל. כל מניות מדד ת"א 100 סיימו את שנת 2008 בירידות. מחזור המסחר הכולל הסתכם היום ב-1.6 מיליארד שקל, כאשר בשלב הנעילה בוצעו עסקאות בהיקף של 700 מיליון שקל.

גם בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו עליות שערים. מדדי התל-בונד עלו בשיעור 0.6%-3.7% בהובלת מדד התל-בונד 40. נציין כי תעודת הסל תכלית תל-בונד 60 RE ריכזה עד שלב הטרום נעילה את מחזור המסחר הגדול בבורסה על רקע עדכון המדדים שיבוצע היום בסיום המסחר.

המסחר היום הסתיים בעליות: המעו"ף עלה ב-2.1% ונסגר בשער של 654.85 נק', ת"א-100 סיים בעלייה של 1.8% ונקבע בשער של 564.09 נק', מדד התל-טק איבד בסיום ב-1.9% וננעל בשער 127.36 נק', מדד הבנקים בלט בעלייה של 2.5% ונקבע ב-619.08 נק'

בסיכום שנתי: מדד המעו"ף ירד ב-46.2%, מדד ת"א-100 איבד 51.1%, מדד התל-טק צנח ב-60.3%, מדד הנדל"ן נפל 79.7% ומדד הבנקים נחלש ב-55.9%.


השינויים בהרכב מדד המעו"ף

היום הינו היום האחרון למסחר לפני עדכון המדדים, אשר צפוי להיות הפעם דרמטי מאחר ומניות רבות נכנסות או יוצאות למדדים השונים כפי שפירסמה הבורסה לפני כשבוע. במדד המעו"ף נכנסות מניותיהן של הראל השקעות , מגדל ביטוח ושופרסל , ויוצאות ממנו מניותיהן של קבוצת דלק , דלק רכב ווריפון .

השנה החולפת יצרה לא מעט זעזועים בהרכב מדד המעו"ף. השינוי הדרמטי ביותר התרחש במגזר חברות האחזקה. לפני כשנה חברות אלה, ובראשן אי.די.בי, קבוצת דלק והחברה לישראל, היוו 24.4% ממדד המעו"ף. בעקבות התכווצות מניותיהן ביותר מ-60%, משקלן במדד המעו"ף עומד היום על 5.6% בלבד.

מנגד, מניות מגזר המזון, הנחשב ל"משעמם" בתקופת הגאות, הפגינו חסינות ודפנסיביות במשבר האחרון. מניות אלו ירדו בשיעורים נמוכים יחסית, ומשקלן במדד גדל פי 2 בקירוב, והן מהוות כיום 3.3% ממנו לעומת 1.9% בסוף שנת 2007.

תופעה בולטת נוספת שנמצאה היא דעיכת המניות שכיכבו בשנים האחרונות, קריסתן בעשרות אחוזים, ומשקלן במדד שפחת דרמטית. כך לדוגמה, בעוד שבתחילת השנה מניית החברה לישראל היוותה 9.5% ממדד המעו"ף (המשקל הגבוה ביותר של מניה בודדת במדד), הרי שכיום משקלה עומד על 2.3% בלבד. הנפילה במשקל נבעה מירידה של כ-80% בשווי המניה במהלך שנת 2008.

מקרה דומה ואף קיצוני יותר אירע במניית חברת אפריקה ישראל. עד אמצע שנת 2007, אפריקה ישראל הייתה הכוכבת של הבורסה. מנייתה זינקה בעשרות אחוזים מידי שנה ובשיאה היה משקלה במדד המעו"ף 8.9%. אולם מיד לאחר הנפקת החברה הבת, אפ"י פיתוח, בבורסה בלונדון, התהפכה המגמה. המניה איבדה עשרות אחוזים תוך זמן קצר וסחפה אחריה את מדד המעו"ף, בשל משקלה הגבוה בו. שנה וחצי אחרי שווי המניה התכווץ ביותר מ-90%, וכיום משקלה במדד המעו"ף עומד על 0.5% בלבד.

מבצע "עופרת יצוקה" נכנס ליומו החמישי: צה"ל תקף הלילה את לשכתו של הנייה

עוד יום סוער של לחימה ברחבי הדרום. שתי רקטות גראד התפוצצו באשקלון, אדם נפצע קל ומספר אנשים נוספים הוגדרו כנפגעי חרדה. מתקפת הגראדים על באר שבע נמשכת, ורקטות קסאם נוספות משוגרות לעבר איזור שער הנגב. רקטות נחתו גם באופקים, ליד קרית גת וקרית מלאכי ובמועצה האיזורית חוף אשקלון. לא דווח על נפגעים.

