הטייקונים יפסידו נתח באימפריה שלהם ואולי גם כבוד, הבנקים יעוררו זעם גדול, מחירי הנדל"ן יירדו, האמיצים והפקידים ירוויחו: המרוויחים והמפסידים של 2009

שנת 2009 נפתחת כשהבנקים והטייקונים תקועים בלי נזילות, וכדור השלג הפיננסי עדיין לא במלוא עוצמתו ; תחילתה של השנה הקשה בתולדות ענף היהלומים תהיה גם שנה של בושות גדולות ; ולפחות 50% מהסטארט-אפים ייעלמו בלי עקבות ; תחזית - משה ליכטמן

את חומרת המצב בעולם אפשר להמחיש כך: בנקים הפסיקו לקבל ערבויות האחד מהשני ומוכנים לקבל ערבויות רק בדירוג הבנקאי הגבוה ביותר A, ויש רק 40 או 50 בנקים כאלה בעולם.

מספרים שבנק לאומי סירב באחרונה לקבל ערבות של בנק הפועלים ציריך ושבבנק הבינלאומי לא רצו לקבל פיקדון של דולרים אוסטרליים מחשש ליציבות הבנקים באוסטרליה. זה לא ישתנה בהרבה ב-2009.

שאלה מעניינת ב-2009 היא, האם האמת תקדים בשבועות הקרובים את הדו"חות בצורת כדור שלג חמור ממה שיגורנו, או שדו"חות 2008, שיפורסמו בסוף מארס 2009, יגרמו להאצה מהירה של אותו כדור שלג. זו שנה שיהיה בה רוב מכריע של מפסידים ומעט מאוד מרוויחים.

המעמד החדש, הנגישים והפקידים

המעיזים: תהליך התכווצות האימפריות כבר מתרחש, ויש אומרים שכל החברות במשק נמצאות על המדף. בגל הגלובלי הקודם היה זה יצחק תשובה, שקנה מבנקים בארה"ב נכסי נדל"ן ב-30 או 40 סנט לדולר. בעקבות התעוזה התקשורת התייחסה אליו כאל טייקון בקנה מידה עולמי - והיום הוא בצד השני, כשיש מי שמחכה לקנות ממנו נכסים ב-30 או 40 סנט לדולר. המעזים של 2009 ייצאו ממנה מורווחים.

הנגישים והפקידים: זו שנה שבה תהיה חשיבות מיוחדת במינה לנגישות - לשרים, לרגולטורים, לפקידות הבכירה ולח"כים בוועדות הכלכליות. ידיהם של רמי כספי, יורם טורבוביץ' ואלי זוהר יהיו מלאות עבודה. במהומה שתיווצר ובערפל ההחלטות וההסדרים, משקלם של השרים, פקידי האוצר והתמ"ת וחברי כנסת בוועדת הכספים, יגיע לממדים שלא הכרנו בעבר. לפקידים תהיה ב-2009 יכולת לסדר יפה את עתידם. זוהי קבוצה שתרוויח, כרגיל.

המעמד החדש: תוכנית הסיוע לגופים המוסדיים עמוסי האג"ח הקונצרניות, שעליה הכריז שר האוצר רוני בר-און כמי שכפאו שד, תיצור מעמד חדש, בלתי מוכר לחלוטין עד היום, של "קציני אשראי" ו"מנהלי קרנות משותפות". לא ברור כרגע מהו המאגר האנושי ממנו יבואו אנשי המעמד החדש, וסביר להניח שיצליחו להתגנב אליו לא מעט מהאנשים שניהלו עד היום כסף של אחרים בלי הצלחה גדולה. בכל מקרה, מי שמעצב את ההסדרים צפוי להרוויח מהם, לא רק כסף אלא גם קשרים (ע"ע נגישים ופקידים).

המפרקים והכונסים: עורכי-הדין ורואי-החשבון המתמחים בפירוק חברות, כינוסים והקפאת הליכים, ירחיבו במהירות את משרדיהם. אולמה של השופטת ורדה אלשיך ייראה כמו תחנת רכבת. מרוויחים נוספים בתחום הזה, לא עלינו, יהיו אנשי השוק האפור והגובים מטעמם.

