רשות ני"ע מתכוונת לדרוש מחברות לגלות את מקורות המימון של הדיבידנדים שהן מחלקות

לפני כולםצפויה לפרסם הנחיה בנושא שנועדה להתמודד עם החשש שחברות ישתמשו בעודפים שנוצרו לצורך חלוקת דיבידנד, על פני פירעון התחייבויות

רשות ניירות ערך עומדת לפרסם הנחיה לחברות, הדורשת מהן לגלות את מקורות המימון של הדיבידנדים המחולקים. כך נודע ל"גלובס".

טיוטת ההנחיה צפויה להיות מובאת למליאת הרשות בעוד מספר ימים. מדובר בהנחיה שנועדה להתמודד עם החשש שחברות ישתמשו בעודפים שנוצרו להן לצורך חלוקת דיבידנד, על פני פירעון התחייבויות.

בהנחיה שצפויה לפרסם הרשות, היא שולחת מסר מרתיע לבעלי המניות ולדירקטורים: לבעלי המניות - מסר שבמקרה של חלוקה אסורה של דיבידנד, הם יידרשו להשיב את הדיבידנדים לקופת החברה; ולדירקטורים - מסר שדירקטורים שייתנו יד לחלוקה אסורה של דיבידנד, ייחשבו כמי שהפרו את חובות האמונים והזהירות המוטלות עליהם על-פי חוק.

חוק החברות מתיר לחברה לחלק מתוך עודפים אלא אם כן זה ימנע ממנה לעמוד בהתחייבויות שלה. חלוקת דיבידנד שאינה עומדת בקריטריונים אלה, נחשבת כחלוקה אסורה.

חלוקת דיבידנד תלויה בשני מבחנים: מבחן הרווח, כלומר מבחן התוצאות העסקיות; ומבחן הפירעון. מבחן הרווח קובע כי על חברה לעמוד ברמות מסוימות של רווחיות על מנת שתוכל לחלק דיבידנד.

מבחן יכולת הפירעון בוחן את מצבה הפיננסי ויכולותיה הפיננסיות של החברה. במסגרת מבחן זה יש לבחון את מצבה הכספי של החברה, מקורותיה והתחייבויותיה הכלכליים, להבדיל מביצועיה החשבונאיים. בין היתר יש לבדוק את מקורות המימון של החברה לצורך פירעון ההתחייבויות ולמימון הדיבידנד המתוכנן; תזרימי המזומנים הצפויים של החברה ואפשרות המימוש של רווחים שהוכרו; שוויו הכלכלי של ההון העצמי של החברה, וכיצד עומדת החלוקה המתוכננת ביחס לשווי זה, ואת יכולתה של החברה להמשיך פעילותה במתכונתה הקיימת והשלכות החלוקה על פעילות זו, לרבות תוכנית ההשקעות של החברה.

ההנחיה קובעת עוד כי יש לתת מידע שיאפשר למשקיעים להעריך האם חלוקת הדיבידנד נעשתה כדין. גילוי כזה אמור לתת שקיפות על התנהלות האורגנים בחברה.