חיל האוויר תקף הלילה (ד') מספר יעדים ברצועת עזה, בינהם לשכתו של ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הנייה, בקריית הממשלה בעזה, כפי שנמסר מדובר צה"ל. "צה"ל ימשיך ויתקוף כל תשתית ומבנה המשמשים את ארגון הטרור חמאס, ויפעל כנגד ארגוני הטרור וכנגד כל מי שנותן חסות לטרור".

פורום השלישיה החליט הלילה לדחות לפי שעה את הצעת צרפת להפסקת אש הומניטרית או להפוגה של יומיים. ראש הממשלה אולמרט אמר "אין משבר הומניטרי בעזה", אך נודע כי גם שרת החוץ לבני מתנגדת למהלך בשלב הזה ותומכת בהמשך המבצע. שר הביטחון אהוד ברק הציע לשקול את ההצעה הצרפתית כפי שהבטיח לשר החוץ הצרפתי ברנרד קושנר.

פרופ' ליאו ליידרמן: הצמיחה ב-2009 עלולה להיות נמוכה יותר מ-1%

"מוקדם עדיין להעריך את השלכותיו של מבצע "עופרת יצוקה" על המשק הישראלי, אך ברור שלגורמי הסיכון הגלובליים נוספה עתה אי-ודאות רבה בתחום הביטחוני", אמר פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים. "תחזית הצמיחה לשנת 2009 הופחתה לכ-1% בלבד, כלומר ירידה של כ-0.7% בתוצר לנפש. אנו מעריכים שקיימים גורמי סיכון רבים שעלולים להביא לכך שהצמיחה תהיה נמוכה אף יותר. גם בשנת 2010 ניתן לצפות לצמיחה איטית של כ-2%", הוסיף ליידרמן.

בגאון בית השקעות, גם מעריכים כי "המצב הביטחוני בארץ מעיק על הבורסה. אי הוודאות סביב המבצע בעזה מתחיל לעלות: רקטות משוגרות לעבר באר שבע ויבנה, מפעלים בדרום מושבתים וישנו חשש מכניסה קרקעית נרחבת שעלולה לסבך את המבצע ולהאריכו". כפי שאמור צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים. גילי כהן, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אקסלנס נשואה,העריף כי "נסיים את 2009 בתשואה מנייתית חיובית, למרות שהירידות עדיין לא הסתיימו". כרגע מניחים באקסלנס נשואה שהכלכלה הריאלית תתחיל להתאושש ברבעון ראשון - שני של 2010.

צמיחת המשק הישראלי ב-2008 תסתכם ב-4.1%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום כי בשנת 2008 גדל התוצר המקומי הגולמי של מדינת ישראל ב-4.1%, זאת לעומת עלייה של 5% בממוצע בשלוש השנים הקודמות. במחצית השנייה של 2008 צמח התמ"ג ב-1.8%. האוכלוסייה בישראל גדלה בשנת 2008 ב-1.8%, כך שהתוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ב-2.2% ב-2008 לאחר עלייה של 3.5% בשנת 2007.

עוד מדווחת הלמ"ס כי ייצוא הסחורות והשירותים עלה ב-2008 ב-3.6%. לאחר עלייה של 8.5% ב-2007. ההאטה החריפה בייצוא מוסברת בעיקר מצמצום חד ביצוא יהלומים. ההוצאה לצריכה פרטית עלתה בכ-4% לאחר עלייה של כ-7% ב-2007. עלייה זו פירושה עלייה של 2% בהוצאה לצריכה פרטית לנפש, המשקפת גידול של 7% לנפש בצריכת מוצרי בני קיימא ושל 1.5% לנפש בצריכה השוטפת.

