העתירות נגד העיריות והמיתון המחריף לא מפריעים למשרד הפנים: הארנונה תעלה ב-2009 כמתוכנן ב-4.57%

נגד העיריות תלויה בקשה לתביעה ייצוגית בטענה כי טעו בעדכון שיעור הארנונה מאז 2007, וכי הן צפויות להעלות את הארנונה ב-2009 בשיעור כמעט כפול מזה שנקבע בחוק

לפני כחודש העביר היועץ המשפטי במשרד הפנים הנחיה פנימית ליועצים המשפטיים ברשויות המקומיות, בה הוא מבקש להנחות את גורמי המקצוע להימנע ככל האפשר מהוצאת הודעות תשלום של ארנונה בגין שנת 2009, עד לקבלת הנחיות חדשות. הוראה זו באה עקב בקשה לתביעה ייצוגית נגד עיריות ת"א, ירושלים וחיפה, בטענה כי טעו בעדכון שיעור הארנונה מאז 2007, וכי הן צפויות להעלות את הארנונה ב-2009 בשיעור כמעט כפול מזה שנקבע בחוק.

אולם ל"גלובס" נודע, כי בימים אלה החלו הרשויות המקומיות לשלוח הודעות ארנונה לשנת 2009, המתבססות על שיעור ההעלאה המקסימאלי של התעריפים העומד השנה על 4.57% יותר מאשר ב-2008, בתמיכת משרד הפנים, זאת למרות העתירות התלויות ועומדות כנגד הרשויות הגדולות: תל אביב-יפו, ירושלים וחיפה, ולמרות המיתון הכלכלי המחריף. מי שמקבל בימים אלה לביתו את הודעות התשלום צפוי לגלות כי הסכום אותו יאלץ לשלם בשנה הבאה יגדל בשיעור האמור.

בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב (עניינים מנהליים) נטען כי הרשויות המקומיות טעו בשלוש השנים האחרונות ביישום מנגנון ההצמדה האוטומטי שנקבע בחוק ההסדרים. הבקשה הוגשה באמצעות עורכי הדין רונית פלג ודוד שמעונוב ממשרד פלג, כהן, דויטש מוסקוביץ. לפי המפורט בתובענה, למרות שהיא הוגשה כנגד שלוש רשויות, מדובר בכשל מערכתי כולל. יצוין, כי לשרי הפנים והאוצר יש אפשרות לקבוע כללים מיוחדים לשנה מסוימת, כמו שנת המיתון הצפויה, אולם לאור הודעות הארנונה החדשות כנראה לא יעשה בברירה זו שימוש.

ממשרד הפנים נמסר ל"גלובס" כי הרשויות המקומיות הן סוברניות להחליט, בהסכמת משרד הפנים, לגבי שיטת חישוב הארנונה בתחומן. "מרבית הרשויות המקומיות החליטו לאמץ את הודעת משרד הפנים, לגבי חישוב הארנונה בשנים 2007-2008 ולהחילה גם על שנת 2009. משרד הפנים עומד על כך שהשיטה, כפי שהוא פירש אותה, היא שיטת החישוב הנכונה ופנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להצטרף כמשיבים לעתירות שהוגשו נגד הרשויות המקומיות". בשבוע שעבר, עוד בטרם נפתחה הלחימה בדרום, חתם שר הפנים מאיר שטרית על צו הנותן הנחה של 50% מתשלומי הארנונה לתושבי ישובי עוטף עזה ושדרות, חיסכון של 20 מיליון שקל בתשלומי הארנונה למפעלים ולעסקים באזור.

עו"ד עדי מוסקוביץ ממשרד פלג, כהן דויטש, מוסקוביץ שהגיש את העתירה מסר בתגובה: "האחריות לקביעת התעריף בהתאם לנוסחה החוקית חלה על כל רשות מקומית בנפרד. עד היום לא שמענו ולו נימוק אחד המסביר מדוע החישוב של הרשויות המקומיות תואם את לשון החוק. לשון החוק, כמו גם תכלית החקיקה כפי שהיא נלמדת ממקורות שונים, מורים באופן ברור כי לא נתן להעלות את הארנונה בשיעור של 4.57% , אלא בשיעור נמוך בהרבה. הנושא מתברר בערכאות ולא נותר אלא להמתין להכרעת בתי המשפט".