כלכלני הראל: הלחימה בעזה צפויה לגרור ירידה של 30 מיליארד שקל בהכנסות ממיסים

משך הלחימה ותוצאותיה יקבעו את מידת ההשפעה על הפעילות הכלכלית ;מבדיקת המסחר במט"ח ב-2008 עולה כי בסל המטבעות הכי פחות תנודתי הרכיב הדולר האמריקני 34% מהסל, בעוד האירו הרכיב 3% בלבד מסל המטבעות

בסקירת המקרו הכלכלית החודשית שלהם, מציינים כלכלני הראל פיננסים כי הפגיעה התקציבית האפשרית של הלחימה בעזה מטרידה במיוחד, על רקע הירידה הניכרת בתקופה האחרונה בהכנסות ממסים, המיתון הצפוי והגידול המהיר בגירעון התקציבי.

כלכלני הראל מזהירים, כי פגיעה התקציבית עלולה להוביל לירידה בשוקי המניות והאג"ח ולפיחות של השקל. עוד העריכו, כי ההכנסות ממסים ב-2009 תהיינה נמוכות מהתכנון התקציבי בלפחות 30 מיליארד שקל, המהווים כ-4% מהתוצר לעומת התכנון התקציבי המקורי שעמד על סכום של 202.7 מיליארד שקל.

בהראל הדגישו כי אורך הפעולה והתוצאות שלה ומידת ההשפעה על הפעילות הכלכלית במרכז הארץ יקבעו את ההשלכות הכלכליות של הפעולה הצבאית.

בהראל ציינו כי בתרחיש חיובי, שבו המערכה תהיה קצרה ומוצלחת ותסתיים בהחזרת השקט לישובי הדרום, ההשפעות הכלכליות תהיינה חיוביות מכיוון שמיד אי הוודאות תצטמצם והסיכון התקציבי יקטן.

בסל המטבעות הכי פחות תנודתי מול השקל, הדולר תופס 34%

מבדיקה שערכו כלכלני הראל פיננסים לגבי סל המטבעות עם התנודתיות הנמוכה ביותר אל מול השקל, עולה כי הדולר תופס בסל זה כ-34% כשאחריו נמצאים הראנד הדרום אפריקני, הין היפני, הדולר האוסטרלי והכתר הנורבגי שחלקם בסל עומד על 13%, 12%, 11% ו-9% בהתאמה. כשהאירו בולט עם משקל מוך של 3% בלבד.

בדיקת סל המטבעות בעל התנודתיות המינימלית אומרת כי ביום שבו הדולר מתחזק מול המטבעות המרכזיים ב-1%, על פי נתוני 2008 השקל אמור להתחזק מול יתר המטבעות ה-0.34% ולהיחלש מול הדולר ב-0.66%.