מבט על המעו"ף

מסיכום שערכה מבט תעודות סל עולה, כי למרות שבסיכום השנתי מדד המעו"ף התרסק, הרי שבאופן מפתיע היו השנה יותר ימים של עליות מאשר כאלו של ירידות. מהנתונים עולה כי מתוך 241 ימי מסחר, 135 ימים (56%) הסתיימו בעליות לעומת 106 ימים שהסתיימו בירידות. יחד עם זאת, במרבית המקרים הירידות בימים השליליים היו חדות יותר מהעליות בחיוביים, ולכן בסיכום השנתי הירידות הן שקבעו את הטון. עוד עולה מהנתונים כי בסיכום של שלושה חודשים בלבד (פברואר, אפריל ומאי) נרשמה עלייה במדדים, ואילו יתר החודשים הסתכמו בירידות.

בהתייחסם למניות המרכיבות את המדד המוביל בישראל מציינים הכלכלנים כי חמש מניות: פועלים,לאומי,החברה לישראל, מכתשים אגן ואפריקה ישראל - רשמו השנה ירידות שערים חדות וגרעו כ-285 נקודות ממדד המעו"ף (כ-48% מהירידה הכוללת של המדד). בנק הפועלים היא המניה עם התרומה השלילית הגבוהה ביותר. מניית הבנק, שנפלה בכ-60% השנה, אחראית לירידה של 12.2% מהירידה הכוללת של המדד השנה. לא במפתיע הוביל ענף הבנקים את הירידות השנה במדד.

רשות המסים בוחנת הטלת מס על חברות המבצעות רכישה עצמית של אג"ח

רשות המסים בוחנת האם להטיל מס על חברות המבצעות רכישה עצמית של האג"ח שלהן, או לפטור אותן ממס. כך נודע ל"גלובס". בעת שחברה רוכשת את האג"ח שלה, נוצר פער בין מחיר הרכישה, לבין המחיר בו הנפיקה את האג"ח - הגבוה בהרבה, על רקע הירידות בשוק. על רקע זה עולה שאלה, אם יש מקום למסות את הפער הזה, שלכאורה ניתן לראות בו הכנסה או רווח הון.

האוצר מפרט מתווה ההשקעה בקרנות המשותפות לממשלה ולמוסדיים:

משרד האוצר מפרט את מתווה ההשקעה בקרנות המנוף, במסגרת היערכותו לכנס המשקיעים בנושא אשר יתקיים מחר (ה'). כל קרן תורשה להשקיע עד 10% באותו תאגיד, או עד 15% בקבוצת תאגידים. כזכור, המדינה תעמיד לטובת הקרנות 5 מיליארד שקל, מתוך כוונה לשלש את הסכום באמצעות ההשקעה המשותפת של המוסדיים. הממשלה תשקיע בכל קרן מחזור חוב המשותפת לה ולמוסדיים 400-600 מיליון שקל. תקופת ההשקעה של הקרן תוגבל ל-3 שנים, אך תקופת הפעילות של הקרן עצמה תעמוד על 7 שנים - עם אפשרות ל-3 הארכות בנות שנה, כל אחת. הקרנות ישאו רצפת תשואה ריאלית שנתית של 4% - והממשלה תחלק מחצית מהרווח מעליה.

מניות בכותרות

טבע , כהרגלה, ריכזה עניין, לאחר שאתמול נסחרה בניגוד למגמה והציגה ירידות שערים. אתמול נודע כי טבע עתידה להשקיע מיליוני דולרים בחברת Dynamix Pharmaceuticals, חברה לפיתוח תרופות שנוסדה על-ידי ד"ר אורן בקר, ממייסדי פרדיקס.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע הורדת תפוקת האשלג הצפויה של ענקית הדשנים הקנדית, ובעלת עניין בכי"ל, פוטאש - שאתמול הציגה בפני עובדיה את תוכנית ההתייעלות.

מניית וריפון בלטה לשלילה לאחר שאמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט הודיעה כי ביקשה מרשות ני"ע האמריקנית לדחות את מועד הגשת דוחותיה השנתיים עד ל-14 בינואר וזאת על מנת שיהיה בידה זמן לנתח את חבויותיה הקשורים בענייני מוניטין.

חברת פאלאס תעשיות ביצעה היום 4 עסקאות נפרדות שבהן מכרה למשקיעים, בעסקאות מחוץ לבורסה, 199,437 מניות רגילות של החברה בתמורה לכ-3.9 מיליון שקל במחיר של 19.58 שקל למניה. המניות שנמכרו הינן מניות רדומות שהוחזקו על ידי החברה. בעקבות עסקה זו ירדה החזקת החברה במניות מכ-300 אלף לכ-100 אלף מניות רדומות ואילו החזקת הציבור גדלה במספר זהה למניות שנרכשו על ידי המשקיעים.

