אירופה ננעלה בירידות: הפוטסי נפל 3.2%; BHP ביליטון איבדה 8.7% וריו טינטו 5.7%

מרקס אנד ספנסר דיווחה על ירידה של 7.1% במכירות חג המולד ועל כוונתה לפטר 1,230 עובדים ; אסיה ננעלה במגמה מעורבת ; שיעור האבטלה בגרמניה עלה ל-7.6% בנובמבר ; הדאקס איבד 1.85% והקאק 1.79%

המדדים המובילים באירופה נסחרו במהלך היום במגמה מעורבת, אך סיימו את יום המסחר בירידות, שהסתכמו בלונדון ב-3.2% , זאת כאשר המסחר בוול סטריט נפתח בירידות. בגרמניה פורסם כי האבטלה רשמה עלייה חדה מהצפוי, כמוכן דווח על וירידה חדה במדד המחירים ליצרן של 15 מדינות מרחב האירו. את הירידות בשוק האירופי הובילו מניות הכרייה.

הירידה התלולה באינפלציה מגבירה את הסכנה של אינפלציה שלילית, וייתכן כי לבנק המרכזי של אירופה (ECB) לא תהיה ברירה אלא לבצע הפחתות ריבית נוספות מתוקף מחויבותו לשמירה על יציבות המחירים. החששות מפני דפלציה גוברים בכל העולם, והבנק של אירופה צפוי על פי ההערכות להפחית את הריבית במחצית האחוז בישיבת הבנק שתיערך ב-15 בינואר.

מחלקת המחקר של TRIFX מסבירה כי לאור נתונים אלה והעמדה הדובית יותר של נשיא הבנק טרישה לגבי הצמיחה הכלכלית מדד החלפי הריבית של קרדיט סוויס מתקרב לתמחור מלא של הפחתה של 0.5% ל-2%.

מניות הכרייה מרכזות עניין לאחר שאלקואה דיווחה על פיטורי 13,500 עובדים ועל רקע הפסקה במשלוחי הגז הטבעי מרוסיה לאיחוד האירופי. המסחר בבורסות אסיה הסתיים במגמה מעורבת.

משלוחי הגז מרוסיה לאוסטריה, צ'כיה וסלובקיה הופסקו היום (ד') בשל הסכסוך הנמשך בין רוסיה לאוקראינה על מחירי ההובלה של הגז הטביע. מחירי האנרגיה בעולם נוהגים בהתאם ולא נותרו אדישים למתיחות החדשה-ישנה עם אוקראינה והאיום שבאספקת אנרגיה רציפה לאירופה. האיחוד האירופי נמנע לפני כמה ימים מלהתערב בסכסוך הגז בין רוסיה לאוקראינה בו הצהירה רוסיה תנתק את האספקה בצינור הגז לאוקראינה, על-רקע סכסוך חוזי.

בבריטניה, ענקית הקמעונאות מרקס אנד ספנסר שדיווחה על ירידה של 7.1% במכירות חג המולד ועל כוונתה לפטר 1,230 עובדים. שר האוצר הבריטי אליסטר דארלינג, הזהיר כי בריטניה עוד רחוקה מלצאת מהמיתון אליו נקלעה. כך דיווח היום הפיננשל טיימס. דבריו של דארלינג מרמזים למעשה על כך שמשרד האוצר יצטרך לזנוח את התחזיות הקודמות בהן דבק, על פיהן צפויה בריטניה לצאת מהמיתון במחצית השניה של 2009.

דארלינג הוסיף כי באקלים הכלכלי הנוכחי "זו תהיה אמירה בלתי אחראית לומר כי העבודה הסתיימה". דארלינג הוסיף כי אינו שולל נקיטה באמצעים נוספים, כבר בשבועות הקרובים, במטרה לסייע בידם של הבנקים המובילים בממלכה.

מדד פוטסי 100 של לונדון ירד ב-3.16% ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה ; מדד קאק 40 סיים בירידה של 1.79% ; מדד דאקס 30 איבד 1.85% מערכו.

בזירת המטבעות, האירו עלה ב-0.55% ל-1.36 דולר והליש"ט התחזקה ב-0.6% ל-1.502 דולר.

בזירת המאקרו

מדד המחירים ליצרן (PPI) במדינות גוש האירו ירד ב-1.9% בנובמבר. כך מסרה אירוסטט - הלשכה המרכזית לסטיסטיקה באיחוד האירופי. בהשוואה לחודש נובמבר 2007, עלה מדד המחירים ליצרן ב-3.3%. אנליסטים צפו ירידה חודשית של 0.9% ועלייה שנתית של 4.5%.

נתוני השינוי באבטלה בגרמניה הצביעו על עלייה של 18,000 דורשי עבודה בדצמבר. מדובר בעלייה הראשונה במספר דורשי האבטלה מאז ינואר 2006. שינוי נומינלי העלה את שיעור האבטלה לרמה של 7.6%.

על בסיס מדד המחירים לצרכן המתואם באיחוד האירופי, ירדה האינפלציה בספרד ל-1.5% בדצמבר - הירידה החדה ביותר בתקופה של עשר שנים. בנובמבר עמדה האינפלציה על 2.4%, וביולי היא הגיעה ל-5.3%.

מניות בכותרות

KBW עדכן מעלה את המלצתו למניית הבנק הצרפתי BNP פריבה ל"תשואת יתר" מ"תשואת שוק".

ענקית הקמעונאות הבריטית מרקס אנד ספנסר דיווחה היום (ד') על ירידה של כ-7.1% בהיקף המכירות ברבעון הפיסקלי השלישי שהסתיים ב-27 לדצמבר. מדובר ברבעון הגרוע ביותר מזה למעלה מעשור. אנליסטים חזו ירידה בהיקף המכירות של בין 5.5% ל-9.6%. בנוסף הודיעה החברה על כוונתה לפטר 1,230 עובדים במהלך השנה הנוכחית.

"ילד צוחק" עומד בבסיסו של סכסוך בין דנונה , יצרנית היוגורטים והגבינות הגדולה ביותר בעולם, לבין שותפתה הסינית Hangzhou Wahaha. לא מדובר בסתם ילד, אלא בסימן מסחרי ששווייו מוערך ב-2.4 מיליארד דולר. דנונה והחברה הסינית מסוכסכות מזה שנתיים בנוגע לבעלות על הסימן המסחרי, Wahaha ("ילד צוחק" בסינית), שמופיע על בקבוקי מים, מיץ ותה. שוויו של התינוק הצוחק קפץ פי 160 מאז שהחלה השותפות בין שתי החברות לפני 12 שנה.

מניות הכרייה BHP ביליטון וריו טינטו ריכזו עניין לאחר שיצרנית האלומיניום אלקואה דיווחה על כוונתה לפטר 13,500 עובדים במהלך השנה הקרובה.