מיידוף הצליח להפיל גם בנק: מדיצ'י האוסטרי הולאם לאחר שנחשף לתרמית ב-3 מיליארד דולר

אוסטריה מינתה לבנק מפקח מטעמה, אך במדיצ'י טוענים שאין סכנה לכספי הלקוחות ומתכוונים לערער על החלטת הממשלה

שלשום (ו') נחשף הקורבן הגדול ביותר עד כה של הונאת הפונזי בסך 50 מיליארד דולר שביצע ברנרד מיידוף. לפי הערכות, הפסדיו של בנק מדיצ'י האוסטרי מהתרמית מגיעים ליותר מ-3 מיליארד דולר.

מצבו של הבנק אילץ את ממשלת אוסטריה להשתלט על הבנק הפרטי, והיא מינתה מפקח מטעמה לנהל את הבנק. זוהי הפעם הראשונה שבה נדרשה התערבות ממשלתית לחילוץ אחד מקורבנות מעשי המרמה של איש הפיננסים הניו יורקי.

בנק מדיצ'י, שהשקיע 3.6 מיליארד דולר בחברת ניהול הנכסים של מיידוף, הודיע שלשום (ו') כי אין סיבה מוצדקת להחלטת הממשלה להלאימו. "בכוונתנו לערער על החלטת רשות הפיקוח על מגזר השירותים הפיננסיים, FMA, מכיוון שהתנאים המשפטיים לביצוע השתלטות ממשלתית אינם מתקיימים במקרה שלנו", אמר אנדראס תאיס, עורך הדין של בנק מדיצ'י.

לטענתו של תאיס, "לא מדובר בבנק קמעונאי, ונכסי הלקוחות אינם בסיכון". תאיס הוסיף שהנכסים של בנק מדיצ'י לא נפגעו, למרות ששוויים צנח בחדות. "זה לא אומר שהנכסים עצמם ירדו לטמיון". בבנק טוענים כי מינויו של גרהרד אלטנברגר כנציב מטעם הממשלה, שמחזיק בזכות ווטו על החלטות הבנק, הוא "בניגוד לחוק".

עם זאת אמרה סוניה כהן, נשיאת בנק מדיצ'י, ובעלת אחזקת הרוב, כי היא תשתף פעולה עם הרשויות. שני מנהלי הבנק, וורנר טריפולט ופטר שייטהאואר, התפטרו שלשום (ו'), אך טריפולט צפוי להתמנות מחדש למועצת המנהלים של הבנק.

בעת מעצרו של מיידוף בניו יורק, הסתכם שווי הנכסים של בנק מדיצ'י שניהל מיידוף ב-3.6 מיליארד דולר. עדיין לא התפרסמו נתונים ספציפיים על ההשקעות שביצע בנק מדיצ'י.

מיידוף כמגנט למשקיעים

ב-1994 הקימה כהן את בנק מדיצ'י כבנק בוטיק להשקעות, והשתמשה בקשריה עם מיידוף כדי למשוך משקיעים ממזרח-אירופה, מאיטליה ומהמזרח התיכון. לבנק אין קרבה כלשהי למשפחת מדיצ'י מפירנצה.

בנק אוסטריה, חברה בת אוסטרית של אוניקרדיט, מחזיק ב-25% מבנק מדיצ'י, אך בבנק אוסטריה מציינים שחשיפתו מוגבלת להון המניות שלו, בסך 1.5 מיליון אירו (2.1 מיליארד דולר) בבנק מדיצ'י. הבנק הגדול באוסטריה עלול למצוא את עצמו מתמודד עם תביעות אזרחיות בגין קידום אקטיבי של כמה מהקרנות של בנק מדיצ'י.