טאו תשואות מכרה אתמול כ-1.46 מיליון מניות של חברת הנדל"ן אולימפיה . תמורת 3.7 מיליון שקל, מה שגוזר הפסד הון אותו תרשום טאו בדו"חות הרבעון המסתיים היום בסך של כ-12 מיליון שקל. לאחר המכירה תחזיק טאו 0.1% ממניותיה בלבד. בכך, תחדל טאו מלהיות בעלת עניין באולימפיה.

ל"גלובס" נודע אתמול כי רשת שופרסל החליטה להוריד מהמדפים מספר מותגים מובילים של ספקים בשוק. הסיבה: הוזלת המחירים של המותגים של אותם ספקים ברשת רבוע כחול . המותגים שהורדו מהמדפים הם נס קפה רד מאג של אסם , תה קר אייסטי של ויסוצקי, פריגת בקרטוניות ושישיות מים מינרלים של 1.5 ליטר של נביעות . והיום נודע ל"גלובס" כי הרשות להגבלים עסקיים פתחה בחקירה נגד שופרסל על רקע הורדת המותגים מהמדפים.

חברת תפוז אנשים הודיעה כי דירקטוריון החברה החליט להסמיך את נציגי החברה להשתתף באסיפה הכללית של החברה הבת BlogTV שבבעלותה המלאה ולהצביע בעד החלטה בדבר פירוקה מרצון של החברה הבת.

מניות הבנקים עוררו עניין לאחר שנצבעו כולן בירוק במסחר אתמול, כאשר מעל כולן בלטה מניית מזרחי טפחות . גם מניות לאומי , פועלים ודיסקונט נהנו מהמגמה החיובית בשוק. גם במסחר היום המניות רושמות עלייה בערכן.

אפריקה ישראל הובילה אתמול את מדד המעו"ף לעליות חדות, עם זינוק של 8.3% בשערה. נזכיר כי החברה, וכן חברת שיכון ובינוי הביעו את התעניינותן בפרוייקט עיר הבה"דים שכנס לגביו נקבע לשבוע הבא.

קבוצת גאון אחזקות אישרה אתמול מעט לפני סיום המסחר בת"א, כי המגעים למיזוג גאון שוקי הון, מיטב ופריזמה נמשכים, וכי הם הבשילו לכדי מו"מ בין הצדדים. המו"מ צפוי להימשך שבועות ספורים.

אג"ח בכותרות

נכסים ובנין המשיכה להיסחר לאחר שהודיעה על כוונתה לאשר מסגרת לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף 100 מיליון שקל - השלישית במספר.

אזורים הודיעה על רכישה עצמית של אג"ח מסדרה 7 בהיקף של עד 70 מיליון שקל האג"ח מזנק ב-16.5% ונסחר בתשואה של 50% הרכישה העצמית מהווה כ-10% מסן ההון הנפרע של אגרון החוב מסדרה זו החברה תממן את הרכישה ממקורות עצמיים

חברת הדירוג S&P מעלות הודיעה אתמול כי היא מכניסה את דירוג אגרות החוב של חברת החשמל לרשימת מעקב עם השלכות שליליות ( CreditWatch Negative). דירוג החברה נותר "+AA". ההכנסה לרשימת המעקב הינה לנוכח הסיכון הכרוך במיחזור חוב בשנת 2009 על רקע נזילותה הנמוכה.

אג"ח קונצרניות - התשואות לפדיון הגבוהות ביותר
תשואה שנתית נטו לפדיון סדרה חברה
743.32% א' - רצף מוסדיים BCRI
702.29% ג' גלובל פיננסים
686.95% א' - להמרה גלובליקום
500.37% ב' דיירקט קפיטל
419.97% א' - להמרה דיגל
379.39% א' בוימלגרין
346.74% א' סיביל
320.11% א' דויסבורג
309.83% ג' מעריב
290.31% ב' גלובליקום
285.81% ב' - להמרה אלרן השקעות

לא נעים לזכור, אבל כמעט כולם הפסידו כסף ב-2008. איזה אפיק השקעה גרם לכם להפסד הגדול ביותר? אתם מוזמנים להשתתף בסקר שבטור השמאלי של הידיעה.

[לאתר המעו"ף]