ההסתדרות: אמנם לא צפוי שינוי פוליטי משמעותי בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, אולי משום שהמשבר מתרחש סמוך מדי לבחירות וגלי העומק לא פעלו עדיין, אבל אין ספק שההסתדרות בראשות עופר עיני תתחזק, ולא חשוב אם זה בזכות עובדי חברת חשמל ובנק לאומי. בזכות עיני אולי אפילו שרגא ברוש יתחזק.

טווח המחיר וטווח הקסאם

הטייקונים: מפסידים בטוחים - חלק מהם לא יעמדו במבחני האמת של יכולת פירעון האג"חים וההלוואות. אין ספק שב-2009, בה שוק המניות והאג"ח לא יהיה קיים למעשה, וגם הבנקים לא יוכלו להמשיך ולממן אותם (ע"ע בנקים) - הטייקונים יפסידו נתחים לא מעטים של האימפריות אותן הקימו. חלקם, תלוי באופן בו ינהגו עם נושיהם, יפסידו גם כבוד.

בנקים: אם מניית בנק הפועלים נפלה מ-24 שקל לפני שלוש שנים ל-7.5 שקל, ואם אחרי המחיקה האדירה בהון העצמי אפילו פרשנים חביבים אומרים ששרי אריסון ספגה מכה, השנה של הבנקים נפתחת בשפל חסר תקדים. תוסיפו לכך את הדרישה לשיפור הלימות ההון, את בעיית הנזילות החריפה ואת הקושי להמשיך לממן את הטייקונים (ע"ע טייקונים). הם אולי יצליחו להסוות בדו"חות הקרובים את גודל המכה ולא יפרישו את מה שבאמת צריך, אבל ההתעקשות שלהם לא לתרגם את הורדת הריבית של סטנלי פישר לטובת שוק צמא לאשראי, והמרווחים שיתעקשו לקחת ממשקי הבית - יעוררו עליהם זעם גדול. הבנקים, כמו שאומרים, מפסידים בליינד. תסריט של התמוטטות והלאמת בנק בישראל ב-2009 איננו מופרך.

נדל"ן ותשתיות: ראשי ענף הנדל"ן יכולים לזעוק מבוקר עד ערב דברים נכונים על כך שההיצע יורד ושהביקוש קשיח ואפילו גובר, שאין מלאי, שאין שיווק קרקעות ושכל האינדיקטורים מורים דווקא על התייקרות הדירות - אבל המציאות תטפח על פניהם ומחירי הדירות יירדו. כשמדברים על טווח מחירים בנדל"ן, אין ברירה אלא להתייחס גם לטווח אחר - של קסאמים וגראדים. ייתכן שבבועת תל-אביב, המצויה בבועת גוש דן, המחירים יירדו פחות, כל עוד היא איננה בטווח. הקבלנים יפסידו.

מדברים הרבה על תשתיות כאמצעי ליציאה ממיתון, אבל בתנאי האשראי הנוכחיים אין לזה סיכוי. מי חולם היום לקנות אג"חים למימון פרויקטים? תקציבי הפיתוח הממשלתיים לתשתיות, עליהם מכריזים ברוב גאווה, יקוצצו לצורך מימון ביטחוני או לסיוע לעשרות אלפי מובטלים חדשים. הציבור יפסיד.

היי-טק: אחרי התאוששות ממשבר 2000 ואחרי שהענף חזר להתנהל ביתר שפיות, באה המכה הנוכחית. מלבד מקום של כבוד ברשימת המפוטרים בחברות ההיי-טק הבוגרות, לפחות 50% מהסטארט-אפים ייעלמו בלי עקבות, כולל הרבה רעיונות נהדרים. חבל.

יהלומים: הדבר הראשון שמפסיקים לקנות בתקופת מיתון הוא יהלומים. בבורסה ליהלומים, עם תרבות הפתקים וה"מזל וברכה", צפויים סקנדלים קשים והתחמקות מחובות, כך שתחילתה של השנה הקשה בתולדות הענף תהיה גם שנה של בושות גדולות.