זלמן יליזרוב, גיסו של לבייב, ישלם 2.5 מיליון דולר לחברת חנן אברמוביץ' - ויקבל ממנה צ'ק על סך 8.8 מיליון דולר

ל"גלובס" נודע כי בפסק בוררות פנימי של הבורסה ליהלומים נקבע כי על כ"א מהצדדים לכבד את הצ'קים של השני

חברת אל.די.זי, הנמצאת בשליטת היהלומן זלמן יליזרוב, גיסו של לב לבייב, נדרשת לשלם 2.5 מיליון דולר לחברת חנן אברמוביץ' יהלומים. כך נודע ל"גלובס". זאת, למרות חוב של 8.8 מיליון דולר מצידה של חנן אברמוביץ' יהלומים כלפיה. כך נקבע במהלך בוררות בבורסה ליהלומים ברמת-גן.

בבוררות שהתקיימה בשבוע שעבר אצל שני בוררים נקבע כי על כל אחד מהצדדים לכבד את הצ'קים של השני. בקיזוז הסכומים אברמוביץ' חייב ליליזרוב 6.3 מיליון דולר, ולטענתו נמסר לו מצד אברמוביץ' כי אין באפשרותו לשלם סכום זה במועד. יליזרוב הגיש ערעור ובקשה לעיכוב הביצוע, ובשבוע הבא יהיה שלב שני של בוררות בהשתתפות 5 בוררים.

בחודש שעבר דחה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יהודה זפט, את בקשתה של חנן אברמוביץ' לדון בתביעה שהגישה נגדה חברת אל.די.זי בבית המשפט, ופסק כי יש להמשיך את בירור התביעה במוסד לבוררות של בורסת היהלומים.

אל.די.זי טענה בתביעה, באמצעות עוה"ד שמואל שוב ומוטי קניאל, כי בזמן שחנן אברמוביץ' היתה מודעת למצבה הקשה, היא גבתה ממנה צ'קים ואף רכשה ממנה יהלומים. בצ'ק שנמצא בידי אברמוביץ' חסרה חתימה שנייה על הצ'ק מצד אל.די.זי.

יליזרוב נמצא בבעיה שכן תחום הבוררויות מעוגן בחוק בבתי המשפט בישראל, ובנוסף חברי בורסה חותמים בתחילת דרכם על מסמך המחייב אותם לחתום על פיתרון של סכסוך בדרך של בוררות בתוך הבורסה.

"עד השקל האחרון"

הקשיים בתחום היהלומים בתקופה האחרונה מובילים לסכסוכים שצפויים להתגבר בתקופה הקרובה. הנהלת הבורסה נוקטת בעמדה לפיה יש לדרוש החזר חוב באופן מלא, "עד השקל האחרון" - כדברי אבי פז, נשיא הבורסה ליהלומים.

יהלומנים רבים מעבירים ביקורת על העמדה הקשוחה, לטענתם, מצד הנהלת הבורסה. "אם אוסרים עליי להיכנס לשטח הבורסה, זאת פגיעה בחופש העיסוק כיוון שאין לי אפשרות לעבוד בחוץ, אז איך אני אמור להתפרנס. מדוע להנהלת הבורסה יש יותר כוח ממשרד התמ"ת שנתן לי רישיון של יהלומן?", אומר ל"גלובס" יהלומן שהורחק מהבורסה.

מנגד, חברות שיש להן נכסים בבורסה ממשיכות להמשיך לעבוד, גם אם מתנהלים נגדן הליכי כינוס נכסים. כך למשל חברת דלתא, הנמצאת בשליטת האחים אבנר ואורי חיימוב, ממשיכה לעבוד כרגיל.