מידרוג שינתה את אופק הדירוג לעסקאות האיגוח של חברות הליסינג לשלילי

במידרוג ציינו כי הסיבות לאופק השלילי נובעות מהקיפאון בענף הרכב

חוסר הוודאות בענף הרכב הביא את מידרוג לשנות את אופק הדירוג לעסקאות איגוח בענף הליסינג, שנחשבות לבטוחות יותר, והורידה את דירוג האג"ח הייעודיות של החברות אלבר, אמפא ליס, וניו-קופל. הדירוג לבטוחות של החברות הופחת מדירוג של Aa2 לדירוג Aa2 עם אופק שלילי, עם זאת, דירוג זה גבוה יותר מאשר דירוג איגרות החוב הקונצרניות של אותן חברות.

הסיבות בגינן עברו הבטוחות להיות עם אופק שלילי נעוצות בעלייה בסיכון האשראי הנובעים לגבי יכולת המימוש של כלי הרכב, וירידה מעשית במספר כלי הרכב שמצליחות חברות הליסינג לממש. גם ההאטה במשק ופיטורי העובדים מצמצמת את דרישת הרכבים של חלק מלקוחות חברות הליסינג, עובדה שמגדילה את מלאי כלי הרכב של חברות הליסינג.

במידרוג מציינים שבשנת 2008 השתנה מועד עידכון שנת הדגם, מחודש מאי של כל שנה לחודש ינואר של כל שנה. שינוי זה הביא לכך שבשנת 2008 נדרשו חברות הליסינג להפחית את שווי כלי הרכב שבבעלותם בגין שנה, בתקופה קלנדרית של שבעה חודשים, מה שהביא לשחיקה במחיר המימוש של כלי הרכב.

חברות הליסינג גייסו כסף מהציבור ב 2 דרכים - הדרך הראשונה והמוכרת היא אג"ח קונצרני, והדרך השניה היא דרך עסקאות איגוח. בעסקאות האיגוח, מקימות חברות הליסינג חברת בת ייעודית, SPC, ומוכרת לחברה הבת צי מוגדר של מכוניות עם תזרים מזומנים. כנגד שיעבוד התזרים וכלי הרכב, מגייסת חברת הבת כסף, כאשר החברה האם מספקת במקרים אלו רק שירותים. עסקאות האיגוח נחשבות לבטוחות יותר באופן יחסי לאיגרות החוב הקונצרניות עקב מערך הביטחונות שונה, ואינן נכס שנסחר ברציפות בבורסה.

דן רכב, חברת ליסינג נוספת שמדורגת אף היא על-ידי מידרוג, אינה פועלת בשיטה זו ולא גייסה כסף בעסקאות איגוח.