אין חסינות מהמשבר: הקניון הגדול באירופה סובל מירידה בפדיון החנויות

חודשיים לאחר הפתיחה החגיגית, קניון ווסטפילד בלונדון מתמודד עם המשבר ; למרות העניין הרב שהוא מעורר, בעלי החנויות נתקעו עם דמי שכירות גבוהים - ומעט קונים

דווקא על רקע המשבר הכלכלי נפתח לאחרונה קניון הדגל של קבוצת ווסטפילד בלונדון. עם 150 אלף מ"ר, הפך מרכז הקניות הזה לגדול ביותר באירופה. הוא ממוקם במרכז החלק המערבי של הבירה האנגלית ו-99% מהחנויות בו כבר פועלות, כמו גם בתי קפה שונים דוגמת סטארבקס וקוסטה, אזורי הסעדה, ובר שמפניה - הלהיט השיקי של הלונדונים, שהוא למעשה ווריאציה מעודנת לפאב השכונתי.

מטרת הקניון הענק הזה הוא להעמיד סטנדרט קניות חדש בלונדון בפרט ובאירופה בכלל, תוך הצעת מגוון חנויות בטווח מחירים רב באווירת חמישה כוכבים. ואכן, באזור בקניון אותו מכנים "הכפר" THE VILLAGE, התפאורה היא של מלון מפואר בלאס-וגאס, עם מנורות מזכוכית עדינה וספות עור רכות למנוחה. זה האזור בו נמצא בר השמפניה וסניפים של פראדה, דיור, מיו-מיו וטיפאני אנד קו, ובקרוב תפתח במתחם גם חנות ענק של לואי ויטון.

ההשקעה של חברת ווסטפילד במקום עמדה על 1.1 מיליארד פאונד, כשאת שאר הסכום מימנו הלוואות בנקאיות. הצפי להחזר עמד על 5.25% בשנה, אך את המשבר הכלכלי לא צפו בווסטפילד וגם לא את הבעיות שהתעוררו בעקבותיו. מסתבר, שבעלי העסקים שכרו את מתחמי החנויות לפני המשבר, ושילמו על כך בהתאם. כיום, למרות שהקניון מושך אליו לונדונים רבים ותיירים מרחבי העולם, בעלי החנויות לא מצליחים תמיד להחזיר את דמי השכירות הגבוהים.

בינתיים פועלים במקום כל המותגים המובילים של אנגליה, בין השאר גם House of Fraser, Marks & Spencer, Debenhams, Next, ופתוחות בו יותר מ-280 חנויות, 47 מסעדות, בארים ובתי קפה. במהלך השנה הקרובה יפתחו בו גם 14 אולמות קולנוע. רבים מהעסקים המובילים בחרו לפתוח בקניון את חנויות הקונספט שלהם, כמו גם חנויות דגל של רשתות רבות.

בווסטפילד השקיעו לא רק בקניון עצמו, אלא גם בדרכי התחבורה שמובילות אליו. החברה שילמה 170 מיליון פאונד עבור שינוע וכניסה לקניון כדי להקל על הציבור את הגישה למקום, כולל הקמת תחנת רכבת תחתית חדשה שנבנתה במיוחד, לאחר ש-70 שנה לא הוקמו תחנות תחתית חדשות בלונדון. במקום יהיו גם 4,500 מקומות חניה עם שירות מיוחד לקונים - שירות "ואלה פרקינג", כשעוזרים אישיים יעבירו את הקניות לרכב המבקר בקניון כדי שהאחרון יוכל להמשיך לקנות בחופשיות.

במהלך בניית הקניון עבדו במקום עשרת אלפים פועלים וכיום מועסקים בו למעלה מ-7,000 עובדים. למרות המשבר הכלכלי היזמים טוענים כי הקניון הוא הצלחה, מה שהביא את חברת ווסטפילד להתחיל לבנות בימים אלה קניון חדש, הפעם בצד המזרחי של לונדון, בסטרטפורד. פתיחת המרכז החדש צפויה בשנת 2012, לכבוד פתיחת משחקי האולימפיאדה בלונדון, אז צפויה זרימת תיירים אדירה לבירת הממלכה האנגלית.