ריבית ה-LIBOR הדולרית לשלושה חודשים ירדה לרמתה הנמוכה מזה 4.5 שנים - 1.4125%

המשמעות: לשוק האשראי הבין-בנקאי במט"ח לטווח קצר בלונדון מתחילות לחלחל הפחתות הריבית של הבנקים המרכזיים ; בדצמבר הופחתה ריבית המטרה של הפדרל ריזרב לשפל חסר תקדים - לטווח של 0%-0.25%

האם הבנקים חוזרים להלוות אחד לשני לטווח קצר? שיעור הריבית הבין-בנקאית לאשראי הנקוב במט"ח מסוג דולר ארה"ב לתקופות של שלושה חודשים ירד לרמתו הנמוכה ביותר מזה 4.5 שנים. ריבית ה-LIBOR (כלומר London InterBank Offered Rate) בלונדון נקבע היום (ב') על 1.4125% במונחים שנתיים. ה-LIBOR נקבע על-ידי איגוד הבנקים הבריטי לפנות הצהריים ומשמש מכשירים פיננסים בהיקף כספי של 360 טריליון דולר ברחבי העולם.

לשם השוואה, בארה"ב עצמה ריבית המטרה של הקרנות הפדרליות (יעד הריבית הממוצעת שבו מתכוון הפדרל רזרב שהבנקים המסחרים ילוו אחד לשני על חשבון עתודות הכספיים היומיות אצלו) עומדת על 0%-0.25% לשנה. כידוע, זהו שפל חסר תקדים אליו צנחה הריבית בהחלטה האחרונה של ועדת השוק הפתוח בדצמבר האחרון.

הורדת הריבית המשמשת כבסיס לריבית בה בנקים מלווים האחד לשני נובעת מהזרמות ההון המרובות של הבנקים המרכזיים לכלכלותיהם, לרבות הלוואות למוסדות פיננסים במטרה לנצח את מחנק האשראי.

הריבית הנוכחית היא הנמוכה ביותר מאז ה-8 ביוני 2004. הדבר בולט גם בשיעור ריבית ה-HIBOR (הריבית על אשראי בין בנקאי במט"ח הנקוב בדולר הונג-קונגי), שנפל ב-0.05% ל-0.9% במונחים שנתיים, הנמוך מאז ינואר 2005 . שיעור הריבית המרכזית במדינה עומד על 0.5%.

"הציבור אופטימי יותר בכל השווקים כעת, בתקווה שקובעי המדיניות ימנעו התמוטטויות מערכתיות ויניעו את גלגלי הצמיחה", אומר לסוכנות הידיעות "בלומברג" דריוז קוואלז'יק, אסטרטג השקעות ראשי ב-SJS שווקים בהוג-קונג. "הבנקים המרכזיים ממשיכים להקל מוניטרית היכן שניתן וגם תוספת הסיכון בשוקי הכספים יורד בהתאמה" - אמיתה, שכידוע, פוסחת במידה רבה על ישראל.