האוצר ביצע תיקונים משמעותיים בתנאי המכרז לקרן ההלוואות לעסקים בינוניים

סכום ערבות המדינה יוגדל ; ריביות המקסימום בוטלו ; לעסקים תינתן אפשרות להשתמש במחצית ההלוואה לפירעון הלוואה קיימת

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, ביצע בימים האחרונים תיקונים מהותיים במכרז שפרסם לבנקים המסחריים לצורך הקמת קרן הלוואות לעסקים הבינוניים, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי היום (א') יפרסם האגף את המכרז המתוקן ועד יום שלישי על הבנקים המעוניינים להגיש את ההצעות להיקף המינוף. במשרד האוצר מעריכים כי כבר ביום שלישי בערב יחשפו את זהות הזוכים.

לפי התוכנית המקורית המדינה תעמיד לשני הבנקים שיזכו במכרז ערבויות בסך 200 מיליון שקל, שימונפו לעד כחצי מיליארד שקל, לצורך מתן הלוואות של עד 8 מיליון שקלים לעסק. ראשית כל, באוצר מדברים על הרחבה משמעותית של הכספים שהמדינה תעמיד לבנקים לצורך ערבויות וכבר רומזים על אפשרות של הכפלת הסכום, שאחרי מינוף יכול להגיע לעד מיליארד שקל. גורמים באוצר מדווחים כי לבקשת הבנקים ביצע אגף החשב הכללי שינויים רבים בכתב המכרז וכתוצאה מכך גדלה ההתעניינות של הבנקים, לרבות הבנקים הגדולים.

עוד נודע ל"גלובס" כי בכוונת האוצר לאפשר לעסקים הלווים להשתמש בעד מחצית ההלוואה, שכאמור יכולה להגיע עד 8 מיליון שקלים, לצורך פירעון חוב או הלוואה קיימת. לדוגמה, אם בעל עסק חייב לבנק שלו וכתוצאה מכך הבנק שלו לא מוכן להלוות עוד כספים, הוא יוכל להשתמש במחצית מההלוואה שיקבל מהבנק הזוכה לצורך פירעון חוב בבנק שלו. "הרעיון הוא ליצור תחרות ולשבור את שיווי המשקל הקיים היום, לפיו אין תחרות בין הבנקים כי אף בנק לא מוכן להלוות כספים. אני בטוח שאם לאומי זוכה, הפועלים ייכנס לטירוף ולהיפך. התחרות היא זו שתמנע את מחנק האשראי", מסביר בכיר באגף החשב הכללי.

באוצר טוענים כי רק זכייה של בנק גדול במכרז תגרום לשינוי ההתנהגות של המערכת הבנקאית, שכעת לא רק שלא מוכנה להלוות כספים אלא גם מגדילה את המרווחים ולא מאפשרת להפחתות הריבית שביצע בנק ישראל בחודשים האחרונים לחלחל לשוק האשראי למגזר העסקי. בעקבות כך, ל"גלובס" נודע כי אם שני הזוכים במכרז לא יהיו הבנקים הגדולים, אגף החשב הכללי יגדיל את מספר הזוכים עד שאחד מהם יהיה אחד הבנקים הגדולים.

קיצור הביורוקרטיה

עוד נודע כי לעומת המכרז הקודם החשב הכללי ביטל את ריביות המקסימום, שהיו גבוהות. בכך קיבל החשב הכללי את הערות המגזר העסקי, לפיהן קביעת ריבית מקסימום מעודדת את הבנקים לאמץ אותה. שינויים משמעותיים נוספים נרשמו בהליכים הביורוקרטיים תוך קיצורם, לרבות בכל הקשור להתקשרויות בין הבנקים לחשכ''ל בנושא מימוש ערבויות במידת הצורך, דבר שהטריד את המערכת הבנקאית. בנוסף, ביטל החשכ''ל את נוכחות נציג של החשב הכללי בגוף המתאם כך שכל הפרוצדורה לקבלת ההלוואה, לרבות בדיקת העסק המבקש את ההלוואה, תהיה תחת אחריות הבלעדית של הבנקים.