הקרי-טרייד הלך לישון

סביבת הפעילות של שחקני האסטרטגיה הורעה משמעותית מאז יולי האחרון

רון אייכל הוא הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב

בחודשים הראשונים של המשבר הפיננסי, בסתיו 2007, שוק המטבעות העולמי התנהל כאילו דבר לא קרה. הדולר האמריקני המשיך להיחלש, כנגד המטבעות המובילים, בעיקר כתוצאה מההיחלשות המהירה בשוק הדיור למגורים.

בחודשים אלו החלה לעלות התנודתיות בשוק המט"ח. עם זאת, היא לא עלתה על הממוצע ארוך הטווח.

ההשפעה המרכזית של המשבר הנוכחי על שוק המט"ח החלה לבוא לידי ביטוי רק ביולי 2008. האירוע הראשון, שהביא לשינוי במגמה, היה לאחר שמשרד האוצר האמריקאי הודיע כי יגבה, באופן מלא, את שתי סוכנויות איגוח המשכנתאות, פני מיי ופרדי מק. בשלב הבא, באמצע ספטמבר, קרס בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, שוק הכספים העולמי פסק מלפעול ורמת הסיכון האמירה.

התפתחויות אלו הביאו לכך שהדולר האמריקני הפך לנכס הבטוח בסביבה, לעלייה בתנודתיות ובהתאם, קשיים לאסטרטגיית ה-Carry. כפועל יוצא מרצון המשקיעים לממש את השקעותיהם, הדולר האמריקאי רשם התחזקות מרשימה ומהירה כנגד מרבית המטבעות, ובמיוחד כנגד אלו שהתאפיינו ברמת ריבית גבוהה.

כך, מיולי ועד לאחרונה נרשמה ירידה בשיעור 30% לאסטרטגיית ה-Carry, לפיה רוכשים EUR, GBP,דולר אוסטרלי וניו זילנדי, אירו, ו-NZD ומוכרים USD ו-JPY.

בטווח הקצר איבדה אסטרטגיית קרי טרייד את שימושיותה.

סביבת הפעילות של שחקני האסטרטגיה הורעה משמעותית מאז יולי האחרון. רמת התנודתיות בשוקי המטבעות עלתה חדות. לדוגמא, בעוד שהתנודתיות בשוק האירו/דולר בחודש יוני הייתה בשיעור 10%, בחודש דצמבר היא הגיעה לשיא - 23%. כל זאת, כאשר שוקי הכספים עוד לא מתפקדים בצורה מלאה. אמנם, בימים האחרונים נרשמה ירידה ברמת התנודתיות, אך זו עדיין רחוקה מהרמה הנוחה לביצוע האסטרטגיה.

מעבר לכך, פער התשואה בין המטבעות, שלהן ריביות גבוהות, לאלו הנמוכות הלכו והצטמצמו ואף קיימת ציפייה להפחתות נוספות של הריביות בעולם. לפיכך, מידת האטרקטיביות "הבסיסית" של עסקת ה-Carry נחלשת.

תידרש להערכתנו, עוד תקופה ארוכה עד אשר יחזרו התנאים אשר יאפשרו קיומם של התנאים הבסיסיים לביצוע עסקאות Carry.