מנכ"ל הבורסה, אסתר לבנון: כניסתו של שוק המניות הישראלי למדד MSCI עשויה להידחות

כך מציינת לבנון בפני סוכנות הידיעות "בלומברג" ; "יכול להיות שהם יחליטו לדחות את השינויים בשל המצב העולמי"

מנכ"ל הבורסה, אסתר לבנון אמרה כי כניסתו של שוק המניות הישראלי למדד MSCI עשוי להידחות. את הדברים אמרה לבנון לבנון לסוכנות הידיעות "בלומברג". "יכול להיות שהם יחליטו לדחות את השינויים בשל המצב העולמי".

מדדי MSCI (או Morgan Stanely Capital Invest) הינם סדרת מדדים סינטטים המאפשרים השקעה זרה במדינות לפי סיווגם: מתעוררות, מתפתחות וכדומה. מורגן סטנלי צפויה לקבל את ההחלטה האם לגרוע את ישראל מהמדד של השווקים המתעוררים לטובת המדד של השווקים המתפתחים (שם צפויה לישראל משקולת נמוכה יותר, ולפיכך לגריעה של 2 מיליארד דולר של כספי השקעות גלובליות) ביוני הקרוב.

חברת המדדים הסינטטים של מורגן סטנלי ציינים בחודש שעבר כי הסליקה בישראל מבוצעת בפרק זמן קצר מהמקובל במדינות מפותחות. מחזור הסליקה בבורסה המקומית עומד על T+1, כלומר יום לאחר הפעולה. בשווקים מפותחים אחרים, מציינים שם, הסליקה הנהוגה היא T+2 ואף T+3. במסיבת העיתונאים שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב לפני שבועיים עלה, כי ב-2009 מתוכננת הארכת זמן הסליקה ביום.

"אני לא בטוחה למה מדובר בחיסרון או ביתרון", אמרה לבנון לסוכנות הידיעות. "נראה כאילו ברגע שמדובר בשוני ביחס לשווקים אחרים, הדבר מהווה בעיה". באשר לעובדה שהיקף ההשקעות הזרות בשוק ההון הישראלי צפוי לקטון אמרה לבנון כי "בטווח הקצר אולי תהיה השפעה, אך ישנו עולם חדש של משקיעים מוסדיים שאינם מורשים להשקיע בשווקים מתפתחים כיום".

MSCI צפויה לבדוק את הנגישות של שוק ההון הישראלי למשקיעים זרים, את ההתפתחויות הכלכליות והסיכון הגיאו-פוליטי. בד בבד לצידה של ישראל נשקל צירופה של דרום קוריאה. הבורסה לניירות-ערך באחד העם זכתה למעמד של מדינה מפותחת מ-FTSE, חברת המדדים של ה"פיננשל טיימס" (המוכרת בעיקר מהמדד המוביל של הבורסה בלונדון, FTSE 100) בספטמבר 2007. מרבית קרנות ההשקעה הזרות, על פי מריל לינץ', משקיעות במדינות המוגדרות כמפותחות בשל הסיכון המופחת שכביכול גלום בהן.