מאחורי מסך הצהרות התמיכה: ממשל בוש מאיץ בישראל לקבוע לו"ז לסיום העימות בעזה

לוס אנג'לס טיימס: ארה"ב קיימה שיחות אינטנסיביות עם אירופים וערבים על אפשרות של הפסקת אש ליומיים או שלושה ; בוושינגטון זוכרים את מלחמת לבנון השניה ומודאגים מהאפשרות שהפעולה תביא אפילו לחיזוק מעמדו של החמאס, כפי שהביאה פעולת צה"ל בלבנון ב-2006

במקביל להצהרות התמיכה הפומביות של דוברי הבית הלבן בישראל, מאיץ ממשל בוש בירושלים לקבוע לוח זמנים ואסטרטגיה לסיום העימות עם חמאס בעזה. כך מסר אתמול (ג') לוס אנג'לס טיימס. העיתון מצטט דיפלומטים זרים ומומחים למזה"ת שקרובים למגעים בין שתי המדינות.

גורמי ממשל בוושינגטון חוששים שהפעולה הישראלית ברצועת עזה תתארך בלי שצה"ל יצליח להשמיד את חמאס. הם מודאגים מהאפשרות שהפעולה תביא אפילו לחיזוק מעמדו של החמאס, כפי שפעולת צה"ל בלבנון ב-2006 הביאה לחיזוק חיזבאללה.

פקידי ממשל אמריקניים ניהלו אתמול שיחות אינטנסיביות עם מדינות מפתח במזה"ת ובעולם הערבי לגבי האפשרות של הכרזה על הפסקת אש בזירת עזה ליומיים, שלושה, לדברי דיפלומטים. הם מציינים, כי יש חילוקי דעות בין הבית הלבן לבין הסטייט דיפרטמנט כיצד להגיב על ההתפתחויות בעזה.

הנשיא ג'ורג' בוש מוסיף לתמוך בעקביות בזכותה של ישראל לנקוט כל צעד נחוץ כדי להגן על עצמה, והממשל אינו לוחץ על ישראל להפסיק את הלחימה. ובעוד שמשרד החוץ האמריקני צריך להתמודד עם לחצים בינלאומים הולכים וגוברים ליזום הפסקת אש, מוסיפים פקידי ממשל להסתפק בקריאה להפסקת אש "בת קיימא", שמשמעותה: ישראל צריכה לנצור את האש רק לאחר שחמאס ינקוט צעדים מספיקים לשכנע את ישראל שבכוונתו להפסיק את התקפות הרקטות על ישוביה. איש בממשל אינו קורא להפסקת אש מיידית.

אבל מקבלי ההחלטות בוושינגטון זוכרים היטב את לקחי פעולת צה"ל בלבנון ב-2006. ממשל בוש העניק תמיכה נרחבת לפעולה הישראלית, שלדברי פקידים ישראליים אז נועדה לכתוש את חיזבאללה. אבל, בסופו של דבר, המלחמה חיזקה את אויבי ארה"ב באזור והחלישה את ידידיה, לדברי לוס אנג'לס טיימס.

"ארה"ב העמידה אז את עצמה במצב שבו נחשפה פגיעותה", אמר דן סנור,לשעבר דובר שלטונות הכיבוש בעיראק, הקשור עתה למועצה ליחסי חוץ. "עכשיו, בדיוק כמו ישראל, חושב ממשל בוש על לקחי המלחמה בלבנון".

סטיוון רוזן, לשעבר מבכירי אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אמר כי ארה"ב מודאגת במיוחד מהאפשרות שישראל לא תוכל להשמיד את חמאס, הערכה שחולקים גם ישראלים רבים. לדבריו, ארה"ב וממשלות ערביות מתונות היו מגלות הרבה יותר סבלנות לו סברו שיש סיכוי ריאלי לעקירת חמאס מהשלטון בעזה. רוזן טוען, כי האמריקנים, כמו הישראלים, תמהים האם חמאס יצא מהמלחמה מחוזק מבחינה פוליטית, למרות השמדת רוב הארסנל שלו. (אגב, רוזן מואשם במסירת מידע מסווג לישראל ומשפטו צפוי להיפתח בקרוב).

פקידי ממשל אף מזהירים את ישראל שתקפיד להימנע מפגיעה במטרה שתפיק מספר גבוה מאוד של קרבנות אזרחיים, התפתחות שתשלהב עוד יותר את הביקורת הבינלאומית נגדה, אומר הטיימס. ביולי 2006, פגעו מטוסי חיל האוויר בבניין בכפר קאנה והרגו עשרות אזרחים.

"ההתקפה בכפר קאנה היתה נקודת מפנה במלחמה בלבנון", אמר סנור. "עכשיו דורש ממשל בוש מישראל לנהל את המבצע בעזה ללא שגיאות וליקויים".

סנור טוען שדרישת האמריקנים לקבל מישראל הבהרות לגבי אסטרטגיית סיום הלחימה עלולה להעלות אותם על מסלול של עימות עם שר הביטחון, אהוד ברק, שרוצה לשמור על האופציות של ישראל ולהשאיר את אויב באפילה.

פקידים בבית הלבן ובסטייט דיפרמנט נמנעו מלהגיב על תוכן המסרים של וושינגטון לירושלים. (סוף)