המבחן הגדול של הרמטכ"ל

אותי, את הצבא, רמז הרמטכ"ל לברק, ללבני, ביבי ואולמרט - לא תגררו למלחמה פוליטית

רמטכ"ל שותק. רב אלוף לא מפטפט עצמו לדעת. מפקד מלחמה שעסוק במלחמה. גבי אשכנזי, איש השבוע, מנסח מחדש את אתוס הקצין הבכיר. גיבור מיוזע, גבר-גבר, קשוח, שרמנטי, בעל דעה מוחלטת ועטור שובל יחצ"נים ורכילאי-על - OUT. "גולנצ'יק" מופנם ועסוק - IN.

מעקב אחר אלפי הטוקבקים המתייחסים אליו מתמצה בשתי התבטאויות מפתח: "גבי, אתה תותח!" ו"סוף סוף יש רמטכ"ל כמו שצריך. טפו, טפו טפו". אפילו כתבים צבאיים לא הצליחו להתאפק ונתנו לו צל"ש על השתיקה. מיד אחרי כן אמרו שזה אמנם יפה, אבל שלא יגזים, שאחרי שנתיים בתפקיד "אנחנו צריכים לדעת מה הוא חושב... כן הסדר עם הפלסטינים, לא הסדר, איזה הסדר.." .

הכחיש את הודעת ברק

אשכנזי, שעד היום לא נתן ראיון אישי לאף אחד מכלי התקשורת, לא הולך גם עכשיו להתמסר. הוא כבר אמר, בכניסתו, שאלופים לא נועדו למכור מגזינים של סוף שבוע ורמטכ"לים לא אמורים להתמודד-להתכתש עם הפוליטיקאים על השליטה בסדר היום.

זה לא שהוא שותק. מדבר בטקסים, אירועים, תרגילים. משפטים קצרים, לא מתחכם, לא רומז, לא עוקץ, לא מסתחבק. במערכה הנוכחית, שנפתחה בשבת האחרונה, דיבר רק פעם אחת, כשהנשיא שמעון פרס התארח ב"בור". שלושה משפטים. 1. "יהיו לנו רגעים לא קלים במעלה הדרך...." 2. "אני רוצה להביע את ההערכה שלי ל..." 3. "... אני מרוצה מאוד גם מהיענות מערך המילואים...".

כשהוא רוצה הוא יכול

זה לא שהוא רק רוצה לחזור בשלום הביתה, לא לריב, לא להסתכסך או לא להסתבך במלכודת מילים. כשזה מאוד חשוב, הוא יוצא לאור ויורה. לפני שלושה שבועות שלח מכתב חריף וחד לשר המשפטים דניאל פרידמן וליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז.

אשכנזי רתח על העונש העלוב, חודשיים על תנאי ו-7,500 שקל קנס, שגזר בית המשפט על ישראל אריאל, רב במקצועו, על שתקף ופגע, ברחבת הכותל, בזמן ההתנתקות, בראש אכ"א לשעבר אלעזר שטרן. "אחרי שלוש שנים, אם זו התוצאה", כתב אשכנזי, "אין פלא שכך מרשים לעצמם אישי ציבור להתנהג כלפי חיילים ושוטרים מן המניין".

השבוע שוב חדר לוחם גולני לשטח הקוצים. אשכנזי שלח את הדובר שלו אבי בניהו לעשות מעשה שלא נעשה פה עד היום: להכחיש בפומבי דברים ששר הביטחון שלו, אהוד ברק, אמר-רמז-דיווח.

המבחן הגדול של אשכנזי

ברק כינס אצלו השבוע את הכתבים הצבאיים, סיפר שאפשר שימליץ לאמץ את יוזמת שר החוץ הצרפתי ל"הפסקה הומניטרית" של המלחמה וטרח לייצר לנוכחים רושם שצה"ל והשב"כ תומכים בעמדתו. אבל אשכנזי הרי התנגד.

אז אשכנזי שלח את בניהו להוציא הכחשה רשמית וחד-משמעית. אותי, את הצבא, רמז לברק כמו ללבני, נתניהו ואולמרט, לא תגררו למלחמה הפוליטית שלכם. הרי בסרט האימה הזה כבר היינו במלחמת לבנון השנייה.

השבוע הבא יהיה שבוע המבחן הגדול של אשכנזי. כניסה קרקעית כן או לא. צבא רגלי מוכן מצויד ומאומן למלחמה - כן או לא. שיבת טראומת לבנון כן או לא. תמונות חיילים נפגעים שימוססו, כן או לא, את האהדה הציבורית העצומה והנדירה שהוא זוכה לה.

stella-k@globes.co.il