מועצת איגוד ערים כינרת אישרה 27 מיליון שקל לשיקום ופיתוח 14 חופים בכינרת

מתוכם - כ-21 מיליון שקל תקציבי פיתוח ולמעלה מ-2 מיליון שקל לביצוע ואחזקת שביל סובב כינרת

מועצת איגוד ערים כינרת אישרה בחמישי האחרון את תקציב האיגוד לשנה הקרובה (2008-2009), שהוא תקציבה הראשון, שיעמוד על 27 מיליון שקל, מתוכם - כ-21 מיליון שקל תקציבי פיתוח ולמעלה מ-2 מיליון שקל לביצוע ואחזקת שביל סובב כינרת.

בנוסף, אושרה תוכנית העבודה של האיגוד לשנה הקרובה, הכוללת פעולות ניקיון בחופים הפתוחים, לפעולות להסדרת שטח דחופות, לתיקון של מערכות הביוב בחופים, לשיקום של מערכת אספקת המים. כמו כן, לתפעול שוטף, הכולל פיקוח על הבנייה, סיוע לשירותי ההצלה, מניעת זיהום ורעש ואיתור מפגעים, לחינוך והסברה, כולל העברת מסרים של שמירת הסביבה החופית בכלל וכללי התנהגות לאורך חופי הכינרת בפרט, לפעילויות של פיקוח ואכיפה ולפיתוח תשתיות.

משה פרלמוטר, רכז החופים והים של החברה להגנת הטבע וחבר האיגוד: "החברה להגנת הטבע מברכת את הגורמים השונים, אשר סייעו ומסייעים גם היום לאיגוד ערים כינרת בצעדיו הראשונים. החברה להגנת הטבע מביטה קדימה בתקווה כפולה: האחת, שנראה בסוף החורף את הכינרת חוזרת למיטבה, מלאה עד גדותיה, והשנייה, שנשכיל כולנו להוביל את איגוד ערים כינרת לעבר המטרות היומרניות, אך ההכרחיות, שהוצבו בפני האיגוד עם הקמתו, כך שתתאפשר הגישה החופשית אל חופי הכינרת, והם ישומרו ויטופחו לטובת כלל תושבי ישראל".

איגוד ערים כינרת הוקם במהלך 2008, ותפקידו הוא לטפל בכל העניינים הקשורים לחופי הכינרת. האיגוד, אשר הוקם על מנת לפעול לשינוי המציאות הקשה השוררת בחופי הכינרת ולהשיב את הכינרת וחופיה לציבור הרחב, כשהם פתוחים מטופחים, החל את פעולתו בחודשים האחרונים. בתחום האיגוד 14 חופים מוסדרים (אמנון, חוקוק, כינר, דוגה, גולן, צאלון, כורסי, לבנון, חלוקים, גופרה, סיסיתא, שיקמים, ברניקי וצינברי), המופעלים כיום באמצעות זכיינים, ובנוסף, קיימים עוד 24 ק"מ של חופים פתוחים, בהם האחריות לניקיון ולמתן שירותי חוף היא של האיגוד.

בהחלטת הממשלה, אשר הובילה לחקיקת החוק להסדרת הטיפול בחופי כינרת, שמכוחו הוקם איגוד ערים כינרת, נכתב: "ניהול כושל של הרשויות המוניציפאליות מחד, ופיזור סמכויות הפיקוח על הנעשה בחופים בין גופים רבים, מאידך, גרמו לכשל תפקודי חמור. כשל זה מתבטא במפגעים סביבתיים, הפוגעים באיכות המים בכינרת וברווחת הציבור כולו, שבא לנפוש בחופי האגם. ריבוי הגורמים המסדירים מקשה על ניהול אזור הכינרת, על פיתוחה הכלכלי, הפעלת החופים בה ושמירה עליהם. ניהול כושל של האגם מביא לנזקים כלכליים גדולים למשק, הנגרמים בשל זיהום המים וניצול חלקי של הפוטנציאל התיירותי הגלום בכינרת".

על-פי ספר התקציב, "הרעיון של שביל סובב כינרת הוא שביל הליכה באורך 60 ק"מ שיקיף את הכינרת. באמצעות קבוצות נוער מכל רחבי הארץ, נפרצו וסומנו למעלה מ-40 ק"מ של שביל, שנועד להשיב את הכינרת חזרה לציבור הרחב. השביל יאפשר לציבור הרחב לטייל באופן מוסדר ובנוחות סביב האגם, ליהנות ולחשוף את ייחודה של הכינרת כנכס טבע וכמקור עיקרי לאספקת מים, לצד היותה נכס היסטורי, דתי ותרבותי".